• Ingrid1989

Kan man "förvänta" sig att få ta hem valpen vid första besöket?

Hej ! Vi ska i dagarna åka till en gård lite mer än två timmar ifrån oss till uppfödaren vi skall köpa valpen ifrån. Vissa valpar har redan flyttat hemifrån och den är alltså ca 9veckor gammal nu. Uppfödaren sa inget om att hon vill träffa oss först eller om vi ska åka tillbaka senare och hämta honom. Jag vet inte hur det fungerar och vill inte ringa och fråga endast detta, känner mig lite dum. Klart att vi är beredda att åka tillbaka och hämta honom senare om uppfödaren vill. Men som sagt, vågar vi hoppas på att få ta hem honom om allt går bra vid första besöket? Hur brukar det fungera?

• Svar på tråden Kan man "förvänta" sig att få ta hem valpen vid första besöket?
  • Fanny b

Min erfarenhet är att uppfödare generellt bestämmer sig om man får köpa en valp från dem vid första besöket, och om valpen då är färdig för leverans brukar man då får ta med sig den på en gång. Undantag om valpen behöver ett nytt friskintyg. Då valpkullar brukar besiktas innan leverans vid 8 veckor, men om någon valp blir kvar hos uppfödaren några veckor så kan den behövas besiktas om, då friskintyget gäller i 10 dagar eller något sådant. Om du är osäker kan du också fråga uppfödaren, det är ingen konstig fråga. För om du får ta med dig valpen på en gång så måste du ordna med betalningen för valpen vid besöket samt också förebereda för valpens ankomst , genom att t ex köpa halsband/koppel, foder, etc.

• Beciz

Tänk på att besiktningsintyget inte får vara äldre än 7 dagar när du hämtar valpen.

• elyse

Fråga uppfödaren! Du har säkert många fler frågor du vill ställa, eller hur? Några telefonsamtal eller längre e-mail är väl standard?

• Ingrid1989

Okej då kanske det faller på besiktningen i så fall.. Koppel, säng mm är ordnat så nu är det bara lilleman som ska flytta in.

• Cheerio
    AnnaF skrev 2013-04-07 21:49:03 följande:
    Hej ! Vi ska i dagarna åka till en gård lite mer än två timmar ifrån oss till uppfödaren vi skall köpa valpen ifrån. Vissa valpar har redan flyttat hemifrån och den är alltså ca 9veckor gammal nu. Uppfödaren sa inget om att hon vill träffa oss först eller om vi ska åka tillbaka senare och hämta honom. Jag vet inte hur det fungerar och vill inte ringa och fråga endast detta, känner mig lite dum. Klart att vi är beredda att åka tillbaka och hämta honom senare om uppfödaren vill. Men som sagt, vågar vi hoppas på att få ta hem honom om allt går bra vid första besöket? Hur brukar det fungera?
    Vi hämtade vår valp ca 6 timmar från där vi bor och hämtade honom vid första mötet med uppfödaren. Hade endast haft mail- och telefonkontakt innan dess. Det var en seriös uppfödare och det verkade inte vara några problem för honom att lämna ifrån sig valpen (vi var väl där en timme eller två och fikade, gick igenom papper/försäkring m.m. Du kan kanske ringa uppfödaren och fråga om det är något mer han/hon behöver veta om er innan ni kommer dit för att hämta valpen på utsatt datum?
  • Ingrid1989
    elyse skrev 2013-04-07 22:03:15 följande:
    Fråga uppfödaren! Du har säkert många fler frågor du vill ställa, eller hur? Några telefonsamtal eller längre e-mail är väl standard?

elyse skrev 2013-04-07 22:03:15 följande:

Mail var smart! Tack för tipset!!
  • Jackson

Är det en blandras eller valp med stamtavla?

Om det är  en blandras så är det nog så att ni får ta med valpen direkt, förhoppningsvis är den vaccinerad första sprutan och avmaskad de antal den ska vara.

Om det är en valp med stamtavla så måste valpen ha ett friskhetsintyg som inte är äldre än 7 dagar. Stamtavla och köpavtal ska skrivas under, antagligen så är valpen redan försäkrad i hemmet, men det måste ni ha fixat en egen innan ni hämtar valpen för att dolda fel och dylikt ska gälla. Från dagen ni hämtar ska ni ha försäkring. 

Men ni måste ju och känna igenom om ni verkligen vill ha hunden, om ni får träffa mamman hur hon är.. men alla dessa saker vet du säkert. :) 

• Fanny b
    Jackson skrev 2013-04-07 22:06:54 följande:
    Är det en blandras eller valp med stamtavla?

Om det är  en blandras så är det nog så att ni får ta med valpen direkt, förhoppningsvis är den vaccinerad första sprutan och avmaskad de antal den ska vara.

Om det är en valp med stamtavla så måste valpen ha ett friskhetsintyg som inte är äldre än 7 dagar. Stamtavla och köpavtal ska skrivas under, antagligen så är valpen redan försäkrad i hemmet, men det måste ni ha fixat en egen innan ni hämtar valpen för att dolda fel och dylikt ska gälla. Från dagen ni hämtar ska ni ha försäkring. 

