• CFly

Sjukpenning Enskild Firma, hur fungerar?

Jag har en enskild firma vid sidan om min anställning. I den jobbar jag på uppdrag som jag bokar med mina kunder. Varje uppdrag tar några timmar. 

Hur fungerar det med sjukpenning då? Om jag t.ex. blir sjuk så kommer jag ju inte boka in några uppdrag just då utan tar uppdragen senare när jag blir frisk. Får jag sjukpenning ändå fast jag inte har nån schemalagd arbetstid i mitt företag de dagar jag är sjuk?

Sen undrar jag det här med karenstiden som man kan välja själv. Jag har inte så stor inkomst så att det påverkar så mycket om jag tar 1 eller 90 dagars karens. Skillnaden i skattepengar blir inte så stor då min vinst inte är några jättepengar.

Så jag tjänar nog mer på att få ut sjukpenningen istället om jag blir sjuk än vad jag tjänar på att ha en lägre avgift.

Om det är så att jag får sjukpenning direkt även om jag inte har inbokade uppdrag i företaget när jag blir sjuk så känns det som att 1 dags karens skulle ge mig mer än att ha en lägre skatt att betala. Tänker jag rätt eller missar jag något? 

• Svar på tråden Sjukpenning Enskild Firma, hur fungerar?
  • ardath bey

Har du en SGI som anställd och en SGI som företagare, eller bara en som både och?

• CFly

Ehh. Vad är det för mening med 1 karensdag om du får sjukpenning efter 15 dagar? Något sådant hittar jag inte att det ska vara 15 på försäkringskassans information någonstans. 

Ardath: Enligt försäkringskassan så kan du både få sjuklön från din anställning och sjukpenning för din företagsdel samtidigt om man har både och.

Men frågan är om du måste ha schemalagd arbetstid i företaget för att få det eller om det räcker med att vänta ut karensen och du får det så fort du är sjuk ändå? 

• ardath bey

Om jag fattat det rätt efter lite läsande så kan man ha en SGI-A som är SGI baserat på löneinkomst, och en SGI-B som är baserat på "annat förvärvsarbete", typiskt egen näringsverksamhet.

För sjukpenning för egen näringsverksamhet är det 7 dagars karenstid, om man inte aktivt valt en annan karenstid. Den kan vara 1, 14, 30, 60 eller 90 dagar. Du kan alltså få sjukpenning med 1 dags karens fast med en höjd avgift till försäkringen som följd.

Jag tror inte att det ska vara schemalagd arbetstid. SGI-B är ju baserat på en lite "hypotetisk" inkomst. Men fråga FK så får du nog ett riktigt svar istället för mina gissningar.

• hymafr

TS: När du funderar över antalet karensdagar så verkar det som om du förutsätter att du kan skjuta på dina uppdrag.
    Det kan du säkert göra om du är sjuk i högst en vecka.
    Men om du blir sjuk längre - vad gör du då? Jag fick cancer och efter operationen så blev jag sjukskriven i 6 veckor. Många blir sjukskrivna i månader eller t o m år.
    Klarar du dig på sjukpenning från ditt ordinarie jobb eller behöver du sjukpenningen även från din sidosysselsättning?

• CFly
    hymafr skrev 2013-04-08 09:23:04 följande:
    TS: När du funderar över antalet karensdagar så verkar det som om du förutsätter att du kan skjuta på dina uppdrag.
    Det kan du säkert göra om du är sjuk i högst en vecka.
    Men om du blir sjuk längre - vad gör du då? Jag fick cancer och efter operationen så blev jag sjukskriven i 6 veckor. Många blir sjukskrivna i månader eller t o m år.
    Klarar du dig på sjukpenning från ditt ordinarie jobb eller behöver du sjukpenningen även från din sidosysselsättning?

Hej,

nej jag behöver inte sjukpenningen från min sidosysselsättning. Jag klarar mig gott o väl på min anställning även lönemässigt.

Sidosysselsättningen är mest för att det är kul och självklart ett tillskott till semesterkassan.

Med dem förutsättningarna försöker jag komma fram till hur många karensdagar jag ska ha och hur det fungerar.

Ena fallet kan man tänka sig att jag tar högsta möjliga 90 dagar och får en lägre avgift. Men räknar jag på den avgiftsskillnaden och min låga inkomst från näringsverksamheten så slår det inte så mycket upp och ner.

Blir jag istället sjuk i influensa t.ex. och har 1 dagars karens och kan få sjukpenning från dag 2 på 80% av vad jag tjänar i näringsverksamheten. Ja då verkar det som att jag får in mer pengar på det att jag inte kan ta uppdrag under den tiden än jag hade gjort på en lägre avgift och 90 dagars karens. 

Men detta med förutsättning att jag verkligen kan få sjukpenning från dag 2 om jag blir sjuk även om jag inte har uppdrag schemalagda.  
  • CFly

Ahh, hittade nu information om att om man tjänar mindre än 10680 kr om året så får man ingen sjukpenning. 
    I mitt fall så är företaget en liten sidoinkomst på max nån 1000 kr extra i månaden.

Något år kanske man inte ens når den gränsen och ibland över den. Men inte med några hästlängder.

Då är ju frågan om det är värt att ha en kort karens. Lika bra att dra upp till 90 dagar och betala så liten skatt som möjligt istället. 

• CFly

Man kan säga som så. Jag kommer nog ha en SGI på runt 15.000 kr. 

Om jag väljer 90 dagars karens istället för 1 dag så tjänar jag in 0,65% på avgiften vilket blir ungefär  0,0065 x 15000 kr =  97,5 kr. Säg jag tjänar ungefär 100 kr på avgiften. 

Om jag däremot blir sjuk så får jag om jag räknar rätt 15000 / 12 / (20 eller 30 dar?) =  50 kr. Sedan 80% av det = 40 kr. Säg ungefär 40 kr i sjukpenning. 

Om jag inte blir sjuk något under ett år så tjänar jag 100 kr.

Blir jag sjuk i t.ex. influensa några dar så går break even efter 4 dar (inklusive 1 karens). Då "tjänar" jag på att ha varit sjuk.

Nu är det sällan man blir sjuk i 4 hela dar men man kan ju åka på vinterkräksjukan.

Avvägning vad man ska ha. Är man frisk 1 år så har man tjänat in sjukpenningen om man är sjuk nästa. Är man frisk 2 år så tjänar man på det mot att vara sjuk 1 år.

Svar på tråden Sjukpenning Enskild Firma, hur fungerar?