• Ajje84

Försök med blöjfri 3-åring till hösten

vi har en kille på 2år och 9månader, han har alltid vägrat pottan men har visat intresse för toaletten så vi införskaffade insatts för barn. Han har dock aldrig gjort något på toaletten, men vi sitter och tittar i bok.
    Vi har inte börjat träna stenhårt för detta utan tänker köra stenhårt till sommaren när vi har ledigt.
    Min tanke är att vi ska börja lite nu men tänkter att man kanske ska byta blöjor, finns ju potty training blöjor som blir blöttare och inte lika torra som dem andra. Kan det vara något som gör att han testar toaletten på riktigt?

Någon annan som har tips och hur gjorde ni?

• Svar på tråden Försök med blöjfri 3-åring till hösten
  • plingelinge

vi satte sonen på pottan jätte ofta när vi var hemma och när det kom kiss i den så berömde vi väldigt mycket och blev (överdrivet Flört ) glada. tog någon v sen var han i princip torr, ca 1mån senare var han helt torr. svårare med bajsande tycket jag.. det kämpar vi fortfarande med.

• plingelinge

med jätte ofta så var det ca 1-2gånger i timmen. först hade han löjan på sig mellan gångerna, men tog ganska snabbt bort den sen när det gick lite bättre med potträningen. han hade sina vanliga blöjor, men även jag funderade på portträningsblöjor.

• Ajje84

får börja med att sätta han oftare på toan. ska börja med detta idag då kanske man har lyckats bättre till sommaren =)
    Tack för svaret!

• Inorr02

Min dotter valde själv att sluta med blöja då hon var 2,2 år då blev hon torr natt som dag. Hon sa att hon ville inte ha böja trosor skulle hon ha och då körde vi på det då det hon som ville. Nu är hon 2,7 år.

Tror du gör det bra att ta det lungt inte över dramatisera det ta det lungt och läs sagor eller sjuk nå finns ju bra pott toa böcker köp nån sån.

Du kan ju fråga var pinkar mamma pappa?

Jag frågade min dotter sånt i början och var hudarna gör det för att hon skulle få tänka kring sånt.

Dock börja vi med potten då dottern var 8 månader tror att det hjälpte till att bli torr då hon var så van att gå på toan redan. vi läst böck från början nu vill hon ofta läsa själv         

• DexX

Har en dotter på 2 år och 6 månader och har precis samma planer :) målet är att vara torr tills hon börjar dagis efter sommaren! :) vi kör också insats och de går ganska bra så länge man frågar henne hela tiden om hon behöver kissa, och har de gått en långstund utan att hon kissat brukar vi säga att vi sätter oss och provar ibland vägrad hon ändå och de slutar med en fläck på golvet lite senare men oftast går de bra! Men jag har varit lite för lat och tycker de är så skönt med blöja och slippa hålla koll haha men de ska de bli ändring på när de blir lite varmare ute och man kan köra på både inne och ute!

• Rut86

Min son strax över tre år är nu blöjfri på dagtid. Han har oxå vägrat potta så vi gjorde som ni fick sitta på toan. Vi köpte en bok, potträning ;) den är lite löjlig, finns för killar och tjejer. Men den läste vi och med den finns små klistermärken, så varje gång han gjorde nått på toan fick han ett, vilket han tyckte var jätteroligt!
    Vi köpte även de där träningsblöjorna, men sonen har aldrig varit känslig för att ha blöt blöja så det hjälpte inte så mkt. Kanske fungerar bättre för er.
    Lycka till och låt det bli naturligt och i barnets takt, man märker när de är mogna, det ska vara roligt..

• Ajje84
    Rut86 skrev 2013-04-06 08:11:29 följande:
    Min son strax över tre år är nu blöjfri på dagtid. Han har oxå vägrat potta så vi gjorde som ni fick sitta på toan. Vi köpte en bok, potträning ;) den är lite löjlig, finns för killar och tjejer. Men den läste vi och med den finns små klistermärken, så varje gång han gjorde nått på toan fick han ett, vilket han tyckte var jätteroligt!
    Vi köpte även de där träningsblöjorna, men sonen har aldrig varit känslig för att ha blöt blöja så det hjälpte inte så mkt. Kanske fungerar bättre för er.
    Lycka till och låt det bli naturligt och i barnets takt, man märker när de är mogna, det ska vara roligt..

