• Anonym (Liten och rädd!)

Hur vågar jag stå på egna ben?

Läst så många olika inlägg om att man inte vågar ta steget att lämna. Det gör inte jag heller. Vågar inte lämna min man, tror inte att jag vågar iallfall. Men jag vill nog, tror jag..... hur ska man kunna vara säker? 
    Lever inte i ett bråkigt förhållande, tvärt om, det är så lugnt så man kan dö av det!
    Varit tillsammans i 9 år, blev tillsammans när jag var 18 och han 20. Vi har gjort allt vårt första tillsammans, flyttat hemifrån, förlovat oss, gift oss, första semestern tillsammasn, gått igenom en jobbig tid innan vi fick vår dotter, hur klarar man av att lämna det bakom sig? Jag älskar honom som människa men inte som min man. 

Värst av allt är nästan att han försörjer mig, jag jobbar bara lite timmar och skulle aldrig klara egen lägenhet på det. Får inget från arbetsförmedlingen och om jag lämnar får jag gå till socialen och leva på existensminimum. En trygghet försvinner och är rädd att jag bara kommer bli deprimerad. 

Men vi har ingenting gemensamt, jag stör mig på alldeles för mycke saker hos honom. jag tar absolut det störta lasset med hem och hushåll, dotter ekonomi osv, han kan aldrig göra saker på eget initsiativ....

Jag tror absolut inte att två personer är menade för varandra, man träffas och sen får man jobba på sitt förhållande, men jag VET att det finns någon där ute som skulle passa mig bättre! Men HUR vågar jag lämna.... 

• Svar på tråden Hur vågar jag stå på egna ben?
  • Nyfiken gul

i förhållandet kan du börja jobba på att bli mer självständig, gör det du måste och kan för att klara av det.  Ta eget ansvar för ditt liv, sköt dina egna räkningar och din egen ekonomi,  ställ dig i bostadskö,  ta ett prat med arbetsförmedling om vad som krävs för att du ska kunna få hjälp och stöd därifrån, sök jobb - även såna du inte kan få - helt enkelt för att få igång självförtroendet och känna att "ja jag sökte faktiskt, så skönt".   osv osv..

att leva på sin man och inte ha tillräckligt med egna pengar kan få vem som helst att börja nedvärdera sig själv och tappa tron på sig själv. Det är en fullt naturlig reaktion och det är lätt att liksom ge upp.

men du får aldrig ge upp ditt eget liv, ditt eget värde som människa.   

Rent konkret- socialbidrag är högre än dom pengar du har nu,  det är anpassat så du ska klara dig och är givetvis bara tänkt som en livlina, bara för att du får socialbidrag när du separerar innebär inte att du är dömd att leva på det för evigt. Du är ung och har möjligheter att hitta rätt i livet både vad gäller bostad, jobb, skola , ekonomi och kärlek.  

Men du måste våga tro på att du kan själv, du behöver ingen man för att handla, sköta ditt barn och betala en räkning. Det kan du själv.   Hitta tillbaka till något som är bara du och försök ta reda på vad du vill ha ut av ditt liv. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • oliven91

Jag hakar på här då jag är i precis samma situation...

• Jackson

Kan du inte börja plugga till hösten? Sökningarna till högskolan stänger ju den 15:e!
    Det är svårt att röra sig vidare, men du lever bara en gång, vill du då leva olycklig? 

• Anonym (Liten och rädd!)

Ibland känner jag mig egoistisk, ska jag lämna honom bara för att JAG inte är kär längre.... Jag har ju det man ska ha... trygghet, hem, han är snäll, omtänksam, fin pappa, osv men ändå är jag inte nöjd!?

• Nyfiken gul
    Anonym (Liten och rädd!) skrev 2013-04-05 20:14:28 följande:
    Ibland känner jag mig egoistisk, ska jag lämna honom bara för att JAG inte är kär längre.... Jag har ju det man ska ha... trygghet, hem, han är snäll, omtänksam, fin pappa, osv men ändå är jag inte nöjd!?

men vadå måste båda sluta älska för att det ska anses vara giltigt att göra slut? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Hur vågar jag stå på egna ben?