• vanillamum

Flyttar till Västerås i augusti!

Hej!
     Jag å min pojkvän och min 5-årige son ska flytta till Västerås i augusti. Jag undrar nu om det finns någon som kan tipsa om vilken stadsdel vi ska försöka hitta boende i och om någon har något "lägenhetstips"?
     Jag skulle även vilja ha några goda råd vad gäller förskola till min son, vilken är bäst/sämst o.dyl.

Tacksam för svar    

• Svar på tråden Flyttar till Västerås i augusti!
  • karet

Håll er borta från Vallby, Råbykorset och Pettersberg (även om jag skälv bott på två av dem)

Nedre Råby är bättre.

Gideonsberg och Skallberget är trevligt.

Allting innanför cityringen är kunskaper eftertraktat men också riktigt dyrt.

Skiljebo och Odensvi är inte dumt.

Haga funkar också.

Bjurhovda är typ yttersta området, inte superfint där.

Skälby är ett område som blir bättre och bättre.

Bäckby not so much.

• Masken84

Skulle inte rekomendera vallby, råby, bäckby bjurhovda!! Bara en massa skit där!

Haga bor vi på och trivs otrolugt bra!

Skallberget har blivit mer kriminellt! City är fint :)

• Mysanpysan86

Allt innanför cityringen är svindyrt men ändå bra.

Bäckby, skälby, vallby, råby är ett definitivt nej.

bjurhovda har varit väldigt dåligt, men tycker att det börjar bli bättre. Men skulle inte klassa det som barnvänligt. 
    Om Skälby igen, den delen som är närmast bäckby är ju si så där. Händer så mycket skit på bäckby. Och det är mycket trafik som rör sig där. Nära till Hacksta iofs. Norra skälby är ju fint och lugnt. Men ska man ta promenader så blir det ju till Bäckby,. Och skola där i närheten. Jag rekommenderar er verkligen inte att flytta er dit. 

Ingen har sagt något om malmaberg än. På bostadsrätts sidan så är det fint och lugt. På stentorpsgatan däremot, hyreslägenheterna, vill man inte bo. Sen har vi tråddragargatan, hyresrätter, där är det också bra. 
    Norra malmaberg vid Hemköp joker, Håller dom på med nybyggen, sen finns det redan bostadsrätter där. 
    Jätte nära till Finnslätten, indutriområdet.

ni kommer antagligen hyra via mimer om ni hyr, kan rekommendera att ni inte tar plusval via dom, när det gäller tapetsering och målning, gör det själva istället, det blir mycket billigare och det känns inte lika mycket i hjärtat när fusk syns. Gjorde om hela lägenheten och bara massa fusk överallt. Fått kompensation, men vad hjälper det när jag ser det varje dag. 

Klockartorpet, så vitt ja vet lugnt.

Man kan nästa säga att köpa en bostadsrätt är det bästa om man vill ha det lugnt.  

Ett talesätt som går i Västerås är ju att man ska bo på rätt sida om Svartån.. Talesätt var vääldigt att ta i nu. Men jag har väldigt många som säger det. Att man ska hålla sig borta från den Västra sidan.

Vi har vetterstorp och vetterslund kan inte säga så mycket bu eller bä där, och det antar jag väl är ett gott tecken. 

Hammarby är ett stort stort nej igen... Händer mycket saker, och skumma människor rör sig där. KOnstigt nog är villor och radhus väldigt dyra där trots allt. 

Viksäng har också en liten slum stämpel över sig. Men känns som om det kan variera från hus till hus. Känner folk som bor där och dom trivs. Har kollat på en lägenhet där och aldrig i livet för mig. Dom har ävet gått upp i hyra av mimer. För att dom har renoverat dom. Visst det blir fint. Men det betyder inte att slum stämpeln runt om kring försvinner för det.. 
    Detta gällde lägenheterna, sen finns det ju också villa område i viksäng, och det kan jag inte heller yttra mig om.. 

Tallport  är väldigt lugnt, men det är ju också bara villor. Öster mälarstrand är också ett mycket fins område med mälaren runt hörnet. Men smakar det så kostar det :)

Sen har vi ju branthovda bara villor vitt vad jag vet. Och det är ju ett lugnt område. Ligger på andra sidan av bjurhova, Ganska mycket trafik runt hörnet dock. Men man ser aldrig mycket ledigt därifrån. Nära till hälla därifrån. Shoppingen.

Haga  är ett lugnt område. Bostadsrätter. 

Finns massa mera områden också. Men tror jag fick med dom största.. 

Har själv inte satt min dotter på dagis än, så kan inte något om skolorna, men skulle igen undvika bäckby. Sen finns det en grundskola, tror jag att det är på malmaberg. Som jag har för mig att dom nästan fick stänga för att eleverna höll på att ta över skolan,, :/

• Mysanpysan86

Just ja, Skallberget. Ja, vi har nysvenskar som börjar ta över området där. Vill inte vara rasistisk på något sätt. 

Gideonsbergs,  bostadsrätter är också lugnt, speciellt vid ankdammen, extra bra blir det när bussen kommer sluta att gå där. 

• Mysanpysan86
    Hemdal och oxbacken är bra. Oxbacken nära till centrum. Och hem dal nära till sjukhuset

Och Pettersberg är nej nej nej, även mimers nyproduktion som är svindyr. 
  • Laine

Jag tycker snarare att det beror på var i de olika områdena man bor som spelar roll. Inte i vilket område man bor.
    Vi bor på Råby nästan precis vid vägen och det är jättelugnt här.
    I husen runt oss bor det barnfamiljer och äldre människor och det är aldrig något liv eller stök här.

Min man var väldigt skeptisk till att flytta till Råby, men han medger att hans oro var onödig, eftersom det är jättelugnt här.

Mitt yngsta barn går på en privat förskola här och vi trivs jättebra. 

• Bluenurse

Hej, vi bor precis utanför Västerås i Tillberga och kan stark rekommendera det. Dagis och skola inom promenadavstånd :) När till allt! Bästa är att det finns mycket skog och mark i närheten. 

• PetraGbg

Hej!

Vi flyttade också ganska nyligen till stan och valde Rönnby. Här finns bra förskola och skola och det är mkt barnvänligt. Välkomna till stan! 

• Dripknot

Bor i Hökåsen, mellan Västerås och Tillberga. Även här är det fint, lugnt och barnvänligt men bra närservice, ica, förskolor och mycket skog och mark. Den kommunala hyresvärden Mimer har några lägenheter här men dit är det nog en fin lång kö. Vet inte så mycket om den, bor ju själv i villa.

Har bott i Mimerlgh förut på Pettersberg och Gideonsberg och jag måste ta och säga att Gideonsberg har minst lika mycket sopor som Pettersberg. Dock av de två områdena skulle jag välja Pettersberg utan att blinka. Man ska akta sig för att gå på Hästhovsgatan efter mörkrets inbrott. Generellt sett så är det mycket mer invandrare på Pettersberg och även under den korta tid jag bodde där så tyckte jag att andelen utlandsfödda ökade stadigt. Nu bor det rätt mycket somalier på Urberget och de har ju lite udda vanor och talar inte heller samma språk...

Trivs så ypperligt bra här, slår ett slag för ljuvliga Hökåsen! :)

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
Svar på tråden Flyttar till Västerås i augusti!