• Anonym (TS)

Ni med bolån- vad kostar det er i månaden?

Vi har precis varit på banken och lagt upp våra bolån och gått genom räntorna. Vår bankman sa att vi fick låga räntor och att vi har råd att amortera relativt mycket. Känner bara att jag skulle vilja få ett litet perspekiv på det hela...

Hur mycket amorterar ni i månaden?
    Vad har ni för räntor på era lån? Och  hur mycket lån har ni?

Vi har lån på 950 000kr och amorterar 1320 kr/mån. Den bundna räntan ligger på 2.89 % och den rörliga ligger just nu på 2.36%. Vi har SEB.      

• Svar på tråden Ni med bolån- vad kostar det er i månaden?
  • Anonym

Det är svårt att säga om ni lyckats bra i er förhandling utan att veta mer om er ekonomi, men gissningsvis är villkoren ganska ok. Har man en god ekonomi, är påläst och lyckas bra i förhandlingen kan man komma ner lite till. Ner mot 2,10 i tremånadersränta är fullt möjligt. Amorteringen tycker jag personligen är liten. Jag har ungefär samma lån som ni och amorterar ovanligt lite för stunden, men ligger ändå på dubbelt så mycket som ni gör.

• Anonym

Har lite lägre lån än er, drygt 900 0000:- amorterar 5000/mån (samt större inbetalningar i dec) har rörlig ränta med tak på 5%, osäker på vad den ligger på just nu, men runt 2%. Har handelsbanken.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-05 13:01:52 följande:
    Det är svårt att säga om ni lyckats bra i er förhandling utan att veta mer om er ekonomi, men gissningsvis är villkoren ganska ok. Har man en god ekonomi, är påläst och lyckas bra i förhandlingen kan man komma ner lite till. Ner mot 2,10 i tremånadersränta är fullt möjligt. Amorteringen tycker jag personligen är liten. Jag har ungefär samma lån som ni och amorterar ovanligt lite för stunden, men ligger ändå på dubbelt så mycket som ni gör.

Huset kostade 1,4 milj och vi la in 450 000 kr själva. Vi har 300 000 kr kvar på banken som vi valde att ha som ett buffertkonto.

Vi har en bra ekonomi på så sätt att vi har koll på våra inkomster och utgifter. Inkomsterna ligger på 35 000 kr efter skatt plus mitt CSN på 9400 kr. Vi har haft normala utgifter för en hyresrätt och kan enligt banken klara av detta huslån samt bokostnader.

Vi har en ny bil men den köpte vi kontant så inga fler lån än bolån och mitt CSN.

Intressant att se hur andra amorterar. Vi har bara ett annat par att jämföra med och då amorterar vi mer.    
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-04-05 13:06:58 följande:
    Har lite lägre lån än er, drygt 900 0000:- amorterar 5000/mån (samt större inbetalningar i dec) har rörlig ränta med tak på 5%, osäker på vad den ligger på just nu, men runt 2%. Har handelsbanken.

Amorterar alltså betydligt mer än vi. Kanske borde vi amortera mer?
  • Anonym (Lilia)

Har lån på 1,6 mille, rörlig 3-månaders ränta på 2,71 tror jag den ligger på just nu.
    Vi betalar runt 4100 kr på bolånet per månad, då är 750 kr amortering och resten ränta.
    Har inte för avsikt att amortera mer heller.  

• Anonym (Husägare)

Vi har lån på 2 500 000 och denna månad kommer vårt lån kosta oss strax under 6000 + amortering 2000 kr. Inte mycket till amortering men med en pågående sjukskrivning, samtidigt aggressivt sparande till en rejäl buffert och en del dyra engångsinvesteringar just nu är vi nöjda.

Ett tips är nog att försöka amortera lite till när räntan är så låg!

• Anonym (Veronica)

Vi har lån på 2.225.000 och räntan den här månaden var 4882kr. Amorterar inget löpande utan slänger in större summor då och då (som nu när vi får tillbaka till skatten tex).

• rogge77a

Jag tycker ni (ts ) gör helt rätt.

man måste inte amortera bort allting.
    spara bredvid istället eller investera en del i papper.  vad är  950 000 om 30 år när lönerna ökar 2-4 % om året

nä lägg buffert bredvid..   

• Ms H

Jag tycker att ni ska fundera på syftet med amorteringen. Är tanken att ni ska bli skuldfria? Spelar det nån roll om ni längre fram får betala 8% på 900 000 i ränta? Vill ni kunna flytta till ännu dyrare längre fram eller är detta huset ni tänker er att bo i länge?

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-04-05 13:24:35 följande:

Amorterar alltså betydligt mer än vi. Kanske borde vi amortera mer?

Ja det beror på hur ni lever i övrigt. Vi har har ca 5000 mer än er i inkomst just för stunden. Inga billån, dock csn, men amoterar ju inte i närheten av det ni lägger där. Ni lägger 9400 kr/mån till csn? Vi lägger 1500 till csn. 2 barn haft huset i 3 år.
    Tycker inte att ert lån är högt heller, så det är ju frågan vad ni vill betala av mest på.  
Svar på tråden Ni med bolån- vad kostar det er i månaden?