• MailIn

Ni med erfarenhet av ADHD-utredning!

Tjenixen!

Beslutat att ta tag i min utredning privat dvs betala för den istället för att stå i en kö utan slut. Då jag själv pungar ut cash så blir man lite nojjig, därav följande frågor...

-Utredningar ska ju visa på ADHD från barnsben och då brukar man intervjua föräldrarna. Nu är det så att mina föräldrar inte är i livet och släktingar kan inte ge en bra utvärdering om hur jag var som barn. Själv kan jag vittna om att jag från det att jag satt mig vid skolbänken har; varit dagdrömmande, missuppfattat instruktioner, arbetat långsamt, gjort slarvfel, glömt läxor hemma, haft extra stödundervisning och ofta varit efter i studietakten.
    Räcker det med egen bevittning då empiriska bevis från tredje part är väldigt svårt att hitta? Någon som befunnit sig i en sån situation? 

-Är det någon som har erfarenhet från CEREBs utredningar? Ordet är fritt... Har varit i kontakt med dom och hittills har de varit fantastiska i sitt bemötande!

-Är det någon risk att man presterar "för bra" vid utredningen? (flumfråga jag vet) Jag menar även vid grov ADHD så kan man ju tycka att något är intressant och spännande och därmed kunna koncentrera sig bättre och "misslyckas med att bevisa" sin ADHD... Tänk om testen som utförs är spännande för mig och mitt "vardags-jag" inte kommer fram? (återigen, flumfråga säkerligen grundat i nojja över att lägga ut pengar)

Tack på förhand för alla svar och notera att mina ADHD-symptom är mååååånga och tydliga!  

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av ADHD-utredning!
  • Anonym ()

Va bra att du tar tag i det. 

Cereb har jag bara positivt att säga om då min dotter har fått sin diagnos genom dom.
    Allt igenom proffsiga och väldigt vänliga.

Har du ingen som kan "vittna" om din barndom så tror jag nog dom fixar det ändå.
    Du själv sitter ju på den mesta vetskapen om dig själv.

Det kommer alldeles säkert gå bra. 

• MailIn
    Anonym () skrev 2013-04-07 12:37:16 följande:
    Va bra att du tar tag i det.  Cereb har jag bara positivt att säga om då min dotter har fått sin diagnos genom dom. Allt igenom proffsiga och väldigt vänliga. Har du ingen som kan "vittna" om din barndom så tror jag nog dom fixar det ändå. Du själv sitter ju på den mesta vetskapen om dig själv. Det kommer alldeles säkert gå bra. 

Anonym () skrev 2013-04-07 12:37:16 följande:
    Va bra att du tar tag i det.  Cereb har jag bara positivt att säga om då min dotter har fått sin diagnos genom dom. Allt igenom proffsiga och väldigt vänliga. Har du ingen som kan "vittna" om din barndom så tror jag nog dom fixar det ändå. Du själv sitter ju på den mesta vetskapen om dig själv. Det kommer alldeles säkert gå bra. 

Tack för det vänliga inlägget! :) Jo, jag hoppas verkligen att det löser sig och "flyter på" utan att det hakar upp sig på någon detalj! Står i offentlig kö sedan 1 år tillbaka, trots flera remisser och vädjanden så är det bara vackert vänta, resurser finns ej. Får jag vänta ett år till eller ett halvår? Det är det ingen som kan svara på. Därför kommer jag att spendera pengar jag "egentligen inte har", men vad ska man göra? Jag är helt desperat och vill bara att det löser sig!!
  • Anonym (Adhd tjej)

När jag gjorde min utredning, dock inte privat, så var jag överpresterande (myyycket bättre än "normala" människor utan diagnos) på vissa delar och sämre på andra, läkaren som nu jobbar på cereb sa att det är så det ofta ser ut, så försök att göra ditt bästa genom att följa instruktionerna, och talaom vad du känner - tex kan jag få ordentliga frustrationskänslor vid upprepande meningslös aktivitet, bli extrem trött å nästan somna vid "tråkiga" uppgifter å ibland bli helt blank i huvvet vid för mycket press. Så om du känner nått spec under uppgift så säj det. ADHD ser olika ut för alla, tjejer är svårare att upptäcka och om man är vuxen har man ofta lärt sej strategier - jag är tex väldigt ordningssam och beroende av rutiner för annars falierar allt. Lycka till och hoppas du hittar rätt diagnos och hjälp. Det med föräldrarna kan jag inte svara på, men dom kan inte avskriva det helt pga en sån sak om utredningen i övrigt pekar på adhd.

