• BaabyCake

Svår ångest och depression och redo att bli gravid

Hej! Jag lever med både ångest och depression men både jag och sambon är nu redo att börja försöka bli gravida. Det jag undrar över är ni som har ångest och depression, hur va eran graviditet och förlossning?

• Svar på tråden Svår ångest och depression och redo att bli gravid
  • Masken84

Är det verkligen rätt att skaffa barn om man har svår ångest och depression då livet blir absolkut inte lättare med barn!!

• Masken84

Jobbar med det. Och oftast kan man inte äta de mediciner som man behöver då det kan vara skadligt för fostret. Sen är det ju så att vissa mår hur bra som helst och andra mår sämre under en graviditet precis som de som inte lider av ångest osv!

• Anonym

Det låter väldigt ego av dig att skaffa barn in i det. Jobba på dig själv så att du är frisk först och skaffa barn sedan. Jag kan förstå om du är äldre och känner att klockan tickar, men är du yngre är det klart att du ska vänta lite. En graviditet kan påverka måendet åt båda håll, bättre eller sämre.

• Arwen77

Men vad är detta?! Finner inga ord. Jobbar du med det? Då borde du isf veta att det visst finns många mediciner man kan äta både under grav och amning!

• Masken84

Klart att det finns mediciner man kan äta! Men äter man en som fungerar kan det bli pannkaka om man byter! Klart att folk får skaffa barn om de vill men mår de dålugt psykiskt så tycker jag att det är elakt emot barnet!

• Anonym

Lider själv av depression och ångest. Har 2 barn. Nu blev jag sjuk efter barnen men aldrig att jag skulle skaffa fler barn i mitt tillstånd. När jag är nere orkar jag ingenting. Barn måste man sätta i främsta rum jämt. Men inte alltid man orkar det. Kan ju inte veta hur det blir med barn men det är ingen promenad i parken. Tycker för både barnets skull och föräldrarnas skull att man ska må bra

• Anonym (Anna)

Hej!
    Har du bra vårdkontakt tycker jag du kan höra dig för redan innan om dina mediciner. Det är ett stort hormonpåslag att bli gravid och jag blev väldigt dålig första tiden som gravid. Har förstått att det är ganska vanligt att ångesten ökar kraftigt i början (dock gäller det ju så klart inte alla men lika bra att vara beredd). Det kan ju också vara svårt att byta medicin under graviditeten eftersom man redan är i obalans så kan du hitta nåt som passar dig som även funkar en hel graviditet innan så är det ju det bästa!

Jag tror inte många "ickedrabbade" förstår att det här med ångest/depression är en kronisk sjukdom för många. Man blir alltså inte botad efter en viss sjukdomstid som vid en influensa. Däremot kan man lära sig leva med sin diagnos och ändå med visst stöd vara en väl fungerande mamma. Jag har idag tre barn och har mått sämre under graviditeterna men det har gått tillbaka sen till normalläget när barnen kommit.

• BaabyCake

Alltså ingen svara ens på frågan ja hade.. Ja kanske har de bättre nu? Istället för att hålla på å skriva att ja e egoistisk som vill ha barn å känner mig redo för de e de väl bättre att stötta m.m. Menar du alltså då för att ja har ångest så ska ja va barnlös? Ångesten har man hela livet å ja tänker inte vänta tills ja blir 50 me att skaffa barn.. Så lågt gjort av er att kritisera mig när ni inte vet ett skit!

• Arwen77

Babycake; jag stöttar dig fullständigt! Håller helt med det du skriver! Skit i puckona!

Svar på tråden Svår ångest och depression och redo att bli gravid