• SupersurasunkSara

Går det att lägga klickgolv här?

Ja som frågan lyder, kan man lägga klickgolv i den här hallen?

Det syns inte helt bra på bilden, men när sovrumsdörrarna stängs så blir det som en 'båtför' i slutet så jag undrar hur tusan man gör om man vill ha klickgolv? Vi tänker göra det själva om det går, annars får det vara, det är en hyreslgh så vi vill inte lägga ner så mycket pengar på den även om vi kan ta med golvet om vi flyttar.

Någon som vet?  
  • Svar på tråden Går det att lägga klickgolv här?
  • Lena

Om du lägger golv med större plattor borde det gå, och sen sätter lister runt om.

• SupersurasunkSara
    Lena skrev 2013-04-05 09:24:36 följande:
    Om du lägger golv med större plattor borde det gå, och sen sätter lister runt om.
    Ok, du menar bredare 'plankor' som jag då sågar av en som en trekant och sen nästa lite snett?

Det ser ut som på bilden när man har stängt dörrarna så om jag förstod dig rätt så tänker du dig bredare 'plank' än standardbredden? Vi vill som sagt inte lägga så mycket pengar, så vi tänkte köpa billiga golv på Ikea eller Rusta eller liknande. De har mig veterligt bara en bredd på golven.

• Anghammarad

Vad är det som du upplever att problemet är? Alltså, varför menar du att man inte skulle kunna? 

Finns det dörrtrösklar in till de andra  rummen där "båtfören" är?

• SupersurasunkSara
    Anghammarad skrev 2013-04-05 09:40:14 följande:
    Vad är det som du upplever att problemet är? Alltså, varför menar du att man inte skulle kunna? 

Finns det dörrtrösklar in till de andra  rummen där "båtfören" är?

Nej inga trösklar. Kom på nu att jag kan ju lägga golvet åt andra hållet så blir det inte krångligt. Dock vete tusan hur det blir med köket, ska nämligen lägga samma golv där med isf, och golvet 'flyter' liksom från kök till hall i ett svep som det är nu. Så jag tänkte lägga golvet bara rakt av vidare och då kommer liksom en långsida mot 'båtfören' och det var det som krånglade till det

Men det förklarade jag ju aldrig Men tror att det kanske går att lägga köksgolvet åt andra hållet mot vad jag hade tänkt mig utan att det ser alltför dumt ut.
    Grejen är att de är ganska hårda på återställande här, så jag måste antagligen återställa i det ursprungliga skicket om vi flyttar och då vill jag inte ha några hål i det gamla golvet efter trösklar tex. Därav att jag tänkte göra som nu, låta golvet bara 'flyta' vidare.

• Anghammarad

Det normala är ju att man lägger golvet längs med rummet men om du tänkte lägga samma i köket så blir det inte bra heller. Ni kanske skulle fundera på kvadratiskt mönster istället så blir det rätt i åde hallen och köket. Typ så här www.bjoorn.se/shop/product.lasso&id=679789&t=Faus%20Oak%20Bretagne&s=

• SupersurasunkSara
    Anghammarad skrev 2013-04-05 09:57:14 följande:
    Det normala är ju att man lägger golvet längs med rummet men om du tänkte lägga samma i köket så blir det inte bra heller. Ni kanske skulle fundera på kvadratiskt mönster istället så blir det rätt i åde hallen och köket. Typ så här www.bjoorn.se/shop/product.lasso minate&id=679789&t=Faus%20Oak%20Bretagne&s=
    Precis, men detta är ju en knepig lgh på många vis..

Kvadratiskt har jag funderat på men inte lagt ner någon tid på det (än) och det du visade var ju supersnyggt men alldeles för dyrt. Ikeas golv kostar omkring 60 kr/m2 och mycket mer än det vill vi inte lägga, då får jag stå ut med beige/aprikos plastmatta som är lite lagad här och var
  • Anghammarad
    SupersurasunkSara skrev 2013-04-05 10:43:41 följande:
    Precis, men detta är ju en knepig lgh på många vis..

Kvadratiskt har jag funderat på men inte lagt ner någon tid på det (än) och det du visade var ju supersnyggt men alldeles för dyrt. Ikeas golv kostar omkring 60 kr/m2 och mycket mer än det vill vi inte lägga, då får jag stå ut med beige/aprikos plastmatta som är lite lagad här och var
    Jo, jag vet att det var lite dyrt men jag tog bara det första exemplet jag hittade. Jag tror säkert att det går att hitta billigare. Jag vet att det finns laminatgolv som ser ut som klinker och de är nog inte så dyra.
  • SupersurasunkSara
    Anghammarad skrev 2013-04-05 11:17:06 följande:
    Jo, jag vet att det var lite dyrt men jag tog bara det första exemplet jag hittade. Jag tror säkert att det går att hitta billigare. Jag vet att det finns laminatgolv som ser ut som klinker och de är nog inte så dyra.
    Jag förstod det Jag får leta helt enkelt. Tack för all hjälp
  • veh

Det är väl bara att såga dem rundade i den änden? Förvisso litet besvärligare, men inte alls omöjligt... Ska ni göra själva kräver det säkert litet mer tankearbete vid mätning och sågning. Snickaren i min släkt skulle fixat det plättlätt, på nolltid. För ljusets skulle jag lagt golvet så att det är kortändarna som får sågas litet rundat. Sen är det ju bra att mäta, skissa och fundera innan så att skarvarna hamnar bra till, åt alla håll och kanter.

• SupersurasunkSara
    veh skrev 2013-04-05 11:32:51 följande:
    Det är väl bara att såga dem rundade i den änden? Förvisso litet besvärligare, men inte alls omöjligt... Ska ni göra själva kräver det säkert litet mer tankearbete vid mätning och sågning. Snickaren i min släkt skulle fixat det plättlätt, på nolltid. För ljusets skulle jag lagt golvet så att det är kortändarna som får sågas litet rundat. Sen är det ju bra att mäta, skissa och fundera innan så att skarvarna hamnar bra till, åt alla håll och kanter.
    Jo, men som jag skrev i ett annat inlägg så ska golvet vara 'flytande' ihop med köket och då blir det knepigt lagt där.
    Att såga så att det passar med kortändarna mot dörrfoder etc är nog inga problem om man tar det lugnt och är noggrann, men för att det ska passa med köket skulle långändan behöva vara mot dörrarna.
Svar på tråden Går det att lägga klickgolv här?