• MailIn
    Anonym (Adhd tjej) skrev 2013-04-07 15:50:38 följande:
    När jag gjorde min utredning, dock inte privat, så var jag överpresterande (myyycket bättre än "normala" människor utan diagnos) på vissa delar och sämre på andra, läkaren som nu jobbar på cereb sa att det är så det ofta ser ut, så försök att göra ditt bästa genom att följa instruktionerna, och talaom vad du känner - tex kan jag få ordentliga frustrationskänslor vid upprepande meningslös aktivitet, bli extrem trött å nästan somna vid "tråkiga" uppgifter å ibland bli helt blank i huvvet vid för mycket press. Så om du känner nått spec under uppgift så säj det. ADHD ser olika ut för alla, tjejer är svårare att upptäcka och om man är vuxen har man ofta lärt sej strategier - jag är tex väldigt ordningssam och beroende av rutiner för annars falierar allt. Lycka till och hoppas du hittar rätt diagnos och hjälp. Det med föräldrarna kan jag inte svara på, men dom kan inte avskriva det helt pga en sån sak om utredningen i övrigt pekar på adhd.
    Det jag är rädd för är något jag läste (tror i familjelivs forum) att någon hade alla adhdtecken i vuxen ålder, men eftersom det inte gick att spåra från barndomen blev diagnosen typ "koncentrationsstörningar av okänd anledning ". Ingen ADHD-diagnos = Ingen medicinering. 

Men vem vet hur sanningsvärdet är med det! Oftast är det ju mer till historien än vad man får höra...

Jag har ju redan väntat över ett år så jag har ju redan tänkt alla tankar som går att tänka... och några till.... i turbofart... gånger 599! m69444247.html

• Anonym (Adhd tjej)

Ja jag vet ju inte, tror det är från fall till fall oxå - vissa läkare kastar diagnoser omkring sej ofta felaktigt medan andra vägrar, och på cereb tror jag dom är riktigt bra (iaf min fd läkare) fast måste erkänna att det känns som en spottloska i ansiktet varje gång deras brev kommer med erbjudande om en hjälpkurs som bara kostar 11.000(!!) när man som jag är långtidssjukskriven för mina problem å lever på existensminimum å inte vill annat än å få rätt hjälp å kunna bli självständig å jobba å få ett normalt liv... Sen ska man inte tro att allt löser sej pga medicin, men klart ett hjälpmedel å för vissa är det de enda som behövs. Kolla upp ADHD/asperger dieten, å kosttillskott - för adhd medicinen kan komma med massa otrevliga biverkningar (sj har jag en vilopuls på 90 trots att jag är vältränad pga medicinen).. Du får gärna uppdatera sen å säja hur det gick! När ska du dit?

MailIn skrev 2013-04-07 18:25:01 följande:
    Det jag är rädd för är något jag läste (tror i familjelivs forum) att någon hade alla adhdtecken i vuxen ålder, men eftersom det inte gick att spåra från barndomen blev diagnosen typ "koncentrationsstörningar av okänd anledning ". Ingen ADHD-diagnos = Ingen medicinering.  Men vem vet hur sanningsvärdet är med det! Oftast är det ju mer till historien än vad man får höra... Jag har ju redan väntat över ett år så jag har ju redan tänkt alla tankar som går att tänka... och några till.... i turbofart... gånger 599! m69444247.html  

