Fadern, en andrahandsförälder
Jag har precis kommit till en ny insikt gällande mitt föräldraskap.
Min fru åkte in på akut operation för någon vecka sedan, vilket föranledde att jag blev lämnad med vårat barn, en 5-månaders dotter, under 4-5 dygn.
Under dessa dygn som dottern var i mitt "våld" så skiljde sig inte vardagen så mycket alls för henne förutom att mamma inte var närvarande och att primärt näringsintag skedde via flaska och inte amning. (Flaskan var inget problem då denna varit introducerad sedan start i händelse v oförutsedda saker.)
När frun kommer hem återgår hon till vardagen i rappet och återupptar latte-drickandet och sedvanliga promenader med andra mammor. Efter någon dag har hon dock blivit lite konfunderad då den vanligaste frågan inte var hur operationen gick utan om jag klarade att ta hand om mitt barn i fem dagar.
Till saken hör att jag, utöver mina studier, spelar i band och med detta följer att jag några gånger har varit tvungen att åka iväg under några dagar för spelningar. Dessa gånger har har mina vänner, bandkollegor och andra bara frågat om frugan var OK med att jag åkte och om hon inte tyckte det var lite tråkigt att vara ensam med lillan. (Visst tycker hon det är tråkigt men pengarna som kommer in går i slutändan till att vi kan vara hemma längre så vi känner att det är värt det)
Nu till frågan, är inte jag lika lämpad som min fru att var förälder?
(Vi har ju bevisligen ungefär lika lång erfarenhet i alla fall.)
Är män i regel så inkompetenta att deras barn inte bör vistas längre stunder ensamma utan översikt från ansvarstagande, kvinnlig, vårdnadshavare?