• Anonym (förskoleförälder)

Förskolan = förvaring?

Vi har en femårig dotter, som går sitt nästsista år på förskolan.

Vi tycker att verksamheten bara är "förvaring". På sin höjd kan hon komma hem med en färglagd bild till påsk, det är allt. 
    De har inga samlingar och inga teman utövas. Ingen dokumentation görs överhuvudtaget, mer än några knapphändiga bilder på ett bildspel på datorn vid speciella tillfällen.

Personalen är det inget fel på - personkemin klickar verkligen.
    Barngruppen är fantastisk - en homogen grupp.  

Ge mig kött på benen, hur ska verksamheten "vara" för vetgiriga småttingar födda 2008? Vad gör man på ditt barns förskola?
    Eller, vad kan vi som föräldrar "kräva"?  

• Svar på tråden Förskolan = förvaring?
  • Schack73

När sonen gick på förskola hade de samling varje dag, pratade om vilken dag det är, vad heter veckodagarna, de fick räkna alla barn, de hade utflykt varje v till skogen bl a, han kom hem med teckningar, lerfigurer, pinnar och annat varje vecka.
    Personalen tog foton varje dag som de satte upp i hallen så alla föräldrar kunde se vad barnen gjort varje dag. De delade även upp barnen i mindre grupper, ena gruppen fick vara ute och leka medan andra gruppen fick vara inne och pyssla, rita självporträtt eller rita familjen. De hade olika teman olika veckor som de pratade om och barnen ritade ngt som hade med det temat att göra.

• cloudberry79

Jag har en -07a och på hans förskola är det lite väl mycket utevistelse och vikarier=förvaring, men vår gamla förskola var inte alls sådan. Där hade de bra dokumentation, långsiktig planering, arbetade efter teman och gjorde saker som faktiskt kändes som att de var utvecklande. Tyvärr finns det förskolor där det inte händer någonting alls, det är bara fri lek och kasta ut ungarna så någon kan få rast...

(M)amma till V -07 och E -12
  • Lilia

Åh, vad jag avskydde samlingarna. *ryser* Ibland gömde jag mig bara för att slippa, men det slutade bara med skäll. :( Sålänge ditt barn har kul och trivs så skulle jag inte oroa mig eller göra något åt saken.

• Anonym (Blivande förskol)

Tycker du ska prata med personalen på ditt barns förskola för det låter väldigt skumt.
    Jag läser till förskollärare och tycker att det här låter utanför ramarna om vad som är ok.

Kanske är det så att det sker dokumentation, samlingar osv.. utan att du vet om det.

Annars kan du ju även läsa läroplanen för förskolan.
    I den står ganska mycket nyttigt, den brukar finnas att låna på förskolan, annars går den låna på biblioteket, eller beställa hem (tror den kostar 25kronor på skolverkets hemsida).

• Hannajo

Som du beskriver det så låter det inte som om de följer läroplanen. Läs på och ställ frågor och krav?

Min son kommer hem från förskolan och berättar att det finns vattenmolekyler i luften han andas ut och att de heter H2O, till exempel, för just nu har de tema vatten och gör otroligt mycket experiment. De är otroligt duktiga på att ta tillvara barnens intressen och min mycket vetgirige son älskar förskolan. Sen är det ju viktigt med mycket lek, utevistelse mm, men det är de också duktiga på. 

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lena

De har teman och besöker olika platser. Utvecklingssamtal har de en gång per termin

• ica

Med ökande barngrupper så borde väl pedagogiken vara på avtagande.

• sötare

Ja låter väldigt konstig,,, vi får information via mail, vi har möten med persoalen, det är olika teman, för ett tag sedan hade de teman med miljön som ledde till en grön flagga, nu har de kroppen en period var det om troll, de har en familjedag då man grillar med mera 

• Anonym
    ica skrev 2013-04-08 08:06:18 följande:
    Med ökande barngrupper så borde väl pedagogiken vara på avtagande.

Ja, det skulle man kunna tro. Sanningen är att det aldrig under min yrkesverksamma tid (23 år) varit så mycket "krav" på projekt, dokumentation och reflektion.

Vi ska prestera mer vad gäller lärande och kvaliteten ska höjas till skyarna.
  • ica
    Anonym skrev 2013-04-08 14:28:52 följande:

Ja, det skulle man kunna tro. Sanningen är att det aldrig under min yrkesverksamma tid (23 år) varit så mycket "krav" på projekt, dokumentation och reflektion.
    Vi ska prestera mer vad gäller lärande och kvaliteten ska höjas till skyarna.
    Men all denna dokumentation höjer inte kvalitén. Jag har förskolelärare i min vänkrets och de är inte så positiva. Bra barnomsorg är väl till stor del avhängigt att personalen har tid med barnen.
  • Anonym

För att ha något att dokumentera måste man prestera. Stora projekt ska genomföras med hjälp av barnens inflytande. Inget ont i det i sig men det blir i väldigt stora grupper där alls inte alltid kommer till tals. Vi försöker verkligen att ta tillvara på alla barns intressen. Om vi missar får vi kritik av vår pedagogista och skriver det i vår reflektion som vi sitter och gör 2 timmar i veckan, utan barn.

• sötare
    ica skrev 2013-04-09 12:12:18 följande:
    Men all denna dokumentation höjer inte kvalitén. Jag har förskolelärare i min vänkrets och de är inte så positiva. Bra barnomsorg är väl till stor del avhängigt att personalen har tid med barnen.
    Det beror lite på hur stort dagiset är och till vem dokumentationen är till för.. Jag uppskattar väldigt mycket att de dokumentera mina barens utveckling med fotografier, bilder som barnen har gort med mera , då får jag en inblick den tid jag inte är med 
Svar på tråden Förskolan = förvaring?