• Tretton

Berätta om graviditet vid intervju för timanställning?

Ja, som rubriken lyder... Jag är gravid i v.17. Studerar för tillfället eftersom jag måste få in pengar från nånstans. I sommar måste jag ha ett jobb annars går vi under ekonomiskt. Jag ska på intervju hos ett företag som delar ut post, vet inte än om jag är aktuell för bil, cykel eller moped. Det är en timanställning. Jag kommer antagligen kunna jobba fram tills sista augusti, bf 12 september. Under grav med min första jobbade jag fram tills två veckor innan på ett dagis så tror inte jag kommer ha problem med att det är ett fysiskt arbete. MEN borde jag berätta att jag är gravid? Det är ju inget fast jobb så dom kommer inte behöva stå för nånting pengamässigt egentligen. Jag ser fortfarande ut att bara kunna va lite småtjock om jag klär mig rätt, magen är inte så stor, har mer gått upp jämnfördelat över hela kroppen pga illamående i början. Jag är jättekluven över hur jag ska göra, behöver verkligen ett jobb över sommaren!

• Svar på tråden Berätta om graviditet vid intervju för timanställning?
  • Philippa

Jag tycker du ska berätta eftersom du är så långt gången nu.....

• Sazee

Du har ingen skyldighet att berätta eftersom dr inte kommer hindra dig i arbetet.

• Jasmin Karlsson

Jag tycker inte att du behöver berätta att du är gravid. MEN, jag hade inte jobbat med postutdelning som höggravid. Jag har själv jobbat som brevbärare på cykel i 3 år som extrajobb under studietiden, men när jag var ca 14 veckor sa jag upp mig. Jag visste att jag inte skulle kunna jobba som höggravid och gå i trappor och cykla i 7 timmar i sträck. (Dessutom ville jag inte fortsätta efter att jag fått barnet) Däremot hittade jag ett annat jobb och sommarjobbade fram till 1 vecka innan beräknad födsel. Det var ett jobb där jag stod upp och gick runt hela dagen (och jag mådde jättebra), men det är stor skillnad mot att gå i trappor hela dagen! 

• Tretton
    Jasmin Karlsson skrev 2013-04-09 10:30:34 följande:
    Jag tycker inte att du behöver berätta att du är gravid. MEN, jag hade inte jobbat med postutdelning som höggravid. Jag har själv jobbat som brevbärare på cykel i 3 år som extrajobb under studietiden, men när jag var ca 14 veckor sa jag upp mig. Jag visste att jag inte skulle kunna jobba som höggravid och gå i trappor och cykla i 7 timmar i sträck. (Dessutom ville jag inte fortsätta efter att jag fått barnet) Däremot hittade jag ett annat jobb och sommarjobbade fram till 1 vecka innan beräknad födsel. Det var ett jobb där jag stod upp och gick runt hela dagen (och jag mådde jättebra), men det är stor skillnad mot att gå i trappor hela dagen! 

Jasmin Karlsson skrev 2013-04-09 10:30:34 följande:

Tack för ditt svar! Du kanske har rätt i att det är för jobbigt att springa i trappor som gravid. Jag har sökt andra jobb också men känner att jag iaf vill testa på detta eftersom dom nappade. Funkar det så funkar det, behöver verkligen pengarna. Och även om jag inte klarar att jobba med detta som höggravid så fixar jag det kanske ett tag iaf, och kan fortsätta söka annat under tiden.
Svar på tråden Berätta om graviditet vid intervju för timanställning?