• Anonym (ugh)

    Overklighetskänsla..nån som fattar? (hjälp)

    Alltså de senaste 4-5 dagarna har jag haft en riktigt störande och ful känsla ....

    Det känns liksom som om jag vaknat upp "fel" ... och som om hela dagen bara är ful, fel och OVERKLIG.... Känns liksom som om jag drömmer hela dagen, fast jag är vaken, och som om jag måste gå och lägga mig och vakna ORDENTLIGT nästa dag. 

    Vet inte hur jag ska förklara, men känns som om jag går på autopilot och är desperat/rädd hela tiden för att jag inte vet när obehagskänslan kommer gå bort... 

    Har ni upplevt den där konstiga känslan man får när man t.ex. flyttar till en ny bostad ?
    Allt känns ju konstigt, fult och fel ett tag ... det är typ SÅDÄR jag känner, fast ang. själva vardagen .... Allt är bara en dimma och jag vet inte hur jag ska kunna få det "rätt" igen :S

    Hjälp mig! 

    Någon som känner igen sig ? 

    Kan jag ha fått det såhär för jag sover extra dåligt just nu ? 

    Vet nån hur man får bort det ?   


    Jag har känt den här känslan förut - och den har typ hållit i sig i perioder ibland, som är som "blackouter" för mig att försöka minnas. Jag vill bara ha bort känslan NU och vakna till en vardag som känns RÄTT/bekväm...                     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-08 22:44
    Komplettering: Om det ger en något klarare bild av det hela så har jag Borderline, Asperger och har varit deprimerad i perioder!
    Vet inte om "overklighetskänslan" kan vara relaterad till min problematik. (?)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-10 02:09
    Uppdatering - för övrigt - om någon undrar!
    Jag mår 100 ggr bättre idag, trots att jag sovit dåligt även inatt ...
    Jag TROR det blev bättre för att jag tränade - dvs. kunde slappna av ett tag och släppa ut lite stress/ångest.
    Känner mig ej dimmig/konstig mer - utan känner mig som mitt vanliga JAG just nu!

  • Svar på tråden Overklighetskänsla..nån som fattar? (hjälp)
  • Anonym (ugh)
    Anonym skrev 2013-04-08 22:19:44 följande:
    Låter som ångest.

    Ångest brukar inte kännas såhär för mig ... men kanske finns olika sorters ångest. (?)
  • frånochmeddu

    Det låter som tecken på en depression tycker jag.. Se till och få hjälp! Har själv känt liknande symtom för 1,5 år sedan.. Förstod ingenting, förrän jag pratade med min läkare och förklarade. Lycka till!

  • Anonym
    Anonym (ugh) skrev 2013-04-08 22:29:04 följande:

    Ångest brukar inte kännas såhär för mig ... men kanske finns olika sorters ångest. (?)
    det låter som att ångesten nått sin kulmen...alltså maxgränsen... din hjärna är overloaded... du är överhettad..då brukar det bi sådär... jag har själv den känslan just nu... men är inte längre rädd för den då jag vet vad som orsakat den... går i terapi sedan en tid... o denna känslan e helt ok ( sjukt att man egentligen kan säga detta för denna känslan e inte ok nån stans egenltigen men när man haft det mer än för jävligt o vart sjuk i ångest så är detta tillstånd ok om du förstår hr jag menar ) om jag jämför med hur jag haft det i alla år... min hjärna har vart totalt utbränd...  nu när den e "bara" e overloaded så e det ok... men ingen kul känsla
  • Anonym

    Ja man kan ju dissociera när det blir för mycket ångest. det yttrar sig just i olika sorters overklighetskänslor. Hjärnan stänger av lite för att skydda sig.

  • Anonym (ugh)
    frånochmeddu skrev 2013-04-08 22:31:21 följande:
    Det låter som tecken på en depression tycker jag.. Se till och få hjälp! Har själv känt liknande symtom för 1,5 år sedan.. Förstod ingenting, förrän jag pratade med min läkare och förklarade. Lycka till!