Vart hittar jag en sådan potträningsbok, har hört talas om dem men har inte hittat någon, tror att det är något han kan gilla oxå!

Tacksam för alla tips och råd.    
  • Ajje84
    DexX skrev 2013-04-06 08:03:14 följande:
    Har en dotter på 2 år och 6 månader och har precis samma planer :) målet är att vara torr tills hon börjar dagis efter sommaren! :) vi kör också insats och de går ganska bra så länge man frågar henne hela tiden om hon behöver kissa, och har de gått en långstund utan att hon kissat brukar vi säga att vi sätter oss och provar ibland vägrad hon ändå och de slutar med en fläck på golvet lite senare men oftast går de bra! Men jag har varit lite för lat och tycker de är så skönt med blöja och slippa hålla koll haha men de ska de bli ändring på när de blir lite varmare ute och man kan köra på både inne och ute!

känner detsamma man har inte riktigt velat ta tag i detta men målet är att när dagis börjar så ska han vara blöjfri på dagtid ialla fall =) Lycka till
  • Gspot

Min vägrar pottan och toaletten. Springer naken, sätter på sig blöja själv, kissar och tar av sig efter. Vet inte hur vi går vidare? Han fyller 3 om två månader.

• anyXX
    Gspot skrev 2013-04-06 08:34:41 följande:
    Min vägrar pottan och toaletten. Springer naken, sätter på sig blöja själv, kissar och tar av sig efter. Vet inte hur vi går vidare? Han fyller 3 om två månader.

Lägger bort blöjorna och visar var pottan står ? :) Våra barn har inte uppskattat att man satt dem på pottan när de inte behövt utan vi har mer kört med att ta på kalsonger/trosor och förklara vad man ska göra. Det har funkat bra och de har båda varit blöjorna vid strax innan 2,5. Dottern blev torr på natten strax innan tre men sonen har en vit kvar där.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

Glömde säga att min dotter var sån också men då sa vi helt enkelt att blöja var för natten och för bebisar. Hon kissade på sig i ren ilska ett par gånger och då bytte jag på henne och sa att ojdå men gå på pottan nästa gång. Sen upptäckte hon att det var ju inte så kul att kissa på sig och då gick hon på pottan. Tycker absolut att man kan göra så om barnet är redo och det är ju din son om han gör som du beskriver.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • I969
    anyXX skrev 2013-04-06 08:54:33 följande:

Lägger bort blöjorna och visar var pottan står ? :) Våra barn har inte uppskattat att man satt dem på pottan när de inte behövt utan vi har mer kört med att ta på kalsonger/trosor och förklara vad man ska göra. Det har funkat bra och de har båda varit blöjorna vid strax innan 2,5. Dottern blev torr på natten strax innan tre men sonen har en vit kvar där.
    Precis så, inget tjat och inget "sätta på toaletten", det blir bara större risk för protester, särskilt när barnet är i den åldern som TS. Däremot har vi bjudit in till gemensamt toabesök typ -Å, jag är så kissnödig, följer du med så kan man sitta på potta/toa tillsammans och ha trevligt. Vi har även haft roliga saker att göra på toa som man bara får just där, såpbubblor, ljus att tända och blåsa ut, klistermärken o.s.v. (bara under ett par veckor när vi precis ryckt blöjan)
  • plingelinge
    Rut86 skrev 2013-04-06 12:10:29 följande:
    Åh den verkar ju jättebra! :)
    den är jättebra. handlar om lillefanten som sitter o väntar på att det ska komma något i pottan, och tillsist kommer det bajs. :)
  • rödnos

Vår dotter kissar ibland på toa (med insats) men det är sporadiskt...
    På dagis dock, där både bajsar hon o kissar på toa.
    Känns ju hopplöst men med en nyfödd hemma kanske det blir fel fokus här. Hon vill vara liten igen för uppmärksamheten etc. Kanske? WHO knows? Gissningsvis kommer hon gå på toa snart som de flesta andra människor.

Svar på tråden Försök med blöjfri 3-åring till hösten