• Anonym (Sexfrustrerad)

Sexuellt frustrerad, min sambo vill inte dela problemet med mig

Hej allihopa!

Jag har ett stort problem. Jag lever i ett samboförhållande, och notera, JAG har ett problem, inte vi, vilket jag i sig tycker är ett stort problem.
    Jag tycker vi har sex alldeles för sällan. Vi är 30 år och har varit tillsammans i ca 4 år, bor ihop sedan 3 år. Vi har just nu sex ca 2-3 ggr i månaden, och alltid på hennes initiativ. Om jag tar initiativ säger hon nej i stort sett alltid. Jag har många ggr adresserat det här problemet och hon har sj uttryckt att hon tycker vi har sex för sällan, men inget händer.
    Detta leder i sin tur till att jag känner mig ful, äcklig och värdelös. När jag tar upp det med min sambo säger hon att det bara är jag sj som kan få mig sj att känna mig snygg, sexig osv. Jag kan förstå vad hon menar, om man känner det helt utan anledning. Men nu känner jag ju det pga att jag alltid får avslag när jag vill ha sex, då kan jag ju inte göra så mycket åt den känslan helt på egen hand.
    Jag tycker personligen att om man är i ett förhållande och den ena partnern har problem, så måste den andra partnern oxå vara med och "äga" problemet och att man tillsammans försöker hitta en lösning.

När vi pratade häromdagen så tog vi upp en massa andra saker som vi ser som problem i vårat förhållande, varpå vi kom till sexbiten så tog jag upp att jag tycker det är för sällan, men det tyckte inte hon. Hon tycker en dag i veckan på sin höjd. Vi diskuterade då ang det och jag känner att om jag är sugen och hon inte är det så finns det ju andra sätt att lösa det på, visst, jag kan onanera, men ibland vill jag ha närhet och bekräftelse från henne på den sexuella biten, och vi behöver ju inte ha samlag varje gång. Men det tyckte hon inte kändes som en lösning då hon ofta känner att hon inte orkar eller vill.

Det jag känner är, om något jag tycker är väldigt tråkigt eller jobbigt gör min partner lycklig och får henne att må bra, då får jag en enorm tillfredsställelse i att ändå göra det. Är det då konstigt att tycka att hon borde se det på samma sätt?

Vi kramas ofta och är kärleksfulla mot varandra, men bråkar ganska ofta om småsaker. Men när vi diskuterade häromdagen så pratade vi om ett potentiellt samliv utan stora bråk osv, men hon är ändå säker på att hennes sexlust kommer vara begränsad till max 1 gång i veckan.

Hade det varit en omvänd sits och min sambo ville mer än jag så hade jag troligtvis kollat upp lösningar. Vet att min sambo inte har samma lust som jag, men tycker, som nu, att ha lust 2 ggr i månaden känns konstigt, speciellt om man hävdar att man är kär i sin partner och tycker att denne är sexig. Men varför vill hon inte mötas? Varför kan hon inte se att det är "vårat" problem, och varför anstränger hon sig inte för att lösa det tillsammans med mig? Varför föreslår hon inte att tex gå till en sexolog? Testa potenshöjande rosenrot el liknande? Är det kanske rent av så att det är jag som vill ha sex onaturligt ofta? Och varför lyssnar hon inte och blåvägrar testa saker som tänder mig? Tex 69an, utomhussex, möta mig i underkläder när jag kommer hem el liknande.

Ibland får jag känslan av att hon vill kontrollera vårat förhållande och att det är därför hon inte vill ha sex, men jag vet inte? Vi är lixom 30 år, har sex 2- max 3 ggr i månaden, är det vanligt att det är så? Min flickvän drar upp hennes bästa vän som exempel, och hon och hennes partner har tydligen sex ännu mer sällan. Men när jag pratar med mina egna vänner så finns det ingen som är i närheten av våran låga frekvens...

