Vi har gjort ett testament där bonusbarnen enbart ärver sin laglott. Anledningen är dels att det är jag som tjänar mest hemma och alltså betalar mer för hus osv. Och jag vill inte behöva köpa ut bonusarna ur ett hus som jag i stort sett betalat för. Sen är bonusarnas mamma riktigt rik så även om de bara får laglotten ifrån sin pappa kommer de garanterat att få mycket mer totalt än vad mitt barn får.
Hade det däremot varit pappan som tjänat mest och mamman inte varit rik, så hade vi nog tänkt annorlunda.
Har även inställningen att arv är inget man kan kräva utan det är bättre att den som faktiskt tjänat in pengarna ser till att ha kul för dom under den tiden h*n lever 
När min pappa gifte om sig så hade han ett möte med mig och syrran för att diskutera hur han skulle lägga upp äktenskapsförordet för att skydda vårat arv... Vi konstaterade bara att han skulle skriva det så han skyddar sig själv vid en skiljsmässa, i övrigt bryr vi oss inte, hans pengar, hans val! Bättre att han har kul istället för att sitta och tänka på att arvet minskar.