• Läkerol

Hallonbladste, hur tillreder jag,börja dricka? Gravid v 36+1

Hej. Förra graviditeten började jag dricka i v 36 eller 38 tror jag?? Hur som var det min 3:e graviditet då, förlossning var den bästa, 4 timmar från första värk till hon var ute. De kallade min förlossning raket förlossning och var fundersamma över hur lite jag blödde och inget avslag. Slutade blöda efter 1 vecka!! Själv tycker jag att det var den bästa förlossning, så kom bröstmjölken igång direkt! På BB bara 6 timmar senare klunkade bebisen i sig, personalen sa bara OJ,OJ här fanns det mjölk Jag tror mycket få hallonbladste jag drack. Drack även nejlika och kanel på slutet.. Dock glömt när jag började dricka och hur mycket? Alltså dosen. Gick över till 41+1 så fick det sätta igång mig på grund av förlite fostervatten. Har googla men får olika info om te. Kan jag börja dricka nu i v 36+1 och hur stor dos? Morgon/kväll eller bara 1 kopp??

• Svar på tråden Hallonbladste, hur tillreder jag,börja dricka? Gravid v 36+1
  • neffi

Jag slängde i mig en halv paket på en kväll och värkarna började på natten, så jag visste inte om att det hade alla andra fördelar med

• Molly1976

Jag dricker hallonbladste nu. Jag har läst att man kan börja dricka det från vecka 35. Jag började i v 35+0 med en kopp om dagen, efter en vecka ökade jag till två gånger om dagen. Idag är jag i vecka 36+5 och funderar på att öka till tre gånger om dagen. Men jag vet inte vad som är rätt och fel. Det jag läst att att man kan börja med en kopp om dagen och sen öka upp till tre koppar om dagen.

• Molly1976

Jag har två olika sorters hallonbladste. Det ena är 50% hallonblad och resten andra örter. De är i påsar. Sen har jag ett annat i löste som är endast hallonblad. Jag dricker det med socker och mjölk, för jag tycker de är godare så.

• Molly1976
    missimi skrev 2013-04-11 08:12:42 följande:
    Vart finns det att köpa?
    I hälsokostbutiker. På Life köpte jag det som är i påsar med 50% hallonblad, tror det kostade 34 kr för 20 påsar. Sen var jag i en annan hälsokostbutik, som jag inte vet vad den heter, där fanns löste med 100% hallonblad. Det kostade 38 kr och räcker till mycket mer än 20 gånger. Påsteet är godare, men det andra går bra också.
  • missimi
    Molly1976 skrev 2013-04-11 08:56:18 följande:
    I hälsokostbutiker. På Life köpte jag det som är i påsar med 50% hallonblad, tror det kostade 34 kr för 20 påsar. Sen var jag i en annan hälsokostbutik, som jag inte vet vad den heter, där fanns löste med 100% hallonblad. Det kostade 38 kr och räcker till mycket mer än 20 gånger. Påsteet är godare, men det andra går bra också.

Tack då ska jag kika där
  • kattaaa

Man får börja dricka d från v 35 och jag gjorde det. Fick extrema värkar, så fick sluta efter en vecka. Men, sen hade jag ändå ont. Börja de me tet igen och fick tillbaka värkarna. Dottern föddes 14 dagar innan BF . Tredje förlossningen, den bästa, och snabbaste ;)

Isabelle 2oo7 ♥ Melvin 2oo9 ♥ Nova 2o11 ♥ Bebis BF Juni 2o13 ★ kattaaa.blogg.se
  • Läkerol

Hej.
    Tack för era svar!
    Jag började dricka förra veckan. V 37.

En kopp, ändrat till två koppar te om dagen nu.
    Tar 2 dl kokande vatten och låter 2 msk hallonblad dra i en sil i koppen 15 min.

Inte känt något av det.
    Ska på söndag börja med 3 koppar och tillsätta kanel och nejlika tänkte jag.

Hoppas tet har samma verkar på förlossning och läkning som när jag födde 3:an 2011.

Super snabb förlossning öppnade mig från 2 cm till 10 och krystvärkar på bara 2.5 timme.

Min Bm trodde jag skämta när jag bröla och sa att nu kommer barnet.. HAHA.

• guggelie

Kan inte citera från mobilen. Tevattnet får inte vara kokande, som högst mellan 60-70 grader annars så förstörs oxytocinet som gör att man får sammandragningar.

• Molly1976
    guggelie skrev 2013-04-17 21:58:31 följande:
    Kan inte citera från mobilen. Tevattnet får inte vara kokande, som högst mellan 60-70 grader annars så förstörs oxytocinet som gör att man får sammandragningar.
    Ok, det visste jag inte, men jag värmer alltid mitt vatten i en kopp i micron, för jag tycker det blir för varmt annars. Sitter just nu med första koppen för dagen. Försöker få i mig tre koppar per dag. Är i v 37+6 idag.
  • milli79

Har faktiskt oxå köpt hallonbladste nu och blandar det med nyponte för bättre smak. Har inte märkt av någon skillnad än gällande förvärkar osv...

• Mandelbiskvi

Jag har just kommit på att jag ska dricka hallonbladste, så lite sent ute, BF-1 idag.

Hur har ni fått effekt?
    Jag har precis druckit en kopp så än har inget hänt, men jag är nyfiken på om ni som börjat sent (är i vecka 40 imorgon 40 fulla veckor: BF imrogon enl utlraljudet).

Detta är mitt tredje barn och jag har tydligen redan ööpnats lite (1,5 cm) men det är ingen garanti för att fl är på gång....eftersom jag är omföderska. Så inget hopp där.

Nu ska jag ut å gå, igår fick jag avbryta promenaden pga ryggvärk (förvärkar kanske). Och inatt var det förvärkar men de slutar och allt är lugnt igen...

Berätta gärna mer om detta te!
    Funkade det på amningen också?
    Det vore ju toppen om mjölken flödade på, kan annars vara lite bökigt i början.

• rockbrud82

Beställde mitt från hallonbladste.se och har druckit det sen vecka 35, ökade i vecka 36 till två, tre koppar om dan och har bara haft sammandragningar men inget mer. Nu dricker jag tre koppar om dan och e i vecka 39 så jag räknar med att gå över tiden med denna bebis också, har fött alla mina tre i vecka 41 så det blir väl så med denna fjärde också, trist för det e inte kul o va gravid den sista tiden... men man kanske ska smälla i sig ett halvt paket då om det ska ge effekt haha

• Läkerol
    rockbrud82 skrev 2013-04-25 16:44:39 följande:
    Beställde mitt från hallonbladste.se och har druckit det sen vecka 35, ökade i vecka 36 till två, tre koppar om dan och har bara haft sammandragningar men inget mer. Nu dricker jag tre koppar om dan och e i vecka 39 så jag räknar med att gå över tiden med denna bebis också, har fött alla mina tre i vecka 41 så det blir väl så med denna fjärde också, trist för det e inte kul o va gravid den sista tiden... men man kanske ska smälla i sig ett halvt paket då om det ska ge effekt haha

rockbrud82 skrev 2013-04-25 16:44:39 följande:

Lika för mig. Detta är min fjärde. Har gått över med alla. 3:an satte de igång förlossningen v 41+0 då lite fostervatten var. Ska på koll nu v 39+4... Dricker ännu bara 2 koppar, hinner inte med fler
Svar på tråden Hallonbladste, hur tillreder jag,börja dricka? Gravid v 36+1