Inget hjälper mot syskon avundsjukan :(
Hej alla! Letar med ljus och lykta efter er som har erfarenhet av liknande problematik, syskon avundsjuka. Jag och min sambo fick vårat gemensamma barn för 7 månader sedan och min sambo har 2 barn till som bor varannan vecka. Dom är i åldrarna 5 och 8a. Vi har alla varit välmående och trivts med varandra och barnen var otroligt glada under graviditeten över att få ett syskon och var förväntansfulla. Till en början efter att bebis anlänt gick allt jätte bra och över våra förväntningar. Och vi har vart noga med att involvera barnen och förbereda inför syskonet. Haft en väldigt öppen dialog. Förändringar som vi visste ska komma såg vi till att ändra i god tid för att det inte skulle förknippas med nya syskonet och vi har skött det hela väldigt bra eller i den mån man faktiskt kan och legat steget före och gjort verkligen allt för att underlätta för barnen att de skulle få ett syskon. Sen kom det smygandes med det yngre barnet som första händelsen till det kaos vi har nu. Avundsjukan började med att han kom till oss efter sin mamma vecka och berättade att mamman sagt att lille syskonet är inte deras syskon och att bebisen är jobbig m.m men vi pratade med barnet och allt va sen bra, då han va förtvivlad och uppenbarligen uppjagad över vad som sagts. Men sen nästa dag började han med att säga elaka saker mot sitt lille syskon och var helt utom kontroll och slogs och skrek helt oprovocerat sin äldre bror för att han ville umgås och prata och leka med sitt lille syskon och vara delaktig men hursomhelst har det eskilerat att det ständigt är nåt nytt och vi har fått hantera mkt avundsjuka och ilska. Men nu har även den äldre barnet blivit påverkad men på ett helt annat sätt , han gråter och önskar att syskonet inte fanns, från att inte visa nån avundsjuka alls utan snarare tvärtom till att må så dåligt att han inte vill vara här fast ändå inte säger han. Och vi har gjort allt och då menar jag verkligen allt för dessa barn att inte känna sig utanför men ändå fungerar det inte , vi har med gott samvete gjort allt men vad gör man när inte ens det fungerar? Känns så hemskt att de faktiskt gråter över situationen fast vi gjort allt i vår makt och gett dom all tid och uppmärksamhet, när de vill. Och pappan har umgåtts hela sin tid med dom när de är här. Någon som varit / är i samma sits? Eller andra som har funderingar på vad man ska ta sig till när inget räcker till oavsett vad man gör. Har själv funderingar om det kan bero på att barnen varannan vecka " inte har ett till syskon" , så fruktansvärt svårt och veta hur man ska tänka nu när inget ändå inte räcker till. Förstorar man upp det hela genom att de får samtala med psykolog kanske? Eller kan det kanske hjälpa tro? Tack för att ni tog er tid att läsa.