• Uranus

Jägarexamen - vad vill du veta?

Jag har jägarexamen, har utbildat andra i jägarexamen och även examinerat. Vad vill du veta om jägarexamen?

• Svar på tråden Jägarexamen - vad vill du veta?
  • Humlan88
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:08:27 följande:
    Hur pass svårt är det?
    Hur lång tid tar det "ungefär"?
    Jag tycker att de vapnen som jag har provat som tillhör min sambo är för tunga, finns de "kvinnovarianter"?
  • Lilia

Känns det inte hemsk att skjuta ett djur? :(

• Humlan88
    Lilia skrev 2013-04-08 12:12:05 följande:
    Jag har blivit imponerad av den respekt som jägare visar mot djur och natur.
    En älg har ju levt i de fria, till skillnad mot kor som blir uppfödda för att slaktas. Tycker du inte det är hemskt?
  • Uranus
    Lilia skrev 2013-04-08 12:12:05 följande:
    Lika hemskt som att äta det, eller som att rycka upp en morot.

• Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:08:27 följande:
    Hur pass svårt är det?
    Hur lång tid tar det "ungefär"?
    Mycket varierande. Det vanligaste är att gå en studiecirkel, där man läser teorin under vintern, och har praktisk träning under vår och sommar. Det brukar vara 10 till 20 träffar. Det tar alltså nästan ett halvår.

Men det finns också intensivkurser på en vecka eller mindre, men det är nog svårt att klara det utan att ha förberett sig något innan.

• Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:09:36 följande:
    Jag tycker att de vapnen som jag har provat som tillhör min sambo är för tunga, finns de "kvinnovarianter"?
    Ja - det finns damvapen. Det finns hagelgevär i mindre kaliber (kaliber 20) och även lättare studsare i klenare kalibrar. Men tänk på att ett lätt vapen ofta har värre rekyl än ett tyngre, och att det kan vara svårare att hålla stilla.

Det är alltså inte bara fördelar med lättare vapen.

• Humlan88
    Uranus skrev 2013-04-08 12:23:14 följande:
    Ja - det finns damvapen. Det finns hagelgevär i mindre kaliber (kaliber 20) och även lättare studsare i klenare kalibrar. Men tänk på att ett lätt vapen ofta har värre rekyl än ett tyngre, och att det kan vara svårare att hålla stilla.

Det är alltså inte bara fördelar med lättare vapen.

Okej, Har ju provat att skjuta med sambons vapen men som sagt så är det tungt, men om man hittar rätt teknik kanske de blir lättare.
    Vart ska jag vända mig för att gå med i en studiecirkel?
  • Alexis jakt
    Klart att du ska ta jägarexamen!

På våra kurser, Svensk Jägarexamen, kommer det mängder av personer som inte nödvändigtvis vill skjuta djur utan de vill lära sig om djur, natur och viltvård!

Jägarexamen idag handla inte bara om jakt utan även om samspelet mellan människan och djuret samt naturens inverkan på djurlivet. 

Boka en plats på www.jagarexamen.se så lovar jag dig att du inte blir besviken.

På www.jagarexamen.se/jagarexamen.html kan du läsa mer om vad som gäller för jägarexamen i allmänhet.

Du kan även kolla in vår informationsvideo på Youtube:

" rel="nofollow" target="_blank">

Välkommen!

Alexis
  • Humlan88
    Alexis jakt skrev 2013-04-08 12:26:36 följande:
    Klart att du ska ta jägarexamen!

På våra kurser, Svensk Jägarexamen, kommer det mängder av personer som inte nödvändigtvis vill skjuta djur utan de vill lära sig om djur, natur och viltvård!

Jägarexamen idag handla inte bara om jakt utan även om samspelet mellan människan och djuret samt naturens inverkan på djurlivet. 

Boka en plats på www.jagarexamen.se så lovar jag dig att du inte blir besviken.

På www.jagarexamen.se/jagarexamen.html kan du läsa mer om vad som gäller för jägarexamen i allmänhet.

Du kan även kolla in vår informationsvideo på Youtube:

" rel="nofollow" target="_blank">

Välkommen!

Alexis
    Men klarar man de verkligen på 3 dagar?
  • Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:26:12 följande:
    Okej, Har ju provat att skjuta med sambons vapen men som sagt så är det tungt, men om man hittar rätt teknik kanske de blir lättare.
    Jag kan rekommendera något studieförbund. Studiefrämjandet är profilerade på djur och natur.

• Alexis jakt
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:29:49 följande:
    Men klarar man de verkligen på 3 dagar?
    Ja, om du läst litteraturen innan du kommer.
    Vi går igenom allt igen under kursen så att det sitter.

Tanken med intensivkurserna är att det är 100% fokus på jägarexamen.
    Inga barn, fakturor, matlagning etc som stör !

Och glöm inte, om man verkligen är intresserad så är detta inte rocket science! 
  • Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-08 12:26:12 följande:
    Ja, det är faktiskt mycket tekniken det handlar om. Jag är säker på att du orkar hantera andra verktyg som väger 4 till 5 kilo, så en bössa bör inte vara nåt problem.

• Humlan88
    Uranus skrev 2013-04-08 12:41:03 följande:
    Ja, det är faktiskt mycket tekniken det handlar om. Jag är säker på att du orkar hantera andra verktyg som väger 4 till 5 kilo, så en bössa bör inte vara nåt problem.

Har du något bra tips när man ska plugga, Jag är inte en sådan som läser igenom det en gång och sedan sitter det.
    Har börjat kolla lite i den första jaktboken, läst 2 kapitel, läser högt för mig själv , skriver ner saker och går igenom, försöker svara på de här frågorna som är fetmarkerade i sidan.
  • Humlan88

Jag har alla jaktböckerna och de är ju sjukt mycket att läsa.
    Är det något speciellt som jag bör koncentrera mig exra mycket på?
    Som garanterat kommer med på provet

• Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-09 10:00:10 följande:
    Jag har alla jaktböckerna och de är ju sjukt mycket att läsa.
    Är det något speciellt som jag bör koncentrera mig exra mycket på?
    Som garanterat kommer med på provet
    Det kommer garanterat med lite från alla områden Glad

Men vapensäkerhet och säkerhet vid jakten är viktigast. 

• Humlan88
    Alexis jakt skrev 2013-04-08 12:41:01 följande:
    Ja, om du läst litteraturen innan du kommer.
    Vi går igenom allt igen under kursen så att det sitter.

Tanken med intensivkurserna är att det är 100% fokus på jägarexamen.
    Inga barn, fakturor, matlagning etc som stör !

Och glöm inte, om man verkligen är intresserad så är detta inte rocket science! 
    Jag blir så lätt nervös och är rädd att inte klara de praktiska.
    Hoppas man får mycket träning
  • Uranus
    Humlan88 skrev 2013-04-09 10:23:18 följande:
    Jag blir så lätt nervös och är rädd att inte klara de praktiska.
    Hoppas man får mycket träning
    Det beror på hur du tar kursen. Många jägarexamenskurser är enbart teorin, för det praktiska får man själv bege sig till en skjutbanan och försöka få hjälp. Det går ofta inte så bra. Det är väldigt bra att ha kontakt med en erfaren skytt, som också har koll på vad jägarexamen är. En del gamla jägare är duktiga, men har ingen koll på vad som krävs för jägarexamen.

Det bästa är att gå en utbildning som innehåller även praktisk träning i skytte och säkerhet.

Svar på tråden Jägarexamen - vad vill du veta?