Anonym skrev 2013-04-05 13:01:52 följande:
Det är svårt att säga om ni lyckats bra i er förhandling utan att veta mer om er ekonomi, men gissningsvis är villkoren ganska ok. Har man en god ekonomi, är påläst och lyckas bra i förhandlingen kan man komma ner lite till. Ner mot 2,10 i tremånadersränta är fullt möjligt. Amorteringen tycker jag personligen är liten. Jag har ungefär samma lån som ni och amorterar ovanligt lite för stunden, men ligger ändå på dubbelt så mycket som ni gör.
Huset kostade 1,4 milj och vi la in 450 000 kr själva. Vi har 300 000 kr kvar på banken som vi valde att ha som ett buffertkonto.
Vi har en bra ekonomi på så sätt att vi har koll på våra inkomster och utgifter. Inkomsterna ligger på 35 000 kr efter skatt plus mitt CSN på 9400 kr. Vi har haft normala utgifter för en hyresrätt och kan enligt banken klara av detta huslån samt bokostnader.
Vi har en ny bil men den köpte vi kontant så inga fler lån än bolån och mitt CSN.
Intressant att se hur andra amorterar. Vi har bara ett annat par att jämföra med och då amorterar vi mer.