• rosalack

    nedre åldersgräns föräldrarutb./ utredning?

    Hej

    Jag är 23, min sambo 28.
    Jag fick idag höra att innan vi kunde komma på
    1. informationsmöte på soc och sen gå på
    2. föräldrarutb och sen få
    3. göra utredningen
    så behövde jag ha fyllt 25 år.

    Vet att det är 25-årsgräns för att få adoptera (förutom sällsynta fall), Men är det verkligen sant att vi ej får göra föräldrarutb och gå på infomöte innan dess eller blir utredda? Fick ett litet snorkigt bemötande när jag nämnde att jag ej hade åldern inne. Orkar verkligen inte med sådant bemötande i denna fråga efter år av misslyckade privatfinansierade IVF och slutligen kommit framtill att adoption är ett bra alternativ. Nu så känns det ju varmt i hjärtat och magen att tänka på adoption, behövde inte ett nedlåtande bemötande....

    Är inte gifta än, men det är ju lätt fixat. 
    Ställde oss i kö på BFA-A i jan-13 så förhoppningsvis har vi en bra köplats tills jag fyller 25.

    Hur har ni gjort som varit runt 25-årsstrecket vid adoption?     
       

  • Svar på tråden nedre åldersgräns föräldrarutb./ utredning?
  • HOBBE49

    Det ska väl räcka med att du fyllt 25 när ärendet går upp i nämnden. Utbildning och utredning borde kunna göras innan dess.

  • fabbemam

    Välkommen till "adoptionsvärlden"!

    Det är en svensk LAG som säger att man måste fyllt 25 år innan man kan få medgivande till Adoption. Åt andra hållet, att man inte får vara äldre än 42 är det en REKOMMENDATION.

    Lagen, föräldrabalken säger:

    1 § Man eller kvinna, som fyllt tjugufem år, må med rättens tillstånd antaga adoptivbarn. Rätt att antaga adoptivbarn tillkommer även den som fyllt aderton men ej tjugufem år, om adoptionen avser eget barn, makes barn eller makes adoptivbarn eller om synnerliga skäl eljest föreligga. Lag (1974:236).

    Vad synnerliga skäl är vet jag inte...

    Det lagen säger är ju att du inte får adoptera innan 25 och därmed kan du heller inte få medgivande till adoption. MEN jag hittar INGET som säger att man inte kan gå föräldrautbildningen och göra klart utredningen så att nämnden kan ta beslut samma dag som du fyller 25 eller första mötet därefter!

    STÅ PÅ DIG!!!!

  • HOBBE49

    Med tanke på att det kan ta lång tid innan utbildning och utredning är klart så hoppas jag att ni kan argumentera så att ni får ett medgivande i handen lagom till 25-årsdagen. Annars kanske ytterligare ett är försvinner på vägen.

  • Emeli

    Informationsmötet och föräldrautbildningen borde ni utan problem få gå innan du fyller 25. Det är ju aktiviteter som inte på något sätt förpliktigar er att adoptera, dvs man behöver inte ha bestämt sig. Utbildningen fungerar olika i olika kommuner. Det är kommunen som ska anvisa vilken utbildning de godkänner. På många håll får ni betala den själva, och i sådana fall är det ju ni själva som bestämmer över era pengar och när ni tycker det är lämpligt att spendera dem. Några kommuner anordnar själva utbildningen och då kan de så klart ha synpunkter på vilka de tar med, speciellt om det inte kostar deltagarna något. Mycket hänger alltså på hur just er kommun gör.

    Det finns vissa kommuner som går med på att starta utredningen något innan båda har fyllt 25, men det är inget ni kan kräva. Kommunerna tolkar lagen lite olika på den här punkten. Det är i alla händelser inte någon idé att starta den nu eftersom den ska vara så färsk som möjligt när nämnden fattar sitt beslut och det kommer den sannolikt inte göra före din 25-årsdag.

    Bra att ni har ställt er i kö. Under tiden ni väntar är det bra om ni


    gifter er så snart som möjligt försöker komma med på föräldrautbildningen, som sagt. Tjata! Argumentera! Insistera! läser på så mycket som möjligt om barn i allmänhet och adoptivbarn i synnerhet. Det finns många bra böcker på biblioteket. sparar pengar. planerar ert boende så det passar en liten också

    Lycka till!

  • rosalack

    Tack för alla svar!Solig 
    Jo lagen har jag läst men var inte säker på hur kommunerna har för praxis. Okej, så det är alltså när det går upp i nämnden för ett medgivande som jag ska ha fyllt 25, inte när adoptionen går igenom som jag trodde från början...

    Då borde det inte vara några problem kanske att tjata sig till ett infomöte och föräldrarutb i höst. Vad jag har förstått så bet vi själva utbildningen och den är ej förlagd i vår kommu. Hur vi anmäler oss dit vet jag dock ej för det sa Soc att vi skulle få reda på på infomötet.Obestämd 

    Det är nog en smart sak att läsa på mer, i alla fall om adoptivbarn för där är vi nybörjare förutom några års googlande...Cool

      
     Ja boendet... Hur har ni andra gjort med det? Har ni flyttat till större innan ni fått ett barn eller har ni bott kvar??? Vi bor i en helfräsch bostadsrätt nu i lugnt villaområde, men det är en tvåa, såklart längtar vi till större och hus men då kan man ju inte spara lika mycket?  Tvåan har funkat när vi har haft våra kontaktbarn från soc på helgerna och förskoleloven och funkar nog för ett yngre barn 0-2 men sen är det nog dags för eget rum..
     