Snälla, vad ska jag göra? Jag älskar ju min sambo över allt annat, men detta gör mig olycklig, och hon säger att det är mitt eget ansvar att bli lycklig. Varför engagerar hon sig inte? Jag tror att om vårat sexliv var på topp så skulle vi inte heller bråka så ofta. Men det känns som att skulle vi sluta bråka helt skulle vi ändå inte ha sex oftare. För mig behöver man ha sex för att känna samhörighet, och man kan inte alltid neka den andra. Nu tar jag verkligen inte initiativ varje kväll, kanske 2-5 ggr i månaden och i 9,7 fall av 10 blir det avslag.

Usch, jag mår så dåligt i det här, känns som jag måste kuva mig om jag ska få behålla henne, som att hon vägrar förstå, som att hon har all kontroll och jag har ingen.

Någon som känner igen sig i det här? Någon som känner igen hennes situation som kan ge mig klarhet i varför det är såhär? Är det troligtvis så att hon inte känner något för mig längre? Vad borde vi göra? Finns det något att göra?

Hjälp...

• Svar på tråden Sexuellt frustrerad, min sambo vill inte dela problemet med mig
  • Fröken reserverad

Har ni alltid haft sex så sällan?
    Alla har ju olika behov av hur ofta man vill ha sex..eller hur intresserad man är av sex. 

Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (Sexfrustrerad)

Fröken reserverad - Nej, i början var det helt underbart, vi hade kanonsex, spännande och ofta! Det var när vi flyttade ihop efter ca 1,5 som det avtog drastiskt...

• Rummeltass

Jag (är kvinna) och tycker att din tjej verkar vara en egocentrerad skithög, rent ut sagt. Det är en sak att ha olika stor sexlust, men att inte se det som ett allvarligt problem när ens partner säger att han inte känner sig bekräftad i förhållandet är för mig förbluffande. 

Skulle min man tycka att han är olycklig i vårt förhållande skulle jag givetvis göra allt i min makt för att hitta en lösning, oavsett orsak, då han är den absolut viktigaste personen i mitt liv och jag vill att han ska må bra på alla plan, som han får mig att göra. Att säga att man ansvarar för sin egen lycka är iofs sant, men i ett förhållande är väl just tanken att man ska göra varandra lyckliga?

Vet egentligen inte vart jag vill komma med det här, svårt att komma med handfasta råd, mer än att säga att nej, det är inget fel på dig och nej, du vill inte ha sex onaturligt ofta (vi har t ex varit ett par i drygt fem år, bott ihop i fyra och har någon form av sex varje dag i princip). Om din tjej inte bryr sig om dina känslor undrar jag om du verkligen bör leva med henne?

• Anonym (Kille32)

Tycker detta låter som lite av ett maktmissbruk på ett sätt. Hon skiter i att göra något åt det för att hon själv inte blir lidande, det är bara du som lider och det skiter hon i. Vet att många (främst killar) har det här problemet i sina relationer. Jag kan helt ärligt inte förstå, om du dessutom har uttryckt din frustration, hur svårt kan det vara att bara ge dig ett handjob om du är sugen på henne? Det är ju lixom över på ett par minuter, och vet av erfarenhet, vilken otrolig skillnad det skulle göra i ditt liv. Älskar man en person, ja då gör man saker för den även om man inte sj har jättestor lust. Om hon inte är beredd att ta något ansvar i eran relation så tycker jag, oavsett hur ont det gör, att du ska gå vidare... Ett förhållande kräver engagemang från båda två och hon verkar av någon anledning bara tänka på sig sj tyvärr, troligtvis inte kär längre

• Ernst Hugo

Din sambo behöver förstå att sex är viktigt för dig. Att det är en viktig del i att vara en hel människa för dig.

Ni kanske behöver en paus ifrån varandra där båda får fundera på vad som är viktig. 

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Fröken reserverad

Så ert sexliv har varit baserat på hennes lust de senaste tre åren? Utan att bli mindre för varje år?
    För har det legat konstant på en ca 2-3 grr per månad sen dess så är det säkert vad hennes kropp är inställd på.

Jag vet inte vad jag ska ge för råd. Är jättejobbigt när det blir så. Jag vill aldrig hamna i ett sånt förhållande igen. 

Reserverad står för upptagen.
  • Anonym (Sexfrustrerad)

Tack för alla svar.