MailIn skrev 2013-04-07 18:25:01 följande:
    Det jag är rädd för är något jag läste (tror i familjelivs forum) att någon hade alla adhdtecken i vuxen ålder, men eftersom det inte gick att spåra från barndomen blev diagnosen typ "koncentrationsstörningar av okänd anledning ". Ingen ADHD-diagnos = Ingen medicinering.  Men vem vet hur sanningsvärdet är med det! Oftast är det ju mer till historien än vad man får höra... Jag har ju redan väntat över ett år så jag har ju redan tänkt alla tankar som går att tänka... och några till.... i turbofart... gånger 599! m69444247.html  

• Anonym

Ni med adhd, hur väl känner ni igen er i beskrivningar av adhd från nätet etc?
    Hur kom ni fram till att ni hade adhd, eller började misstänka att ni hade det?

Jag funderar om jag har det, men känns ibland som jag typ "hoppas" att jag har det som en ursäkt till allt man misslyckas med eller sin lathet...!? Hur tänkte ni?

• Vanilla ice queen

TS: Men fy vilken lång tid det tar för dig att få en utredning För mig gick det jättesnabbt. Men det jag ville säga att jag var jättepeppad och tyckte det var jättespännande med tex WAIS testet under utredningen och fick väldigt bra poäng och stod ut hela dagen och ville inte ha bensträckare som tydligtvis brukar behövas. Så där avvek jag från normen men jag tycker sådana där test som WAIS är riktigt kul så klart jag satt som ett tänt ljus... Fick ändå min diagnos. Så tror det kvittar faktiskt. Om du har adhd lär de nog märka att du har adhd

• MailIn
    Vanilla ice queen skrev 2013-04-08 01:46:59 följande:
    TS: Men fy vilken lång tid det tar för dig att få en utredning För mig gick det jättesnabbt. Men det jag ville säga att jag var jättepeppad och tyckte det var jättespännande med tex WAIS testet under utredningen och fick väldigt bra poäng och stod ut hela dagen och ville inte ha bensträckare som tydligtvis brukar behövas. Så där avvek jag från normen men jag tycker sådana där test som WAIS är riktigt kul så klart jag satt som ett tänt ljus... Fick ändå min diagnos. Så tror det kvittar faktiskt. Om du har adhd lär de nog märka att du har adhd
    Tack för den kommentaren! Precis sånt jag vill höra :)
  • MailIn
    Anonym skrev 2013-04-08 01:22:26 följande:
    Ni med adhd, hur väl känner ni igen er i beskrivningar av adhd från nätet etc?
    Hur kom ni fram till att ni hade adhd, eller började misstänka att ni hade det?

Jag funderar om jag har det, men känns ibland som jag typ "hoppas" att jag har det som en ursäkt till allt man misslyckas med eller sin lathet...!? Hur tänkte ni?
    Jag hade turen att bli "upplyst" från människor som jobbar med adhd-människor och uppmanad att genomgå undersökning. Min bild av adhd innan var; liten pojke som skriker och springer i cirklar när denne inte får som denne vill. Nu vet jag desto mer.

Jag tror att det är viktigt att tänka efter om symptomen funnits där länge eller om de är "ibland". Det är ju det som är lurigt med adhd, problematiken består av sådant de flesta kan känna av ibland. Men adhd kan man ju börja misstänka när det är mer kroniskt och konstant och verkligen hindrar dig i livet.

Jag kan uppfattas som lat av min omgivning. Jag kan ha mycket tid att slutföra en uppgift på men inte få det gjort alls. Det som inte syns av omgivningen dock är att jag konstant kämpar som mot en osynlig vägg för att göra vardagssysslor. För mig är det en känsla av att ha mycket vilja (jag VILL ha ett rent hem) men låg viljestyrka (jag orkar inte städa även om mitt liv hängde på det). Typ man blir ju inte alkoholist bara för att man dricker, man blir alkoholist när ens drickande ställer till med en massa problem för dig. Vidare så har man inte adhd om man är lat, utan man kan misstänka adhd om (den tillsynes) lata killen/tjejen skapar problem för sig men sin "lathet" när det egentligen finns en vilja där. 

