• Vanilla ice queen

    Kan man köpa sjödrakar i Sverige och hur sköter man dem?

    Har 0-koll på akvarium men min dotter vill ha husdjur och önskar sig en sjödrake... Hittar väldigt dålig info om detta och undrar om någon här har koll.

    Tycker de ser ut dom den svindyra ovanliga fisken i filmen Hollywood gigolo filmen så misstänker att de inte är varken lättskötta, billiga eller enkla att ta hand om...


  • Svar på tråden Kan man köpa sjödrakar i Sverige och hur sköter man dem?
  • Themis

    Menar du en sån här?

    en.wikipedia.org/wiki/Leafy_seadragon

    Det kan man nog glömma tyvärr, de är för svåra att hålla för majoriteten av alla privatpersoner och finns normalt bara på akvarier som tar inträde och har personal med rätt kunskap.


    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Nockan

    Tror tyvärr att det är olagligt att ha sjödrakar hemma som privatperson. Och det går nog inte köpa i Sverige utan i så fall får man beställa från utlandet, vilket kanske är onödigt för de stackars djuren.


    ?A thousand half-loves must be forsaken to take one whole heart home.? ― Rumi
  • Dotse

    De behöver saltvatten, går att beställa från Usa och kostar ungefär lika mycket som en vanlig månadslön. (Fick jag veta efter en snabb googling.)

  • Totoro

    Jag var nyfiken på sjöhästar o det är typ nästan desamma. På ett forum läste jag att det nu är olagligt att ha sjöhästar som husdjur. De är också väldigt svårskötta och de kräver speciell mat.

    De dör väldigt lätt om man är oerfaren. Skaffa en liten sötvattens räka eller krabba eller något :) lika skojsigt de :D


    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Taarna

    Sjöhästar är inte olagliga att ha i akvarium om de inte är citeslistade, (olika gäller för olika arter.)
    Eller om de är köpta av registrerade fiskodlare. Finns i Sverige och EU.
    Alltså att de ej är viltfångade. Däremot så måste akvariet vara anpassat efter deras behov, likaså föda. De är rätt svårskötta, men om de är uppfödda så kan de bli tränade till att acceptera frysta mysis räkor. Sjöhästar är precis som med saltvatten inget för nybörjaren. Skulle rekommendera uppfödda framför viltfångade alla gånger. Dels så ökar det överlevnad, sedan utgör det inget hot mot den naturliga populationen.  Dock så kan ett saltvattensakvarium vara givande. Kräver dock ganska stora akvarium, helst 200l och uppåt för att få igång ett ekosystem. Om man inte har en nanotank.

    Annars så finns ju dessa drakfiskar också, som är jättevackra. Glöm bara inte att de är giftiga också. :)
    Kan tillägga att dessa kräver ett stort akvarium. Minst 375l. 

    http://www.tropicarium.se/index.php?id=63
          

      

Svar på tråden Kan man köpa sjödrakar i Sverige och hur sköter man dem?