Men ni måste ju och känna igenom om ni verkligen vill ha hunden, om ni får träffa mamman hur hon är.. men alla dessa saker vet du säkert. :) 

Om ts ska ha en blandrasvalp bör hon kolla upp om det försäkringsvillkor för dessa, för det kan vara ett krav hos försäkringsbolag att blandrasvalpar ska ha ett friskintyg som visar att valpen är frisk för en fullgod försäkring ska kunna tecknas för valpen. Jag tycker man kan kräva samma vaccinationschema hos blandrasuppfödare som hos uppfödare som föder upp renrasiga  hundar. Med krav menar jag att om inte blandrasuppfödaren inte vaccinterat valparna så bör man inte köpa valp från en sådan.
  • Ingrid1989

Det är en renrasig kille. Vet ju om det med försäkringen och besiktningen men hade helt glömt det nu ikväll.
    Har mailat uppfödaren nu då jag vet att denne jobbar. Hoppas på ett positivt svar:)

• Jackson
    Fanny b skrev 2013-04-07 22:14:00 följande:

Om ts ska ha en blandrasvalp bör hon kolla upp om det försäkringsvillkor för dessa, för det kan vara ett krav hos försäkringsbolag att blandrasvalpar ska ha ett friskintyg som visar att valpen är frisk för en fullgod försäkring ska kunna tecknas för valpen. Jag tycker man kan kräva samma vaccinationschema hos blandrasuppfödare som hos uppfödare som föder upp renrasiga  hundar. Med krav menar jag att om inte blandrasuppfödaren inte vaccinterat valparna så bör man inte köpa valp från en sådan.
    Självklart är det så! Det tycker jag med.. men faktum är att jag ser dagligen annonser där det står "säljes ovaccinerade, och oregistrerade" som om det kostar såå mycket att registrera dem på jordbruksverket.. max 100 spänn tror jag. Så det var därför jag tog upp det öht.. för vissa människor vet inte om vad som ska med.
  • ex ungue leonem

Vi åkte 26 mil upp och kollade in vår lilla vovve. Åkte hem 26 mil utan hund för att gamla ägaren skulle ordna med vet intyg (inte äldre än 7 dagar).Kändes tryggt att allt skulle vara i ordning innan vi två dagar senare åkte 26 mil dit för att hämta vår pärla. Sedan 26 mil hem med nytillskottet.

Vill du läsa min blogg?
  • Jackson

btw när vi köpte vår hund så åkte vi 34 mil dit och 34 mil hem första gången enbart för att uppfödaren ville träffa oss innan vi köpte valpen, då var de 6 veckor gamla. Två veckor senare åkte vi ner igen för att hämta henne! Vissa godingar kan man åka långt för och det är snart 4 år sedan!

• ex ungue leonem
    Jackson skrev 2013-04-07 22:30:34 följande:
    btw när vi köpte vår hund så åkte vi 34 mil dit och 34 mil hem första gången enbart för att uppfödaren ville träffa oss innan vi köpte valpen, då var de 6 veckor gamla. Två veckor senare åkte vi ner igen för att hämta henne! Vissa godingar kan man åka långt för och det är snart 4 år sedan!

Det är värt att åka en hel del för sin lilla vovve.
    Vill du läsa min blogg?
  • Ingrid1989

Ja klart det är.
    Fick snabbt svar och hon brukar inte göra så men om allt känns bra så var det ok. Valparna varbesiktigad häromdagen så det är ok. Vi tar med bankdosan och är redoå hoppas på att alla tycker om varandra.

Åh vad hjärtat klappar nu/)

• hymafr

Vi har aldrig åkt på besök innan med någon av våra hundar. Iof sig köpte vi 6 stycken (tror jag) från samma uppfödare, men var inte där innan med den första. Med 5 andra hundar har vi köpt från olika uppfödare och inte heller där har vi besökt innan.

Givetvis har man inte bara en enda kontakt innan man åker för att hämta. Nuförtiden är det telefon och mail som gäller samt att uppfödaren kan gå in på min mammas hemsida och följa henne och hennes (och mina) hundars vardag.

Att föda upp hundar är ju business och så länge uppfödaren inte tycker att magkänslan inte känns bra så tror jag att de allra flesta uppfödare låter alla köpa.    

Har däremot hört talas om en uppfödare som tackar nej till köpare om de innan ett första (obligatoriskt) besök frågar om priset!!! Han menar att om man måste fråga om priset så har man inte råd att köpa och ha hund! Hallå! Hundar kan skilja rätt många tusenlappar i pris och man kanske har 9000 men inte 15000 kronor. När man väl har hunden så skiljer det inte särskilt mycket i kostnader. Alla hundar kan få i stort sett alla sjukdomar och det är ju veterinärkostnader som för de flesta är det dyraste (iaf för alla små och mellanstora raser).

• Fanny b
    Jackson skrev 2013-04-07 22:22:06 följande:
    Självklart är det så! Det tycker jag med.. men faktum är att jag ser dagligen annonser där det står "säljes ovaccinerade, och oregistrerade" som om det kostar såå mycket att registrera dem på jordbruksverket.. max 100 spänn tror jag. Så det var därför jag tog upp det öht.. för vissa människor vet inte om vad som ska med.

Jag förstår vad du menar, skulle visat det tydligare i mitt förra inlägg. Det var bra att du skrev det i ditt inlägg med tanke på att det finns personer som ska köpa hund och som inte vet detta. 
Svar på tråden Kan man "förvänta" sig att få ta hem valpen vid första besöket?