• Anonym (vill jobba !)

butiksjobb utan kassaarbete???

Hej!
    Finns det butiker som anställer en utan att man behöver sitta i kassan? Jag går hos en kompletterande aktör till arbetsförmedlingen. Jag saknar slutbetyg från gymnasiet. De menar att jag ska läsa upp betygen genom en lärlingsplats. Motivationen skulle vara större om jag visste att någon efterfrågade en, även om man inte klarar huudräkning med stress.
    Vad jag vill veta är om detta är värt att prova?
    jag kan själv tänka mig ställa upp varor, ta emot varor, sköta beställningar, och annat.

vad tror ni?

• Svar på tråden butiksjobb utan kassaarbete???
  • Anonym (M)

Om det bara är huvudräkning du har svårt för så är det nog inte omöjligt att jobba i kassan. Man har ju tekniska hjälpmedel!

• Life

Håller med Anonym (M) - är det bara huvudräkningen du är bekymrad över så finns det hjälpmedel. Jobbar själv som ekonomiassistent och är hopplös på huvudräkning men klarar mitt jobb galant ändå Flört

• Bibbidi

Man behöver inte vara duktig på huvudräkning för att jobba i kassan. Man slår bara in varan och sen slår man in hur mycket kunden betalar, sen står det hur mycket kunden ska få tillbaka. Praktiskt. Flört

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Lilje

Man behöver ju inte huvudräkning alls i kassan, det räknas ju ut för en, numera kommer även växeln automatisk många ställen.  Allt du behöver kunna är att läsa upp tal högt.

• MajaVira
    Bibbidi skrev 2013-04-07 14:20:16 följande:
    Man behöver inte vara duktig på huvudräkning för att jobba i kassan. Man slår bara in varan och sen slår man in hur mycket kunden betalar, sen står det hur mycket kunden ska få tillbaka. Praktiskt. Flört
    Men har man svårt med räkning kanske det inte så enkelt att snabbt plocka ihop de pengar som kunden ska ha tillbaka.
  • Bibbidi
    MajaVira skrev 2013-04-07 14:24:09 följande:
    Men har man svårt med räkning kanske det inte så enkelt att snabbt plocka ihop de pengar som kunden ska ha tillbaka.
    Bara man kan sina hundratal, tiotal och ental så tror jag inte att det är några problem. 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym

I dag har ju de flesta stora butiker automatiska kassor. Då behöver kassören inte räkna alls. 

• SilverEmma

Man behöver knappt kunna räkna även om inte maskinen gör det till en.

Säg att kunden ska betala 72 kronor och lämnar en femhundring. Då räknar man uppåt från 72. 73, 74, 75 (tar tre enkronor). Sen tar man en femma och räknar till 80. Sen en tjuga upp till 100. Sedan hundralappar till 500. Plättlätt.  

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Anonym (vill jobba !)

Är mer intresserad av sådana uppgifter som Life har. Jag började diskutera administration, och dom föreslår butik. Jag är lättstressad med diagnos. Det kommer gå för långsamt i kassan för min del. Att hitta rätt frukt osv. Ingen höjdare om jag råkar knappa in ekologisk frukt om kunden valt dom som är nedsatt till extrapris. För gsånt skulle jag göra när det är mycket folk. Blir för stressad av det. Ett jobb där jag får sitta och kalkylera etc relativt ostört skulle göras med stor nogrannhet. Fattar inte varför de mer vill få in mig på handel då jag helst vill arbeta självständigt med vissa undantag men inte ett konstant tryck av folk. Som sagt påstår dom att större butiker har uppdelade arbetsuppgifter? Men känns så begränsat för då kan man bara söka vissa jobb. Jag vill ha större möjligheter. Känns som dom är fel ute i sin bedömning.

