• Tirem

Snabb fråga om gips och trolldeg

Ska precis gör mig till och göra handavtryck av barnen...
    Läser på förpackningen på gipsen och blev osäker, om man gjuter i trolldeg ska man blanda gipsen som gjutning i plastform eller gummiform?

Snälla ni allvetare på Familjeliv, hjälp mig nu!!!

• Svar på tråden Snabb fråga om gips och trolldeg
  • Tirem

Jag chansade på det... Trollldegen blev dock väldigt kladdig och äcklig inom 10 minuter, kanske skulle låtit degen torkat först

• Tirem

Får se imorgon hur det gick, kanske funkar kanon ändå

• helenakarlsson

Men är trolldeg och gips verkligen ett bra material att göra avtryck med? Det finns ju ställen som kan göra det åt er i keramik (Pargoletti heter de), utan kladd och oro för att det ska bli fel. Nej, jag gjorde flera urfula avtryck på min förstfödda dotter. Nu väntar jag barn i september och jag ska inte göra om samma misstag. Gipset håller ju inte. ,det vittrar ju sönder och tål inga smällar alls Jag blev övertygad av ett person här i familjelivs forum som tipsade om hur man kunde får hjälp att göra avtryck i både keramik och glas i Stockholm ( via webben om man inte bor i närheten.) Ett avtryck på sin bebis vill man ju ha bevarad för evigt, eller hur?
     I alla fall tycker jag det. Men lycka till i alla fall.  

• 2013

Om man låter trolldegen torka kan man fylla avtrycket med cernitlera som man sedan tar loss och torkar i ugnen. Det blir mer hållbart och man kan välja roliga färger.

• hannahenenkle

Skicka efter ett avtryckskit hos Pargoletti så får du hemskickat fina hand och fotavtryck i glas och keramik istället.

• Tirem
    hannahenenkle skrev 2013-05-02 18:43:02 följande:
     Skicka efter ett avtryckskit hos Pargoletti så får du hemskickat fina hand och fotavtryck i glas och keramik istället.

Tyvärr måste jag erkänna att det inte var snyggt, hållbart kanske, men fult

Svar på tråden Snabb fråga om gips och trolldeg