• vanellus

    Hjälp! Läkaren gav mig pergotime trots att jag har ägglossning

    Vi har genomgått utredning men inget fel hittades. Mina tempkurvor visar att jag har regelbunden ägglossning, men jag har bara mens i en dag, så nåt skumt verkar det ju vara. Min gynikolog skrev ut pergotime till mig... Men sa inget om att jag skulle komma och kolla hur många ägg som lossat, bara att jag skulle höra av mig om jag blev gravid. Jag som vanligtvis har ägglossning kan ju släppa hur många ägg som helst... Det är jätte svårt att få tid hos den gynekologen, så det är ingen ide att jag ringer och vill bli kollad. Är i cykeldag 17 och tror ännu inte att jag haft ägglossning, men vi har ju haft sex varannan dag, så hjälp! Någon mer som fått pergotime trots regelbunden ägglossning? Och vad hände i så fall.

  • Svar på tråden Hjälp! Läkaren gav mig pergotime trots att jag har ägglossning
  • Annelie 76

    Verkar konstigt att få en sån medicin när du inte har problem med äggproduktionen. Hur många dagar har du mellan ÄL och mens? Man behöver ha minst 5 dagar för att ägget ska hinna fästa. Har man färre dagar har man oftast brist på progesteron, det är det hormonet som får graviditeten att stanna kvar. Tyvärr är det svårt att få hjälp för progesteronbrist (ytterligare en grej läkare inte "tror" på). Men det finns en kräm att köpa som ev kan hjälpa, krämen heter ProgesterAll.

  • NLAL

    När jag tempade så visade det på äl. Men när jag senare tog blodprover så visade det på ingen äl. Jag fick heller inte tid till att kolla hur många och blev gravid på första kuren. Nu ligger det en bebis i magen.

  • vanellus

    Tror inte att dom kollat ägglossning i blodet. Säkert har doktorn koll på vad han gör, det är en äldre erfaren gynekolog. Jag får försöka slappna av. Underbart att det fungerade för er, det inger lite hopp Glad

Svar på tråden Hjälp! Läkaren gav mig pergotime trots att jag har ägglossning