• Chianti
    Anonym (vill jobba !) skrev 2013-04-07 15:12:59 följande:
    Är mer intresserad av sådana uppgifter som Life har. Jag började diskutera administration, och dom föreslår butik. Jag är lättstressad med diagnos. Det kommer gå för långsamt i kassan för min del. Att hitta rätt frukt osv. Ingen höjdare om jag råkar knappa in ekologisk frukt om kunden valt dom som är nedsatt till extrapris. För gsånt skulle jag göra när det är mycket folk. Blir för stressad av det. Ett jobb där jag får sitta och kalkylera etc relativt ostört skulle göras med stor nogrannhet. Fattar inte varför de mer vill få in mig på handel då jag helst vill arbeta självständigt med vissa undantag men inte ett konstant tryck av folk. Som sagt påstår dom att större butiker har uppdelade arbetsuppgifter? Men känns så begränsat för då kan man bara söka vissa jobb. Jag vill ha större möjligheter. Känns som dom är fel ute i sin bedömning.
    Ja det låter ju verkligen som att kontor skulle vara en bättre miljö för dig! Kan du inte ta upp det till diskusion en gång till?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Anonym (vill jobba !)

Ja det kan du lita på att jag ska. Jag menar om man ändå ska va lärling känns det bättre att satsa på nåt där man kan prestera 100%. Så man kan visa vad man går för. Vill verkligen ha ett jobb. Jag har inte tid att studera sånt som inte leder nån vart. Kan man få hjälpa till med sådana uppgifter om man är med i en förening? Nån som vet?

• Life
    Anonym (vill jobba !) skrev 2013-04-07 15:12:59 följande:
    Jag började som receptionist på hotellet jag jobbar på innan jag avancerade till ekonomiassistent. Mitt jobb är i grunden bra just för att man inte har så många människor som drar i en i och med att man inte står i en reception längre. Dock innebär det ju fortfarande en del samtal via telefonen men inte på långa vägar det man får ta emot i en kassa. 

Jag tror ju iof att det är bra att börja i en kassa/reception då man lär sig mycket av det (blir lättare att förstå fel som uppstår i ekonomin bl.a.) men visst, det passar inte alla. Jag tycker du ska försöka komma in mer åt ekonomihållet om det är det du vill - är superkul om man är noggrann och bra på att "upptäcka fel" m.m. 
  • erica91

Har butiken cashguard (har jag på på mitt jobb) så räknar du ingenting (!!!) betalar kunden kontant så trycker du på knappen "kontant" så kommer växeln ut. Lättare kan det inte bli! :)

• Lilia
    MajaVira skrev 2013-04-07 14:24:09 följande:

Det står ju i kassan hur mycket kunden ska ha tillbaka. Allt man ska klara av är att ge rätt växel tillbaka.
  • Smulan1979

Du skrev i ett inlägg att du har en diagnos, jag kanske missuppfattade men om det stämmer att du har en diagnos så kan du få särskild hjälp från af. Tex hjälp att hitta anpassat jobb (det finns ngt som kallas lönebidrag). Du borde prata med din handläggare kring detta och be om stöd i det tycker jag.

• Anonym (vill jobba !)

Jag har ADD. Samma problem som vid ADHD men jag är lugn, inte alls hyperaktiv. Snarare tvärtom. På det har jag Asperger syndrom och typ 1 Diabetes.

Jag är noggrann och upptäcker fel mycket lätt.

Jag och pappa är rätt lika varann i sättet.

Han har jobbat som skadereglerare. Jag satt med han när han gjorde en del arbete hemma.

• Chianti
    Anonym (vill jobba !) skrev 2013-04-08 01:34:51 följande:
    Jag har ADD. Samma problem som vid ADHD men jag är lugn, inte alls hyperaktiv. Snarare tvärtom. På det har jag Asperger syndrom och typ 1 Diabetes.

Jag är noggrann och upptäcker fel mycket lätt.
    Jag och pappa är rätt lika varann i sättet.
    Han har jobbat som skadereglerare. Jag satt med han när han gjorde en del arbete hemma.
    Bokföring passar ju bra då, samma med registrering av olika sorters data i databaser.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
Svar på tråden butiksjobb utan kassaarbete???