    Borde kanske förklarat i trådstarten att jag har diverse psykiska besvär bakom mig -
    Har asperger, borderline och har varit deprimerad i perioder tidigare! Har även sömnproblem - dvs. jag skjuter på att gå och lägga mig tills jag blir skittrött för att hjärnan ändå maler så mycket att jag inte kan sova, och när jag väl somnar så sover jag typ "ytligt" ... blir aldrig riktigt utvilad :/ 

    Jag har haft kontakt med psyk tidigare i samband med att jag fått mina diagnoser - men dom har inte direkt gjort något vettigt för mig ... 

    Är mest ute efter att få reda på om nån känner igen sig och om någon kan ge tips på hur man får bort denna känsla! 

    Jag mådde BRA innan känslan startade, så har ej varit deprimerad eller haft ångest ... känslan bara bubblade upp från ingenstans!
    Anonym skrev 2013-04-08 22:33:18 följande:
    det låter som att ångesten nått sin kulmen...alltså maxgränsen... din hjärna är overloaded... du är överhettad..då brukar det bi sådär... jag har själv den känslan just nu... men är inte längre rädd för den då jag vet vad som orsakat den... går i terapi sedan en tid... o denna känslan e helt ok ( sjukt att man egentligen kan säga detta för denna känslan e inte ok nån stans egenltigen men när man haft det mer än för jävligt o vart sjuk i ångest så är detta tillstånd ok om du förstår hr jag menar ) om jag jämför med hur jag haft det i alla år... min hjärna har vart totalt utbränd...  nu när den e "bara" e overloaded så e det ok... men ingen kul känsla
    Hmm ja kan kanske vara så ... Men jag har faktiskt inte haft någon ångest den senaste veckan :// jag har mått bra ... Känslan uppstod liksom helt från ingenstans...

    Däremot kanske hjärnan har blivit "överbelastad" av mina dåliga sömnvanor och stressen som sömnproblemen innebär för mig ... Plus all vardaglig press ... Ingen aning. 
    Känns iaf som om sömnbristen har ngt med det hela att göra...    

            
  • Anonym

    Dissociation är ju f.ö. ett av borderline-kriterierna. Jag har borderline och dissocierar mycket, speciellt är jag sovit och ätit dåligt. Eller mår dåligt av vilken som helst anledning. Hjärnan pallar inte med allt helt enkelt.

    Det är inte farligt, se bara till att ta hand om dig så blir det förhoppningsvis bättre!

  • Jessica84

    Jag får något liknande till och från lite då och då. Då det känns som att jag drömmer/dagdrömmer trots att man inte gör det. Det blev så senast idag när jag stod i köket & pratade, om hur dagen varit, med min man..då fick jag en overklighetskänsla och å håller det i sig i ett tag och sen går det över och jag blir normal igen. Men det där år i perioder för mig, ibland händer det väldigt ofta och iband händer de typ inte alls. Har ingen aning om vad det beror på, ångest är det inte.. iallafall inte i mitt fall. Har haft ångest när jag var yngre, därför vet jag att detta inte är ångest.

  • Jessica84

    Och jag mår för övrigt bra. Har inga psykiska eller fysiska besvär. Jag lever lycklig tillsammans med min man. Sover gott om nätterna. Är inte orolig över något

  • Anonym

    Jag var förresten på min yoga-kurs idag. Vi gjorde en viss meditation på slutet, som vi brukar, och jag blev påmind om hur bra den funkar för att komma till nuet igen. När jag åkte hem såg jag allt klarare, var mycket mer närvarande. kanske meditation vore nåt för dig? Eller om det verkar för komplicerat kanske lite mindfulness? Det lär man sig ju på dbt, får du dbt?

Svar på tråden Overklighetskänsla..nån som fattar? (hjälp)