• 2Deville

Symaskins tips begagnad/ny/modell?

Hej

Har en overlook och coverlook hemma men behöver komplitera med en vanlig symaskin då min gamla är total kass.
    Behöver en stark maskin som kan sy i säväl tjocka tyger(gärna skinn men inget måste), stretch och tunna tyger. Kommer att sy knappar, dragkedjor, knapphål. Men mestadels raksöm och där är det viktigt att det är en rak och fin söm.

Är lite inne på att köpa en begagnad då jag fått för mig att de gamla maskinerna är bättre. Men jag kan ha fel. Försökt titta runt lite på nya också och hört gott om husqvarna Emerald 16/18 och Janomes easy jeans. Någon som har erfarenhet av en bra enkel och trogen symaskin som inte kostar miljarder
    .
    Tycker även den gamla singer (svarta med bord) som säljs i mängder nu på tex tredera är så charmig utseende mässigt. Någon som har erfarenhet av dessa? Tror min mamma hade en gammal husqvarna grön som sydde i allt tills den en dag bara dog.

Tacksam för alla tips och råd:)

• Svar på tråden Symaskins tips begagnad/ny/modell?
  • 724

Janome Easy Jeans fick bra kritik i en båttidning för några år sedan (att sy kapell med, kraftigare tyger).

• gavagai

Mitt tips är att köpa en gammal symaskin av känt märke. Det ska åtminstone vara så mycket metall som möjligt (för att ge en enkel regel att hålla sig till). De gamla gröna Husqvarna är de som syr allra rakast raksöm, enligt vad jag fått berättat för mig. Ska du ha riktigt bra raksöm så ska du nog ha en maskin som bara syr rakt. Min egen favorit är en Singer från 1938 med påhängsmotor. Otroligt stark och lättarbetad, men då är det ju bara raksöm då. Jag har också en vit Husqvarna från 80-talet som är helt o.k., men inte lika stark som Singern.

Här finns en del recensioner, och sysidan kan nog också vara ett bra ställe att fråga vidare på: http://www.sysidan.se/reviews/listcat.htm?ID=1

• 724

Det finns affärer som säljer rekonditionerade äldre symaskiner, på postorder. Kolla detta. Funderade själv på att köpa en maskin från Skövde.

• 2Deville

Tack för era tips. Blir nog en begagnad tror jag.724 du har ingen länk/adress till någon sådan butik?

• 1978

Bernina kan man lita på. En begagnad Bernina hade jag satsat på om jag skulle köpa ny maskin. Men gamla Huskvarna är inte dåliga de heller.

• chilinöt

En gammal husqvarna hade jag satsat på, fick en gammal stenåldersmaskin av min mamma när jag flyttade hemifrån och den går superbra än. Glad

• 724
    2Deville skrev 2013-04-09 19:34:36 följande:
    Tack för era tips. Blir nog en begagnad tror jag.724 du har ingen länk/adress till någon sådan butik?
    Jo, men man får INTE posta länkar här på forumet för då får man en "prick" och varning. Det hände mig i a f.

Men använd mitt svar nedan och tänk ut en lämplig sökfras och sök på nätet:
    724 skrev 2013-04-08 18:07:38 följande:
    Det finns affärer som säljer rekonditionerade äldre symaskiner, på postorder. Kolla detta. Funderade själv på att köpa en maskin från Skövde.

• 2Deville

Oj tänkte inte på det med länkarna men bra tips;)
    Funderar fortfarande på en begagnad. En stenålderns maskin har ju tyvärr bara raksömm även jag är sugen på detta. Blir så många maskiner.
    Men kollat lite på nätet, Husqvarna prisma modellerna verkar de flesta nöjda med. Någon som har erfarenhet av dessa!

• 724

Husqvarna 2000 var en mycket bra maskin på sin tid, min mamma hade en och den höll i minst 30 år. Sedan ersatte jag den med en Easy Jeans.

• 724

Men vill du ha en NY och tålig maskin och slanta upp, så är Bernina 1008 en bra modell!

Svar på tråden Symaskins tips begagnad/ny/modell?