• oliviaz

pollenallergi?

Är lite fundersam, jag har damm/kvalsterallergi och mina symptom då är de klassiska med rinnsnuva, kliande ögon och nysningar. Senaste veckorna, sen det blev varmt, har jag haft konstigt halsont. Det är liksom svidandeont långt bak i svalget. Nu i helgen har jag dessutom varit så trött, känner mig nästan som full när jag vaknat. Har dessutom haft en allmän sjukdomskänsla i kroppen (nästan som influensa) men ingen feber. Har dock inga problem med ögon eller rinnande näsa, är täpt i näsan men har inte det klassiska allergirinnet. Kan det här ändå vara pollenallergi? Har även de senaste åren fått en besvärlig hosta som inte tycks hänga ihop med förkylning. Det bara börjar helt plötsligt och sen kan jag hosta konstant i 8-10 veckor mest på kvällar, nätter och mornar. Funderar på om även detta på nåt sätt kan hänga ihop med allergi? Förstår att det kan vara svårt att uttala sig om vad som är vad men vill egentligen mest veta om det kan vara pollenallergi även om man inte har de klassiska symptomen?

• Svar på tråden pollenallergi?
  • Balans

Enklast är väl att fråga din läkare eller ringa 1177 ska jag tro nåt så kan det vara förkylning eller allergi testa dig fram eller ring dem med kunskap

• oliviaz

Upplever att jag inte fått någon hjälp när jag varit i kontakt med min vc nhar ringt dem 3 gånger angående hostan och då fått hostmedicin utskrivet. När den inte hjälpt har de sagt att jag ska ringa igen om 2 veckor om inte hostan gått över. På frågan om det är normalt att hosta i 8 veckor så att ingen i huset kan sova så har jag bara fått till svar att så kan det vara. Därför hoppas jag på att få lite tips och idéer härifrån :)

Men som sagt jag har full förståelse för att det kan vara svårt att uttala sig om andra människors symptom. Bara är lite nyfiken om andra människor med konstaterad pollenallergi känner igen sig i symptomen.

• Balans

Min man har hostat i 10 v så vi andra har svårt att sova och det är så med vårens influensa att hostan varit enorm men då kan man behöva starkare hostmedicin på recept som hjälper mer

• Ztella

Jag får alltid ont i halsen/svalget när pollen drar igång, kliar, svider och är allmänt obehagligt! Alergitabletten Acura/sugtabletter med äppelsmak är vad som fungerar bäst för mina besvär i mun och hals. Hosta kan säkert höra till allergin, begär ett allergitest på vc, lycka till!

• oliviaz

Hade min hosta kommit med tillhörande influensa så hade jag nog kunnat "acceptera" den bättre eftersom jag då vetat att den skulle ge med sig när sjukdomen gick över. Men att bara hosta utan andra symptom (som det varit de gånger jag haft så långvarig hosta) har känts frustrerande.

Fått receptbelagd hostmedicin 2 gånger men har inte hjälpt.

Tack för tipset om sugtabletter, är de receptfria? Ska genast inhandlas i så fall.

Får ringa till vc också men har ingen stor förhoppning om att få någon tid den här gången heller. Får hoppas att receptfria produkter räcker! :)

• Ztella

Dom är receptfria, och billiga! Fråga Apoteket, ibland ligger dom inte framme!

• kaffetunnan

När du väl har hostan så gå till läkaren be denne då lyssna på dina lungor. Långvarig hosta kan men behöver inte vara astma. Men du kan lika gärna ha en långvarig virusinfektion i kroppen.

Bästa är om du kontaktar sjukvården.

• Balans

Kan även vara lunginflammation så jo jag tycker fortfarande du ska kolla med läkare innan du exprimenterar själv och i värsta fall förvärrar

• oliviaz
    kaffetunnan skrev 2013-04-07 12:48:57 följande:
    När du väl har hostan så gå till läkaren be denne då lyssna på dina lungor. Långvarig hosta kan men behöver inte vara astma. Men du kan lika gärna ha en långvarig virusinfektion i kroppen.

Bästa är om du kontaktar sjukvården.

Balans skrev 2013-04-07 14:16:09 följande:
    Kan även vara lunginflammation så jo jag tycker fortfarande du ska kolla med läkare innan du exprimenterar själv och i värsta fall förvärrar

Nästa gång jag får hostan, tror att det handlar om när inte om, så ska jag kontakta vc igen och hoppas på att få komma dit då. Fjärde gången gilt! :) får väl försöka vara mer påstridig än jag varit de tre tidigare gångerna när jag ringt och inte fått komma dit.

Har alltså inte hosta just nu men skrev i samma tråd eftersom jag ändå nånstans kopplar ihop med allergi eller nåt, inom att jag inte på något annat sätt varit sjuk när jag haft den.

Nuvarande problem med halsen testar jag om det går över med receptfria produkter som jag ändå brukar ta mot mina andra allergier men känner jag att det blir värre så kontaktar jag vc.

Tack för att ni tar er tid och svarar, hoppas verkligen inte att ni tar mina svar som att jag inte lyssnar på er för det gör jag verkligen :) är inte lätt att veta om man förstås rätt när man skriver på forum!
  • Fru Dalkulla

Hej!
    För några år sen fick jag pollenallergi och blev rekommenderad receptfria tabletter och nässpray (Dasselta och Nasonex). Efter några dagar fick jag jätteont i halsen, det sved och ömmade, jag blev suuuupertrött, huvudvärk, kände mig nedstämd och fick koncentrationssvårigheter. Jag trodde jag höll på och bli riktigt sjuk! och kände mig faktiskt riktigt orolig över alla symtom.
    Efter några veckor kollade jag på medicinernas biverkningar och tja, se ovanstånde problem.
    Så om du tar mediciner, kolla biverkningarna om du inte har gjort det!
    Trevlig helg! 

Svar på tråden pollenallergi?