Usch vad jobbigt det är att läsa det här... Hon är ju mitt allt lixom... Jag letar fel på mig sj hela tiden så att jag kan få något konkret som jag sj kan lösa så att det här ska fungera. Min sambo tycker att jag bråkar alldeles för mycket tex, att mitt humör är alldeles för obalanserat. Men som sagt, när vi diskuterade häromdagen så var en gång i veckan max, även i en perfekt värld

• Anonym (Sexfrustrerad)

Fröken reserverad - Nja, det har sakta men säkert blivit mindre och mindre. Från, direkt när vi flyttade ihop kanske 2 ggr i veckan, till 1 gång i veckan och nu 1 gång varannan vecka. Det är så sällan att hennes kropp känns främmande varje gång för mig. Från att vara självsäker i sängen har det gått till att jag känner mig fumlig och har dålig koll vilket i sig gör att upplevelsen för henne kanske bara blir sämre och sämre.

Men har du varit i ett sånt här förhållande sj? Vilken av parterna var du och hur var känslorna för dig?

• Anonym (Mian)

Jag kan förstå din frustration då jag som kvinna i mitt förhållande också tycker att vi har sex för sällan för att mina behov ska bli tillfredsställda.

Samtidigt, vill du att hon ska ge dig bekräftelse på ett sexuellt plan som hon kanske mår dåligt av?
    Det är inte alltid så enkelt som att "offra" sig ibland.
    Jag vill inte att min sambo gör något mot sin vilja för att jag ska få det jag behöver och vill ha.
    Visst, att onanera ger mig inte alls det jag vill ha då det är närheten med honom jag saknar. 
    Men problemet är ju MITT eftersom att han inte har samma behov som jag och är inte intresserad av att offra sitt välmående för husfridens skull och det ska han heller inte behöva göra.

För oss finns det ingen lösning. Han har helt enkelt inte behov på samma nivå som mig och det finns inget jag kan göra åt det mer än att köpa läget och själv må dåligt i och med frustrationen.
    Moment 22.

Då känner jag att vi begränsar varandra och det går ju inte att mötas utan att någon av oss blir missnöjd med upplägget. Därför har vi bestämt att det är bäst för oss att gå vidare i livet. Det är väldigt tråkigt och inget vi egentligen vill, men samtidigt ser vi ingen annan väg ut.
    Ibland måste man kanske se det för vad det är, bita i det sura äpplet och inse att vi är för olika för varandras bästa.
    Har du funderat något i de banorna TS?

• Rummeltass
    Anonym (Sexfrustrerad) skrev 2013-04-08 11:42:28 följande:
    Tack för alla svar.

Usch vad jobbigt det är att läsa det här... Hon är ju mitt allt lixom... Jag letar fel på mig sj hela tiden så att jag kan få något konkret som jag sj kan lösa så att det här ska fungera. Min sambo tycker att jag bråkar alldeles för mycket tex, att mitt humör är alldeles för obalanserat. Men som sagt, när vi diskuterade häromdagen så var en gång i veckan max, även i en perfekt värld
    Det är en farlig, farlig väg när man börjar leta fel på sig själv för att bekräfta den andres bild! 

Det må vara så att ditt humör är obalanserat, och du har säkerligen andra fel och brister, men ingen tvingar ju henne att vara tillsammans med dig, eller hur? En normal vettig person är intresserad av att ens livspartner mår bra och är lycklig, punkt slut.

Troligen har ni olika stor sexdrift, men det är inte bara där problemet ligger. Hon borde väl t ex kunna tillfredsställa dig då och då även om hon själv inte är sugen på att ta emot just då? En avsugning eller ett handjob som skrevs högre upp i tråden? 

Kan det vara så att hon av någon anledning inte tycker ert sex är särskilt roligt? Har hon t ex fantasier eller någon önskan som inte blir uppfylld? Låter ju liksom konstigt att inte ens i en perfekt drömvärld vilja komma till extas mer än en gång i veckan...
Svar på tråden Sexuellt frustrerad, min sambo vill inte dela problemet med mig