Sjukpenning Enskild Firma, hur fungerar?
Jag har en enskild firma vid sidan om min anställning. I den jobbar jag på uppdrag som jag bokar med mina kunder. Varje uppdrag tar några timmar.
Hur fungerar det med sjukpenning då? Om jag t.ex. blir sjuk så kommer jag ju inte boka in några uppdrag just då utan tar uppdragen senare när jag blir frisk. Får jag sjukpenning ändå fast jag inte har nån schemalagd arbetstid i mitt företag de dagar jag är sjuk?
Sen undrar jag det här med karenstiden som man kan välja själv. Jag har inte så stor inkomst så att det påverkar så mycket om jag tar 1 eller 90 dagars karens. Skillnaden i skattepengar blir inte så stor då min vinst inte är några jättepengar.
Så jag tjänar nog mer på att få ut sjukpenningen istället om jag blir sjuk än vad jag tjänar på att ha en lägre avgift.
Om det är så att jag får sjukpenning direkt även om jag inte har inbokade uppdrag i företaget när jag blir sjuk så känns det som att 1 dags karens skulle ge mig mer än att ha en lägre skatt att betala. Tänker jag rätt eller missar jag något?