klydd med lägenhet
Hejsan alla!
Jag flyttade från min lägenhet som jag hyrde i andra hand. Under tiden jag bodde där var det inga problem alls med hyresvärd osv. Allt funkade perfekt!
Jag lämnade nycklarna till den nya hyresgästen den 28 Mars, så hon kunde få helgen på sig att flytta in. Jag brydde mig inte om de dagarna hon skulle betala mig för hyra.
Dagen efter ringde hyresvärden då den nya hyresgästen hade klagat att där inte var rent. Han visste inte vart det inte var rent men hon hade nämnt att spisen var skitig. Den nya hyresgästen ville iallafall ta in en städfirma som jag skulle bekosta.
Jag ringde då upp hyresgästen och förklarade att jag gärna kom och städa den igen om hon var missnöjd. Fick då till svar att jag inte behövde bry mig om det då hon hade städat den.
Tre dagar senare skickar min hyresvärd ett SMS att jag inte har betalt Mars hyra och att han tänker driva vidare det till kronofogden inkl ränta. Jag tycker det verkar vara väldigt konstigt då jag inte ska betala för Mars månad, eftersom jag inte bor där. Han fortsätter skicka sms att han vill ha de innan Fredag annars går han vidare med ärendet. Han menar att jag betalt i efterskott. Jag loggade in på internetbanen och visade honom att det var betalt. Fick till svar: "Jaha, då har du betala i förskott. Glöm allt jag sagt"... Blev så arg för han kunde inte ens säga FÖRLÅT! Samt att man drar inte upp kronofogden om man inte har koll på sina intäkter.
Efter allt detta var jag så arg på både den nya hyrestagaren och hyresvärden! Skicka sms till den nya hyresgästen att jag ville ha betalt för de tre dagarna (enbart för jag var så arg) och fick svaret: "Jag för över pengarna. Skickar även en räkning på städningen". Får hon göra så? Jag erbjöd mig städa åt henne en gång till, teoretiskt sätt så hade hon inte rätt till lägenheten fråns den första! Jag frågade henne varför jag skulle betala städningen då jag erbjöd mig att städa på nytt, det har hon inte svarat på och det är nu 4 dagar sen jag skickade det sms:et.. Har även ringt men inget svar!
Blir bra så irriterad. Jag städa den lägenheten otroligt noggrant och även spisen.
ps: Än så länge har pengarna inte kommit in.