• Morran78

Ledsen efter cub

Var idag och gjorde kub-testet, är gravid med mitt fjärde barn. Sist jag var gravid för tre år sedan gjorde jag också testet och fick runt 1:13000. Nu fick jag 1:871! Jag blev nästan chockad och allt känns så konstigt nu. Jag vet att jag borde varit förberedd, men dumt nog trodde jag verkligen att jag skulle få lika bra som sist, så det här känns katastrofalt. Jag ångrar mig nu att jag ens gjorde testet. Barnmorskan menade att det var ett bra resultat, men jag läser ju här och på alla andra ställen att de flesta får flera tusen. Jag kan tillägga att jag är 33 år, normalviktig och nackspalten var 1,9. Vet inte vad jag vill med detta inlägg, skriva av mig antar jag... Ska berätta på jobbet i morgon att jag är gravid men oron bara maler just nu.

• Svar på tråden Ledsen efter cub
  • Twinisar

Sätt dig ner, andas, känn efter, tror du att det är någon fara? Tror du din bm skulle ljuga och säga att det är bra om det inte är det? Det tror inte jag.. Grotta inte ner dig nu, glädjs åt den som komma skall och ta vara på er :) lycka till ! Kram

• BodyMindSoul

Fast tänk såhär... Om du skulle föda ett barn om dagen i 2 och ett halvt år så skulle ett av de 871 barnen ha kromosomfel, eller tänk om du fick en cancerdiagnos där läkaren sa att du hade 99,88% chans att överleva, ganska bra ändå :) jag tycker du skall våga hoppas! Lycka till

• Ia 2011

Men du, en ökad risk pa 1:871 är ju jättebra, det innebär ju att risken för att det skulle kunna vara vara nån trisomi är så låg som 0,1 % - det är ju ingenting!
    Det finns en anledning till varför de sätter en gräns på 1:200 för att få vidare mkp eller fvp, är det bätttre än så finns det inte skäl till att tro att nåt skulle vara fel.
    Så, grattis och lycka till med fortsatt graviditet

• FemmeM

Väntar 4e barnet och fick ungefär samma siffra som dig men jag har inte ens funderat på att något är fel med barnet. Nackspalten var oxå som din bebis och det är väl den som är viktigast i sammanhanget och den är ju helt perfekt!
    Jag är 32 år och överviktig.
    När man får 1:2 så är det ju 50% chans att barnet är fullt friskt och räkna då på hur liten, liten risk det är att barnet är sjukt på dina siffror. Väääldigt liten ju!

• Jolly23

Skulle jag få sånna siffror nästa gång efter mina 1:2 denna gång skulle jag vara rätt nöjd!

• madde84b

Har gjort KUB/NUPP fem gånger, de tre första fick jag 1:20 000. Med nr 4 fick jag 1:899 då var nackspalten 2,7 mm och blev precis som du väldigt orolig. Nu med femte fick jag 1:251, nackspalten var 2,7 mm  även denna gång. Tänkte först gå vidare och göra ett mkp, men avbokade. Risken kändes ändå så liten, trots att det inte var så långt från gränsen när man börjar räkna det som förhöjd risk. Egentligen skulle det ju räcka om dom sa att man har hög eller låg risk så man slipper analysera en massa själv Är 28 år, så är ju inte gammal precis

Förstår som sagt att du känner dig orolig, men tycker du ska försöka njuta av graviditeten då risken är så liten!

Elisa 061114 Vilmer071229 Alicia 090522 Edvard110506 Arvid130328
Svar på tråden Ledsen efter cub