  • Hjärtat längtar

    Hej! Jag var 23 när vi bestämde oss för adoption! Maken var 24. Vi fick komma direkt på ett info samtal. Det var våren 2010. Följande höst gick vi föräldrautbildningen som var klar i nov. Sedan fick vi vänta till aug 2011 med att börja utredningen och fick sedan medgivande dec 2011, en månad efter att jag fyllt 25! Ett år senare fick vi vårt älskade barn i famnen!

    Så ni har visst rätt att få gå utb och utredning före din 25-årsdag!! Tråkigt att ni fick så dåligt bemötande! Det upplevde inte vi. En av utredarna verkade tycka det var lite konstigt att vi var så unga men sen var de jättepositiva till vår unga ålder.

    Bra att ni redan står i kö och har giftasplaner! Lycka till!!!

  • en glad
    rosalack skrev 2013-04-08 16:58:18 följande:
    Hej

    Jag är 23, min sambo 28.
    Jag fick idag höra att innan vi kunde komma på
    1. informationsmöte på soc och sen gå på
    2. föräldrarutb och sen få
    3. göra utredningen
    så behövde jag ha fyllt 25 år.

    Vet att det är 25-årsgräns för att få adoptera (förutom sällsynta fall), Men är det verkligen sant att vi ej får göra föräldrarutb och gå på infomöte innan dess eller blir utredda? Fick ett litet snorkigt bemötande när jag nämnde att jag ej hade åldern inne. Orkar verkligen inte med sådant bemötande i denna fråga efter år av misslyckade privatfinansierade IVF och slutligen kommit framtill att adoption är ett bra alternativ. Nu så känns det ju varmt i hjärtat och magen att tänka på adoption, behövde inte ett nedlåtande bemötande....

    Är inte gifta än, men det är ju lätt fixat. 
    Ställde oss i kö på BFA-A i jan-13 så förhoppningsvis har vi en bra köplats tills jag fyller 25.

    Hur har ni gjort som varit runt 25-årsstrecket vid adoption?     
       
    Föräldrautbildning finns ingen nedre åldersgräns för. Men allt ändrar sig snabbt i adoptionsvärlden så det är bra om inte intyget på genomgången kurs är för gammalt i senare steg. Men det borde gå att tajma in .... Det är inte ni själva som skall hitta en föräldrautbildning utan den skall er kommun anvisa till. Risken är annars att ni hamnar på en som de inte godkänner ...
    Nedre åldersgränsen handlar om adoption där man måste vara 25. Det innebär att man kan få ett medgivande därföre men i praktiken (och efter en gammal rekommendation från MIA) vill inte kommunerna utreda alltför unga föräldrar för faktum är att det ännu idag finns sökande som genomför en adoption väldigt snart inpå medgivandebeslutet - och då är det ju bra om man är 25 då man får det!
  • Hjärtat längtar

    Jag tror inte det spelar nån roll när ni går föräldrautbildningen. Man ska ju bara gå den en gång. Hur kan ett sånt intyg bli för gammalt en glad?
    Vi gick föräldrautbildningen ett år innan utredningen.

  • Pyret82
    Hjärtat längtar skrev 2013-04-10 09:32:44 följande:
    Jag tycker 25-årsgränsen är för hög! Vi var redo när jag var 23.

    Inte för en adoption, vad jag tror. Jag skaffade också barn som 23åring, (är 30år idag och gravid igen) Heeelt annan sak. Livet för en 23åring är oftast inte så stabilt som när man har ngr års arbetslivserfarenhet och livserfarenhet till på nacken... Som behövs! Det ser man inte DÅ. Jag var lika bra mamma då som nu såklart, men samhället ändras i takt med ens ålder. Jag menar lön, etc etc. En adoption är en STOR sak..
  • rosalack

    Okej. Ja jag ska höra mig för efter sommaren igen om vi inte kan påbörja då el till nästa vår iaf. Intressant att höra hur det gått för er andra och allt ni vet!

    Pyret82. Jadu, visst kan man ha delade åsikter om 25-årsgränsen. Personligen tycker jag att det borde vara en gräns på 18 år (eftersom myndighetsgränsen i sverige ligger där) men sen så borde en rad andra krav spela in ex fast jobb, sjukdomar, ekonomi, boende och kanske en utförlig psykologutredning så skulle de blivande föräldrar som är lämpligast få adoptera och inte avgörande på ålder.  Resultatet av min idé skulle ju bli att det iaf är få under 25 som kan platsa i adoptionsvärden eftersom det är få som skulle uppnå kraven så unga. MEN vi är alla olika och det finns omogna 30-åringar såväl som 20-åringar. Adoption är något stort, du har helt rätt.  

  • en glad
    Hjärtat längtar skrev 2013-04-10 08:07:01 följande:
    Jag tror inte det spelar nån roll när ni går föräldrautbildningen. Man ska ju bara gå den en gång. Hur kan ett sånt intyg bli för gammalt en glad?
    Vi gick föräldrautbildningen ett år innan utredningen.
    Nej, jag skrev inte att intyget blir för gammalt ... men eftersom föräldrautbildning och medgivandeutredning är "två sidor av samma mynt" så finns det en fördel i att nyligen ha genomgått kursen då man blir utredd ..... en del i utredningen är ju nämligen att följa upp kursen!
  • rosalack

    Vi får nog göra som många av er säger, försöka gå utb och utredning så nära innan min 25-årsdag som möjligt så nämnden kan fatta beslut mötet efter min födelsedag. Då är allt färskt. ...Om kommunen är medgörlig.

      Är jag ute och cyklar om jag tror att utredning och utbildning tar ca 1 år tillsammans?  Det skulle betyda att vi skulle kunna börja om ett år. Fram tills dess så kan vi ju spara mer pengar så man kan bet kontant, gifta oss, byta boende! Nu blir det till att planera giftemål  Drömmer 

Svar på tråden nedre åldersgräns föräldrarutb./ utredning?