• Indianica

Tore Skogman-glugg mellan framtänderna, ingen tandställning?

Min dotter som precis fyllt 10 har en "Tore Skogman-glugg" mellan framtänderna och man är ju så van att se den att man inte tänker på den, men i morse när vi borstade tänderna kom jag att tänka på den, för när dottern var hos tandläkaren sist så sa hon bara att dottern har helt fina tänder och att ingen tandställning är aktuell. 

Nu undrar jag om det nuförtiden alltså inte ses som ett problem med glugg mellan framtänderna, för när jag var liten fick man tandställning för sådant .... Visst, det ger ju inget tuggproblem, så ett är bara kosmetiskt antar jag....men det inet sagt att det är är fult, det är väl bara lite ovanligt

• Svar på tråden Tore Skogman-glugg mellan framtänderna, ingen tandställning?
  • MammaHela

Min dotter har fått erbjudande om tandställning för att korrigera att hennes framtänder sitter några mm snett åt höger. Alltså hennes mittlinje på överkäken är lite snett.

Men hon vill inte korrigera det, så jag tvingar henne inte 

• evelinaeee

tror inte att de ger tandställning för det om man inte själv ber om det...

glugg mellan framtänderna är ju skitsnyggt!

• Busbellan

Jag hade sånt mellanrum mellan framtänderna när jag var barn. Men ju fler tänder som byttes ut och nya som kom desto mindre blev mellanrummet. Idag är visserligen mina framtänder kloss intill varann men där är inget mellanrum man reagerar över så det kan ändra sig fortfarande :)

Mamma till Nora, August och Ella
  • Tutilure

Jag hade sett till att få det korrigerat. Tandläkare säger väl att det är charmigt och personligt, men själv tycker jag att det ser hemskt ut.
    Hade jag haft en glugg och min mamma inte hade fått det fixat så hade jag varit bra arg på henne.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • lolcat
    Tutilure skrev 2013-04-07 16:47:13 följande:
    Jag hade sett till att få det korrigerat. Tandläkare säger väl att det är charmigt och personligt, men själv tycker jag att det ser hemskt ut.
    Hade jag haft en glugg och min mamma inte hade fått det fixat så hade jag varit bra arg på henne.
    borta är dom dagarna då folk fick tandställningar för minsta lilla.

Numera finns hårda bedömningsmallar som tandreglerarna går efter och i princip skall det vara ett gravt estetiskt fel eller ett funktionellt fel för att man skall få tandställning.

/Leg tandläkare
  • Majsan70

Min dotter har oxå glugg mellan framtänderna och ev. blir det att de opererar läppbandet senare för att minska gluggen. Tandställning har de aldrig diskuterat.

Min stora tjej har överliggande tänder som är jättefula o inte heller där blir det tandställning. Så hårt är det nuförtiden.

• TaSe

Min son har haft tandställning som barn (7-9 år) men jag har förstått det som att man helst väntar till bettet är färdigväxt innan man sätter in en tandställning. Idag är det alltså inte ovanligt att se gymnasieelever med "räls".

• Indianica

Tack för svar! Dottern har tidigare dragit ut massor med mjölktänder eftersom de bakomliggande tydligen riskerade att komma snett annars och alla permanenta tänder har inte riktigt vuxit fram än, så vi får väl se om framtänderna trycks ihop lite av de nya tänderna kanske som någon föreslog här, men annars är det inget hon själv lider av än iaf. Tandläkaren frågade vad hon tycker om sina tänder, hon frågade om hon är nöjd och det är hon ju...

Om hon blir tonåring och fortfarande har glugg och vill ha tandställning förmodar jag att det inte kostar en förmögenhet att ordna det privat i så fall Skrattande  Men annars kan jag väl hålla med om att det känns inte direkt som ett stort skönhetsfel, den där gluggen har ju liksom blivit "hon".

Svar på tråden Tore Skogman-glugg mellan framtänderna, ingen tandställning?