• LadySmurf

Hur gör ni vid äktenskap med er "nya partner"?

Hejsan! Glad Nu undrar jag hur ni som bonusförälder tänker då ni gifter er med en man som har barn sedan tidigare.

Hur tänker du om du har gemensamma barn med honom och han har barn sedan tidigare? Vill ni att bonusbarnet skall få ärva lika mycket som era egna barn? Eller har ni gjort upp ett skilt testamente eller hur har ni gjort/funderar  på att göra?

• Svar på tråden Hur gör ni vid äktenskap med er "nya partner"?
  • Anonym (Mamma)

Vi har gjort ett testament där bonusbarnen enbart ärver sin laglott. Anledningen är dels att det är jag som tjänar mest hemma och alltså betalar mer för hus osv. Och jag vill inte behöva köpa ut bonusarna ur ett hus som jag i stort sett betalat för. Sen är bonusarnas mamma riktigt rik så även om de bara får laglotten ifrån sin pappa kommer de garanterat att få mycket mer totalt än vad mitt barn får.

Hade det däremot varit pappan som tjänat mest och mamman inte varit rik, så hade vi nog tänkt annorlunda.

Har även inställningen att arv är inget man kan kräva utan det är bättre att den som faktiskt tjänat in pengarna ser till att ha kul för dom under den tiden h*n lever Skrattande
    När min pappa gifte om sig så hade han ett möte med mig och syrran för att diskutera hur han skulle lägga upp äktenskapsförordet för att skydda vårat arv... Vi konstaterade bara att han skulle skriva det så han skyddar sig själv vid en skiljsmässa, i övrigt bryr vi oss inte, hans pengar, hans val! Bättre att han har kul istället för att sitta och tänka på att arvet minskar.

• Anonym

Min man har två barn sedan tidigare. De är vuxna. Våra två gemensamma är tonåringar. Vi har gjort så att boendet är min enskilda egendom som är reglerat med ett äktenskapsförord. Detta helt enkelt för att vi inte ska bli behöva bli bostadslösa om mannen skulle gå bort. Utan äktenskapsförord skulle det annars innebära en värdering av lägenheten och sedan att hans två tidigare har rätt till en fjärdedel av det som inte är belånat. Det funkar helt enkelt inte med de nivåerna som är i Stockholm om man inte råkar vara rik förstås, men så är inte fallet här.

• Anonym

Har funderat på det ganska mycket. Men vet dock inte hur det funkar. Sambon har en son på 8år och vi ska nu få en gemensam. Jag vill att mitt barn ärver mig och pappan och att bonus ärver sin del från pappan. Någon som vet hur det går till?

• Ess

Nej, hans barn ärver inget efter mig. Skulle vi gå bort hela familjen så går mina personliga tillhörigheter till mina kusiner enl testamente.

• Anonym (bonusbarn)

själv är jag ett såkallat bonusbarn eller särkullsbarn. Jag har en mycket bra relation med min bonusmamma så jag kommer att låta henne "sitta i orubbat bo" om pappa dör före henne, så får jag ut min del när hon dör.

• vampyria2

Inget jag tänker på utan den dagen den sorgen, de får gå efter lagen och dela upp det som finns med hjälp av den.
    Älskar dem alla och vill att de alla ska ha det de har rätt till. 

• LadySmurf

Tack för era svar och funderingar. Alla är vi olika och därav tänker olika. Jag är nu som sagt bonusmorsa till en 7 åring som har en biomorsa som har psykiska problem och använder mindre doser av droger (socialen är inkopplad, men eftersom det inte finns tillräckligt med bevis, har biomamman rätt till umgänge med barnet). Så jag vill inte på så sätt att "mitt" bonusbarn skall ärva något av mig eftersom barnet ifråga är minderårigt har ju biomamman rätt till vårdnaden över barnet. Om hon (biomamman) klarar av att ta ansvaret vet jag nu inte. Men tankarna rullar på om hur, vad, ifall något skulle hända...

• iser

Vi gifter oss nu den 4de och har inte tänkt så mycket på det just för att vi inte riktigt vet vad som gäller vid äktenskap. Vi ska gå till en jurist och sitta ner och prata och fundera. Mina bonusar är 17 år och 19 år så om min sambo skulle dö om låt säga fem år så ska ju mina bonusar ha rätt till samma arv efter honom som våra gemensamma småttingar. Problemet är väl bara att veta hur man ska göra så det inte blir allt för stora förändringar för småttingarna om en så stor tragedi skulle ske. Om man skulle tvingas flytta etc etc. Huvudsaken är att allt blir rättvist och ingen känner sig "snuvad" sa att det uppstår konflikter.

Svar på tråden Hur gör ni vid äktenskap med er "nya partner"?