• redfox

Förskolor att rekommendera i Vällingby

Ja, precis som rubriken lyder så undrar jag om någon där ute har några erfarenheter av förskolor i och omkring Vällingby som de kan rekommendera. Är inne på vårt 2:a dagis i Vällingby och tycker inte att något av dessa har varit direkt strålande.

• Svar på tråden Förskolor att rekommendera i Vällingby
  • Topcom

Torparmors förskola är nog den bästa förskola jag har hört talas om. Har hört av måååånga föräldrar att den förskolan är väldigt poppis och eftertraktad:) måste ju betyda något.. Min son går där och han älskar sitt dagis.

• redfox

Har du några erfarenheter kring förskolor i Vällingby Snobbs?

• solida

Hej! Jag vet ganska mycket om olika förskolor i Vällingby. Vad är det du/ni inte gillat med de förskolor ni haft hittills?

• redfox

Den första gick min son i 2 dagar, helt katastrof. Personalen formligen slogs om att göra alla sysslor som inte inkluderade barnen + att de äldsta killarna styrde hela avdelningen. Inklusive fröknarna. Kan säga att vi inte var de enda som tog vår son därifrån.

På vår nuvarande förskola verkade allt bra till en början, men nu börjar allt fler saker komma upp som jag inte fick veta när jag först ansökte om plats. Bland annat så ska det bara bli två personal på sonens avdelning. Inte så farligt då de bara är 13 barn, MEN dessa barn har en åldersspann på 3-6 år. Jag har svårt att se hur man kan få alla barn att utvecklas efter den uppsatta läroplanen. Av dessa två är ju en dessutom förskolechef med allt det innebär. Mycket tid ges till fri lek, vilket i och för sig är bra, MEN jag tycker att det ofta resulterar i pärlplattor till förbannelse och kluddiga teckningar. Gör de ingenting annat???? När jag poängterar att sonen ofta säger att han inte trivs och att han inte har några kompisar säger de bara att de inte märker av det på dagarna. Att han däremot får raseriutbrott och har seperationsångest har de dock poängterat ett flertal gånger. Detta är någonting som vi inte märker av hemma, ej heller våra vänner. Jag vet att jag låter bitter, men ibland undrar jag verkligen varför vi flyttade hit. Hade tidigare en förskola som var helt fantastisk och som min son fortfarande, nästan ett år senare pratar om.

• solida

Var i Vällingby bor ni? Låter som att ni är missnöjda med den pedagogiska verksamheten. I Råcksta finns förskolan Futurum och Äventyret som är väldigt bra på det. I Vällingby ligger Griffeltavlan, Abiskovägen och Klisterburken, också väldigt kompetenta pedagoger och tydlig pedagogisk miljö samt verksamhet.Bara några men det finns många fler. Ni verkar ha haft otur tyvärr.

• redfox

Vi bor på Vällingbyvägen. Har varit inne på Trolleborgen, men jag har hört både ris och ros om den förskolan.

• Hjärtefröjd

Redfox: Vilka förskolor är det ni är missnöjda med? Om du inte vill skriva det här, får du gärna mejla mig.

Vi bor också på Vällingbyvägen och har kikat på Mumindalen (tror jag den heter), eftersom den ligger nära. Något med erfarenhet av den förskolan?

• solida

Trolleborgen skulle jag inte välja om det är pedagogiskt arbete ni är ute efter... Den förskolan ligger närmast oss men jag skulle inte välja den ens om det var den enda i hela Vällingby. Har hört MYCKET som får mig att rygga tillbaka, sådant föräldrar inte har en aning om. Kan inte skriva ut det här men avråder från den förskolan.

• ellanbellan

Jag kan rekommendera min sons förskola, griffeltavlan, har varit nöjd sen start o han har gått sen han var14mån o nu e han snart 4

090707 kärlek
  • ellanbellan

Har även vänner som har barn på mumindalen och klisterburken som är väldigt nöjda

090707 kärlek
  • redfox

Faktum är att sonen är lite äldre, 4 år. Har tidigare gått på en reggio emilia inspirerad förskola. Där var barngruppen ytterst homogen, alla var född samma år. De arbetade mycket med teman och barnen hade en rätt så styrd vardag. Visst fans det tid för fri lek, men ofta var gruppen indelad i mindre grupper som arbetade tex: med experiment, siffror, teater. Detta saknar jag mycket med det nya dagiset. Sonen behöver struktur och utmaningar i sin vardag. Har varit på möte med förskolechefen då pedagogerna upplever att han är väldigt svängig i humöret och att han får många utbrott när någonting går emot honom. Vill poängtera att detta är ingenting vi känner igen. Under mötet tryckte jag på att han behöver fler utmaningar i vardagen och hon, chefen menade väll mer eller mindre att det stämmer men att de saknar resurser för att ge honom detta. Sedan var resten av gruppen inte på samma nivå som sonen. Dottern är bara 1,8 år gammal och har funnit sig väl tillrätta i barngruppen. Men å andra sidan vet hon ju ingenting annat, då detta är hennes första förskola.

Svar på tråden Förskolor att rekommendera i Vällingby