• ostboll

Åt blodigt kött...

Jag brukade äta kött som var blodigt innan jag blev gravid så nu när det var lite blodigt så reagerade jag inte på det. :( Det försvann från mitt huvud liksom att man inte bör äta det så. Hade inte en tanke på det förrän jag nästan hade ätit upp... Var som ett slag i magen när jag kom på mig själv..

Alltså, jag vet att risken att smittas av något inte är speciellt stor men om jag nu skulle bli det, kan jag då märka det? Märker man någonting och hur? Vad för skador kan det göra på fostret? :( Är i v 24 om det spelar någon roll. Känner mig sjukt nojig och dum och arg på mig själv just nu. Hur kan man vara så dum att man glömmer bort sånt?! Riktigt ångest.
    Någon som har några svar?

• Svar på tråden Åt blodigt kött...
  • La Lola

"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier. "

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • ostboll

Joo, jag såg det :/ så risken är ju inte speciellt stor eftersom det var just nötkött men ponera att det skulle hända liksom haha. Kan man märka det då?

• hannis

Det är ofarligt att äta rött/rosa nötkött som gravid. Speciellt om köttet varit fryst. Jag har ätit lättstekt kött genom båda mina graviditeter och aldrig varit orolig. Ta det lugnt och oroa dig inte.

• Suey

Nojja inte! Jag åt en hamburgare på restaurang som inte var helt well done, i början av grav. Ältade detta och tog upp det med min BM, och hon fick mig att ändra tankesättet lite. Jag åt den, det finns inget jag kan göra åt det nu och risken att bli smittad är så mikroskopiskt liten. Släpp det och njut av livet Flört

• La Lola
    ostboll skrev 2013-04-07 20:33:49 följande:
    Joo, jag såg det :/ så risken är ju inte speciellt stor eftersom det var just nötkött men ponera att det skulle hända liksom haha. Kan man märka det då?
    Från länken jag la in:
    "Personer som utsätts för smitta utvecklar normalt en livslång immunitet. Om man får en toxoplasmainfektion för första gången när man är gravid är det risk att fostret smittas. Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln. Den gravida kvinnan själv kan ha influensaliknande symtom eller vara symtomfri.

Toxoplasmainfektion är inte en anmälningspliktig sjukdom och det saknas därför uppgifter om hur många som blir sjuka. Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Åt blodigt kött...