• Anonym (svullen tjej!)

Känns som en "kula" på ena insidan blygdläppen?!

satte mig på knä på en köksstol imorse, så att jag på nått sätt nuddade underlivet, och kände att jag var öm.

när jag sen kollade efter är jag liksom "svullen" på vänster sida om könsorganet, (typ yttre blygdläppen?) så den sidan var mycket större än den andra. när jag sen kände efter så kändes det ungefär som att det skulle va en "kula" på insidan storlek 1,5cm i diameter kanske? det gjorde inte ont, men var ömt när jag tog på mig.

någon som har varit med om liknande?

första tanken var ju typ men herregud är detta cancer eller nått? men jag antar att det kanske är nått som helt enkelt har "svullnat" upp lite på insidan? som går över efter ett tag?  säkert inget farligt...

man drar sig ju för att kolla upp sånt som har med underlivet att göra.... jag har varit i gynstol en enda gång utöver när jag skulle föda barn då... jag är 24.

jag har haft lite problem med att bli våt när jag ska ha sex i stort sett ända sen dottern föddes (1,5år sen), undra om det kan ha något med slemhinnorna att göra?... nån som vet nått??

• Svar på tråden Känns som en "kula" på ena insidan blygdläppen?!
  • cirpen

Blir så ibland. Kanske inflammerad hårsäck om du rakat dig? Eller finne.
    Rätt vanligt skulle jag tro.

• Grena83

Tror du kan vara rätt lugn, låter som en igentäppt talgkörtel (finne) bara, pilla inte på den men du kan rengöra försiktigt med koksalt på en bomullstuss så kommer den försvinna av sig själv inom en vecka men skulle den inte göra det så ring gyn o kolla för att vara på den säkraste sidan.

• Bitchos

Det kan också vara något som heter Bartholinis körtel som svullnat. Finns två stycken. Jag hade det och den svullnade rejält- såpass att jag opererade bort den MEN det fina är att innan operationen hade jag svårt att bli våt men efter operationen blev det verkligen skillnad. Körteln påverkar förmågan att bli våt, det täpper till "kanalen". Tror nog att du får gå och kolla dig ändå, tyvärr.
    Lycka till!

• Anonym

Herpes kan sätta sig så också

• Anonym (svullen tjej!)

Ja, jag tyckte det hade blivit lite bättre i torsdags.. men igår var det lite värre - öm så fort jag sätter mig. Så jag gick till vårdcentralen för att rådfråga en barnmorska men barnmorskan fanns inte på plats förrän på måndag tyvärr så jag ska prata med henne då (de frågade om det var akut och jag sa nej).
    idag känns det ändå lite värre. öm även bara jag ligger ner! och det ömma/svullnaden som förut bara var vid blygdläppen tycker jag nu sträcker sig lite längre bak mot skinkan....
    Haft såhär en vecka nu... men låtit bli att raka mig iaf...

• Anonym

Jag fick en stor böld som en stor finne. Kunde knappt sitta och besökte min gynekolog som sa åt mig att komma tillbaka dagen därpå. Han skulle ta bort den. Jag tog en voltaren och bölden sprack efter några timmar. Värt att testa!!!

• Anonym (J)

Detta upplevde jag också för någon vecka sen! Jag är gravid och kanske lite extra nojig också.. Tänkte ringa barnmorskan också men hann kolla ordentligt med spegel hur den såg ut. Ganska rött och svullet, och som en tydlig hård kula mitt i. Ganska stor. Insåg att det var en finne/talgkörtel som var inflammerad (har aldrig upplevt det innan i underlivet dock..).

Men den gick iaf att klämma och (ursäkta, varning här) så kom det ut massor av var. Blä... Gjorde ont men lättade på trycket på en gång, så det mesta av smärtan försvann. Gjorde självklart rent noggrant före och efter. Efter 2 dagar hade svullnaden gått ner och nu känner jag inget längre.

Kan ju vara det du har fått, även om det självklart kan vara nåt annat också. Hoppas det försvinner snart iaf.

• Anonym

Jag har en knöl på ena blygdläppen som jag har haft i ett år. Jag var på gyn där läkaren tittade och kände. Det enda hon kunde säga att det inte var "något elakartat" och sade att de ogärna skär där pga alla blodkärl(!?). Men nu har den ju inte försvunnit så jag ska tvinga mig dit igen...

• Anonym (svullen tjej!)

hade tid för cellprov idag på VC, så bad att dem skulle kolla på "knölen" också (som jag haft i 19 dagar nu), men barnmorskan tyckte inte alls det såg bra ut, och kunde inte ta cellprov för att jag var så öm. tyckte jag var väldigt"tålig" (ja, jag har hög smärttröskel och tänker ofta 'det går väl över'!),

så nu ska jag huxflux på gyn imorgon, då hon tror att de kanske måste öppna upp detta och "tömma" den. tydligen var svullnaden ca 4cm i diameter nu, och hon misstänkte starkt bartonilit som någon var inne på.

tycker det känns jätteläskigt :S spec då jag är väldigt obekväm i gynstolen (aldrig varit till en gynekolog för den delen!) men jag har inte så mkt till val nu antar jag. gör ju ont bara att sitta liksom.... tyckte att det blev bättre och var på G att försvinna för en vecka sen, men det tog tydligen omtag...

Svar på tråden Känns som en "kula" på ena insidan blygdläppen?!