Finns säkert mycket bättre beskrivningar :)

• MailIn
    Anonym (Adhd tjej) skrev 2013-04-07 20:00:28 följande:
    Ja jag vet ju inte, tror det är från fall till fall oxå - vissa läkare kastar diagnoser omkring sej ofta felaktigt medan andra vägrar, och på cereb tror jag dom är riktigt bra (iaf min fd läkare) fast måste erkänna att det känns som en spottloska i ansiktet varje gång deras brev kommer med erbjudande om en hjälpkurs som bara kostar 11.000(!!) när man som jag är långtidssjukskriven för mina problem å lever på existensminimum å inte vill annat än å få rätt hjälp å kunna bli självständig å jobba å få ett normalt liv... Sen ska man inte tro att allt löser sej pga medicin, men klart ett hjälpmedel å för vissa är det de enda som behövs. Kolla upp ADHD/asperger dieten, å kosttillskott - för adhd medicinen kan komma med massa otrevliga biverkningar (sj har jag en vilopuls på 90 trots att jag är vältränad pga medicinen).. Du får gärna uppdatera sen å säja hur det gick! När ska du dit?
    Eftersom jag har väntat över ett år så har jag provat det mesta. I dag har jag helt och hållet lagt om min kost, tränar stenhårt, är noggrann med omega3, kämpar hårt med att skriva ned allt i kalendern och prioritera osv osv.

Resultat? Något bättre, så pass bra att jag ämnar att fortsätta med livsstilen, men det är att gripa efter halmstrån. I stort har jag kvar 95% av mina symptom.  

Yes jag ska uppdatera! 
  • MailIn

Bumbar, med uppmaningen att fler får väldigt gärna ge input! Tungan ute 

• Anonym (Sarah)

Jag har "bara" gjort en aspergerutredning och jag har inte heller någon de kunde intervjua från min barndom, men det gick bra ändå. De fick låna mitt babyalbum och läsa i det och de intervjuade min sambo istället.

• MailIn
    Anonym (Sarah) skrev 2013-04-10 13:57:04 följande:
    Jag har "bara" gjort en aspergerutredning och jag har inte heller någon de kunde intervjua från min barndom, men det gick bra ändå. De fick låna mitt babyalbum och läsa i det och de intervjuade min sambo istället.
    Har lite misstankar om att det är så det kommer att gå till...

Babyalbum? Vad kan man hitta där? Glad
  • Anonym (Sarah)
    MailIn skrev 2013-04-11 14:25:14 följande:
    Har lite misstankar om att det är så det kommer att gå till...

Babyalbum? Vad kan man hitta där? 

De hittade saker som när jag började prata (de med autism har en försenad talutveckling och autism och asperger är rätt lika) hur jag utvecklades motoriskt (när jag började stå, gå krypa och sitta) lite om hur jag var socialt. (Det går att läsa in i roliga saker barnet har sagt och gjort.)
  • MailIn

Då var det klart. Tydlig ADHD inget snack om saken. CEREB hade underbart bemötande. Slutet gott allting gott. 

• fredrik123

Hej! ursäkta att jag går off topic! men jag undrar hur ni som varit hos cereb!
    då dom är privatklinik!

man ska ju först träffa en läkare för att avgöra om man ska göra en utredning!
    mötet med läkaren kosta ca1800 kr och den kostar ju en utredning ca 25

men ja tänkte höra är det vanligt att man får göra en utredning oxå visar det inget? jag tänker dom som är en enligt rykten bra klinik! måste ju veta va dom gör! alltså så att läkaren avgör rätt! jag skulle tycka det va väldigt jobbigt att lägga ut ca 25000kr utan att man får nån hjälp då 25000är mycket pengar för en annan!

alltså min fråga är att blir man vidar skickad till en utredning så borde man ju ha antingen add eller adhd? mvh fredrik

Svar på tråden Ni med erfarenhet av ADHD-utredning!