• Anna Sa

Mättande kvällsmål till 7 månaders bebis?

Jag har en dotter på 7 månader som från 3 månaders ålder sovit hela natten (ca. 20-06), men nu de senaste dagarna har hon börjat vakna på natten och vill ammas 1-2 gånger.

Hon har god aptit och äter ungefär så här:
    Kl 08 - Gröt med fruktmos (ca 1 dl)
    Kl 11 - Ammas
    Kl 13 - Grönsaksmos, potatismos och köttmos (0,5 dl)
    Kl 17 - Ammas (+startat upp med lite mos även här, ca 2 msk)
    Kl 19 - Gröt med fruktmos (ca 1 dl) + ev amning

Är det någon som har något tips på vad som mättar bäst, vilken gröt ska jag välja i butiken? Har testat ris (fr. 4 mån), havre och dinkelgröt (fr  6 mån). Gröt och välling ska väl mätta lika bra som jag förstått, någon med en annan åsikt? Ska jag satsa på något mer mättande vid annan tid på dygnet, eller är det helt enkelt bara portionerna som ska bli större?

tacksam för svar!
    Anna

• Svar på tråden Mättande kvällsmål till 7 månaders bebis?
  • hannis

Hon vaknar troligen inte av hunger utan pga av att hon vill ha närhet. Hon är ju precis i den åldern då separationsfasen brukar komma och det brukar bli som värst kring 8-9 månader.

Jag tror alltså inte att det spelar någon roll vilken gröt du ger utan din bebis kommer vakna ändå och vilja ha närhet och tröst genom amningen.

• Natulcien

Håller med ovanstående. Har sannolikt med separationsfasen att göra och inte med maten.
    Men du kan ju prova att amma lite oftare på dagtid. Hellre amma mer än att ge större portioner fast föda till en så pass liten bebis.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2013-04-08 16:34:38 följande:
    Håller med ovanstående. Har sannolikt med separationsfasen att göra och inte med maten.
    Men du kan ju prova att amma lite oftare på dagtid. Hellre amma mer än att ge större portioner fast föda till en så pass liten bebis.
    Och nu såg jag dessutom att du skrev att det bara har pågått några dagar, vilket ju är för kort tid för att dra slutsater av.

Vår son sov hela nätter, utan uppvak, från 3 månader. Men jag minns att han hade nån vecka runt 8 mån. då han vaknade igen runt 3-tiden och ville amma. Självklart fick han det, trots att han inte hade nattammat på 5 månader. Och efter någon vecka så sov han hela nätter igen. Så min erfarenhet säger mig att det är bättre att vara smidig och tillmötesgå behoven än att försöka kämpa emot, så går det över snabbare.
  • Anna Sa

Så ni säger närhet, ja det har jag inte tänkt på!
    Självklart får hon amma och vara nära en stund på natten så länge hon behöver det.
    Hon blev förstoppad för ca en vecka sedan och då bytte vi till en gröt (som vi trodde) var mindre stoppande, vilken vi senare tänkte inte var lika mättande och att det kanske hade nåt med det att göra. Nu har vi dock återgått till havre och dinkelgröt, men hon vaknar ändå. :/

Tack snälla ni för era råd.

• Natulcien
    Anna Sa skrev 2013-04-08 17:17:57 följande:
    Så ni säger närhet, ja det har jag inte tänkt på!
    Självklart får hon amma och vara nära en stund på natten så länge hon behöver det.
    Hon blev förstoppad för ca en vecka sedan och då bytte vi till en gröt (som vi trodde) var mindre stoppande, vilken vi senare tänkte inte var lika mättande och att det kanske hade nåt med det att göra. Nu har vi dock återgått till havre och dinkelgröt, men hon vaknar ändå. :/

Tack snälla ni för era råd.
    Det kan ju vara gröt öht som gör henne förstoppad, d.v.s. för mycket fast föda totalt sett. Hon är ju väldigt liten än. Så om hon är förstoppad så skulle jag, definitivt, prova att amma mer på dagtid eftersom bröstmjölk är naturligt laxerande också.
  • Anna Sa

Problemet var att vi inte har lyckats få henne att acceptera att dricka vatten, så gröten tillsammans med mycket små mängder vatten gjorde henne förstoppad. Har idag börjat blanda i gurka i vattnet och det blev inte alls samma protester! Hurra! Glad

Svar på tråden Mättande kvällsmål till 7 månaders bebis?