• Anonym

Hemtjänst eller äldreboende? sommarjobb 2013

Hej! 
    Jag undrar var är bra att sommarjobba? Hemtjänst eller äldreboende?
    Hemtjänst (Team-hemtjänst)  har jag fått sommarjobb på heltid och på  äldreboende (Dag- plus Natt-tid).
    Var tror ni man kan tjäna mer?
    Dessutom jobbet, tänker jag också på lön just nu, då jag vill betala CNS pengarna tillbaka. 

Tackar på förhand

• Svar på tråden Hemtjänst eller äldreboende? sommarjobb 2013
  • Anonym

Ingen större skillnad på grundlönen så vill du tjäna pengar välj jobbet där du kan jobba mest oba! Jag tycker att äldreboende är roligare än hemtjänst!

• Tillsammans4

Min erfarenhet är att hemtjänst kan vara mer stressfullt än äldreboende. På ett äldreboende slipper du åka fram och tillbaka, skynda dig med tiderna, vara ensam om det blir problem med en äldre etc. Jobbade på hemtjänst förra sommaren och aldrig igen! Det var så mycket stress, schemat förväntade en att man skulle teleportera sig mellan kunderna som bodde 20 minuter ifrån varandra och då fick man inte använda cykel. Arbetade extra på ett äldreboende under hösten och det var så mycket mysigare! Äldreboende är 100 gånger roligare än hemtjänst plus mindre stressigt och mycket mycket trevligare!

• Anonym

Tack för er svar!
    Jag tänkte att det var special-team så skulle det bli kanske lite lättare och bättre fast...  

• Anonym (Hemtjänst!)

Jag har jobbat inom både och tycker verkligen inte om servicehus. Jag tycker kollegorna jag haft har varit trångsynta och mer intresserade av att delegera arbete och att fika än att göra det själv. Du får heller aldrig göra din grej utan att någon ska rycka i dig. Korridorer fram och tillbaka....

Inom hemtjänsten har du din rad, du vet vilka du ska till och hur din dag ser ut förutom inkommande larm så klart. Det passade mig bättre att få motion och rensa huvudet lite mellan brukare då vi cyklade runt i området. Jag kände att jag fick mer energi och hade mer att ge när jag kommer fram till någon ny.

Stressfaktor? Du har ju tider att följa på ett boende också, men inte pauserna som inom hemtjänsten. Jag röstar för hemtjänsten det är ett jättekul jobb! :) 

• elmadumle

Äldreboende för mig (ej servicehus), skulle inte kunna tänka mig att jobba i hemtjänsten då jag vill ha arbetskamrater omkring mig.

• Pastell1983

Skulle aldrig i livet vilja jobba i hemtjänsten. Hade praktik där första terminen, nej tack. Däremot särskilt boende har jag jobbat på flera år om sommrarna och som vikarie och väljer det alla gånger. Är färdig uska nu i juni.
    Det var dock knappt att jag fick vara kvar på särskilt boende denna sommaren för att min kommun helt plötsligt fick för sig att alla uskor ska vara i hemtjänsten i sommar bara för de  ordinarie som jobbar där är oftast inte utbildade. Suck....tack och lov slapp jag det. Vore helt galet och sätta mig i hemtjänsten när jag varit på samma boende varje sommar, personalen känner mig, och framöverallt, de boende är trygga med mig!

• Anonym
    Pastell1983 skrev 2013-04-07 13:26:12 följande:
    Skulle aldrig i livet vilja jobba i hemtjänsten. Hade praktik där första terminen, nej tack. Däremot särskilt boende har jag jobbat på flera år om sommrarna och som vikarie och väljer det alla gånger. Är färdig uska nu i juni.
    Det var dock knappt att jag fick vara kvar på särskilt boende denna sommaren för att min kommun helt plötsligt fick för sig att alla uskor ska vara i hemtjänsten i sommar bara för de  ordinarie som jobbar där är oftast inte utbildade. Suck....tack och lov slapp jag det. Vore helt galet och sätta mig i hemtjänsten när jag varit på samma boende varje sommar, personalen känner mig, och framöverallt, de boende är trygga med mig!
    Hej igen!

Varför var det så jobbigt inom hemtjänst?  Du berättade aldrig det. 

Jag har fått jobb inom spcialteam. 

• Pastell1983
    Anonym skrev 2013-04-07 13:32:18 följande:
    Hej igen!

Varför var det så jobbigt inom hemtjänst?  Du berättade aldrig det. 

Jag har fått jobb inom spcialteam. 

Vad innebär specialteam?

Dels var det stressigt, sedan tyckte jag överlag kvinnorna var mer bittra som jobbade i hemtjänsten, vissa man kom hem till avskydde vikarier/praktikanter och var jättetjuriga, anhöriga som satt och kollade in en när man jobbade osv.

