• mamytotwo

Tips på present till någon som är deppig?

Lång historia kort men en person i min närhet har fallit in i en jobbig depression. Jag vill  verkligen göra något eller ge personen något lite som möjligen piggar upp lite. Tänkte först en sån där upplevelse men med tanke på att personen inte ens kan ta sig upp ur sängen knappt så är det nog ingen bra idé. Har någon här lite tips på bra saker?

• Svar på tråden Tips på present till någon som är deppig?
  • stor grön drake

Vad har personen förut gillat att göra? kanske en spaupplevelse, om det finns något där man kan vara enskillt (om det är jobbigt att träffa människor) men även en filmkväll, eller promenad i parken med någon som verkligen bryr sig och orkar lyssna kan betyda oerhört mycket.

• Reggad

Hemlagad mat eftersom att man inte orkar laga mat, och sällskap. Hjälpa till med städning. Filmer. Saker man kan göra hemma, som inte är ansträngande. Spel.

• Reggad

Menar inte att det är kul att få mat och städning i present, men av egen erfarenhet så hjälpte det rejält när en vän kom över med mat och hjälpte att få lite ordning på hemmet för det blir ju som att man ligger i en instängd grotta efter ett tag som deprimerad. Sällskap kan bara vara att personen kommer förbi för att titta till en det hjälpte mycket

• Lilia

Ingen upplevelse, det orkar man inte med då man mår sådär. Men något fint att titta på då man är vaken men inte klarar av att ta sig upp. En ljus, en blomma eller något personen gillar. Själv gillar jag fina stenar eller små leksaker till katterna. (Jag tycker att det är rogivande att titta då de leker.)

• mamytotwo

Jätte bra tips. Jag skulle gärna åka dit och hjälpa till men personen bor inte i närheten. Jag skulle vilja ge något som kan ge lite glädje trots att det ser mörkt ut nu. Jag brukar vara duktig att komma på sånt där men nu är jag helt låst.

Svar på tråden Tips på present till någon som är deppig?