• Trissan

Såhär sa min bm ang. fosterrörelser

Jag frågade henne idag hur ofta man skall känna sin bebis i magen.
    "varje dag" sa hon.

"ja men hur ofta per dag?" frågade jag

"bara varje dag"

Så frågade jag hur man skulle göra om man känner mindre fosterrärelser, om man skall åka in till sjukhuset då för kontroll.

"Man kan också komma hit så att jag får lyssna på hjärtat"

Vad kan en BM med en doppler göra i en sådan situation undrar jag??

Vad jag har läst på familjeliv så skall man in till sjukhuset inte till mvc!!

Och vad jag har läst så skall man känna barnet i magen 6 gånger per dag MINST! Och om den ändrar rytm så skall man åka in till SJUKHUSET!!

Är det hon eller jag som missuppfattat något?

Hennes svar gjorde att jag började tappa förtroendet för henne  

• Svar på tråden Såhär sa min bm ang. fosterrörelser
  • Jessica 437

Så om jag tidigare haft ett aktivt barn på natten som har ändrat sig så barnet sparkar på dagen istället så är det något fel? Trodde det bara var vid minskade fosterrörelser eller om man "känner" att något är fel? Eller har jag missuppfattat det helt nu ? :o

• TessTess93

Jag har uppfattat det som att man ska känna minst en gång om dagen..
    Och sedan att det beror på vilken vecka man är i om man ska till mvc eller sjukhuset.. Men jag kan ha uppfattat fel jag också :)

• Mollan85

Beror på vilken vecka du är i? Men känner man mindre , ligg på vänster sida i 2 timmar . Man ska då känna minst 10 sparkar/rörelser , är de mindre ska man in till fl direkt! Jag låg dock bara i 20 min och kände bebis helatiden. :)

• Mollan85

Detta gäller iaf sista veckorna , innan v 30 kan ju rörelserna va olika och inte ens kännas varje dag!

• Hej123123
    Mollan85 skrev 2013-04-05 00:33:46 följande:
    Beror på vilken vecka du är i? Men känner man mindre , ligg på vänster sida i 2 timmar . Man ska då känna minst 10 sparkar/rörelser , är de mindre ska man in till fl direkt! Jag låg dock bara i 20 min och kände bebis helatiden. :)

Varför vänster sida? Jag är i v39 och hon har fötterna på höger sida, alltså sparkar hon när jag ligger på höger sida. Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle det just vara på vänster sida?
  • Mollan85

Hej : de vet jag inte men när jag ringde Mvc pga minskade rörelser så fick ja komma dit, lyssnade på hjärta och sen sa hon åt mig att göra så!! Och varför de är just vänster sida kan väl inte jag veta.

• Totoro

Min bebis skuttar inte när jag ligger på sidan så utan min bebis skuttar på som fasen när jag sitter/ligger på rygg. Är jag orolig brukar jag putta på magen så känner jag av att jag får en boxning eller en smäll någon stans och så känner jag mig trygg. Men har aldrig varit med om att bebis skuttar extra mycket när jag ligger på sidan. Det var mer när jag var i vecka 23 och typ till v 28 som bebis skuttade när jag låg på sidan. 

Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Mollan85

Jag är i vecka 40 , och rådet dom ger när man inte känner är 2 timmar på
    Vänster sida, 10 rörelser annars direkt in till förlossningen ! Hon säger ju knappast något till mig som
    Hon själv bara kom på utan de är något som ska "fungera" !! Dom tar de ganska allvarligt om man har minskade eller inga rörelser alls när man nästan är fullgången!

• Totoro
    Mollan85 skrev 2013-04-05 01:08:11 följande:
    Jag är i vecka 40 , och rådet dom ger när man inte känner är 2 timmar på
    Vänster sida, 10 rörelser annars direkt in till förlossningen ! Hon säger ju knappast något till mig som
    Hon själv bara kom på utan de är något som ska "fungera" !! Dom tar de ganska allvarligt om man har minskade eller inga rörelser alls när man nästan är fullgången!
    Men om man inte känner rörelser när man ligger på vänster eller höger sida i två timmar och man bara känner när man ligger på rygg kan de vara farligt då? 
    Jag har en väldigt natt aktiv bebis så lägger inte så mycket märke till när den sparkar när jag sover. Sover alltid på sidan. PÅ dagarna så känner jag rörelser som är regelbundna tider. Brukar väl typ ibland skilja sig med 45 min eller kanske mindre men just under vissa timmar på dagarna är min bebis vaken.

Men nu oroas jag för om jag känner något när jag ligger på sidan. Det har jag aldrig tänkt på. trodde det var viktigast att man kände något över huvudtaget typ.
    Inte att det var så super viktigt att ligga just på sidan och känna 10 rörelser :S  
    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
Svar på tråden Såhär sa min bm ang. fosterrörelser