Nej det är inget som passar mig alls, fara och flänga runt, jag gillar att arbeta på ett ställe med arbetskamrater.
  • Anonym (vårdbiträde19 år)
    Fördelar - Hemtjänst:

Friskare brukare - lättare insatser
    Ensamarbete - för den som gillar det
    Frisk luft och massor av motion
    Du kan få jobb även om du inte vill ta läkemedelsdelegation (du blir du städerska/inköpare ist)

Nackdelar - Hemtjänst:

Lite stressigare
    Jobbigt på vintern
    Inget nattjobb (i vår kommun får du bara jobba det om du är med i nattpatrullen)
    Du får inga arbetskläder (iaf i vår kommun)

Fördelar boende:

Alla kollegorna kan hjälpas åt snabbt vid kriser
    Om någon brukare bli sjuk och behöver ambulans kan ni stanna hos personen utan att behöva tänka på schemat
    Rymliga lägenheter
    Du kan vara med och ordna aktiviteter för de boende
    Du kan jobba natt

Nackdelar boende
    Brukarna är sämre hälsomässigt sätt
    Många dubbelbemanningar och tunga lyft

Jag älskar mitt jobb i hemtjänsten (snart ett år) och skulle aldrig vilja jobba på äldreboende. Fördelarna med hemtjänsten är många, framförallt så är brukarna generellt sett mycket friskare - vissa har t ex bara hjälp med städning eller inköp. Dessutom får Du frisk luft.

Dock kan innerstadslägenheterna vara lite trånga att arbeta i (om det är mycket hjälpmedel med i bilden) och på ett servicehus är ju rummen ritade för att vara just rymliga m m. 10 % av våra brukare bor i ett hus som tidigare var gruppboende men som sedan lades ned och såldes till privat hyresvärd. De lgh:erna är precis som de är på servicehus - stora, rymliga och utan trösklar. En dröm att arbeta i, kan jag säga!!
  • Anonym (uska i hemtjänst)

Jag har jobbat som uska i hemtjänsten i 12 år nu och jag har väl lite andra erfarenheter än anonym (19-årigt vårdbiträde).
    I vår kommun har vi precis samma arbetskläder som de som jobbar inom äldreboendena.
    Vi har inte friskare brukare än vad de har på äldreboendena utan många är väldigt dåliga tex väldigt dementa (så de har upp till 8 daghjälper + tillsyn en gång i timmen varje dag) . Vi har även hand om väldigt många multihandikappade så vi har många dubbelbemanningar och många tunga lyft.
    I vår kommun kan man inte välja bort att ge läkemedel och vi har inte ens hand om inköpen utan det är bortdelegerat.  
    Arbetet i sig är ofta mer tungrott då de flesta hus och lägenheter som vi arbetar i inte är anpassade för tex rullstolar, liftar osv.  
    Jag tycker oftast väldigt bra om mitt arbete och ofta jobbar vi två och två vid städ och personlig omvårdnad och annat så det är väl hälften ensamarbete och hälften ihop med arbetskamraterna.
    Jag skulle nog tycka att det var jobbigt att behöva vara på samma ställe hela tiden (äldreboende) och tycker att det är en liten utmaning att inte ha direktkontakt med läkare och sköterskor utan att behöva vara tvungen att ta egna beslut och lösa  de uppgifter jag ställs inför när jag möter en svårt sjuk människa i hemmet.

• Roro2015

Jag jag en fråga det är så att just nu går jag på vård och omsorgsarbete utbildning och snart så ska jag ha pratik men vill fakiskt inte göra det ? Måste man ? Kan man inte gå på en sådan utbildning utan praktik ?

• Anonym (C)
    Roro2015 skrev 2015-01-12 23:43:35 följande:

Jag jag en fråga det är så att just nu går jag på vård och omsorgsarbete utbildning och snart så ska jag ha pratik men vill fakiskt inte göra det ? Måste man ? Kan man inte gå på en sådan utbildning utan praktik ?

Klart du måste ha praktik. Det ingår i kursen. Varför utbildar du dig till det om du inte vill jobba med det? Om du redan har jobbat så kan du slippa praktiken.
  • fjonkelina
    Roro2015 skrev 2015-01-12 23:43:35 följande:

Varför går du en utbildning när du inte vill jobba som sedvanlig omvårdnadspersonal? Du lär dig mycket inom äldreomsorgen som är bra att ha med i bagaget när du sedan söker jobb.
  • Goman

Hej allihopa jag studerar vård och omsorg . Jag gjorde praktik i en äldreboende . Det var roligt jag gillar det jättemycket . Men jag vill jobba på sommaren . Vad ska göra eller kan du hjälp mig att hitta jobb tack for hjälp?

• narges

Hej jag vill sommer jobb till älderbonden snälla kan du hjälp mig

Svar på tråden Hemtjänst eller äldreboende? sommarjobb 2013