• Anonym (obehagligt!)

Kan framkalla läskiga personer i lägenheten, jätteobehagligt!

Detta är så obehagligt! Och det kanske finns fler som har det såhär, jättemärkligt är det med.

När jag låg i sängen och sov så kan halva min kropp vara vaken samtidigt, alltså att halva hjärnan 50 % är i drömtillstånd och halva hjärnan är i 50%  fullt vaket tillstånd.

Så jag drömde samtidigt som jag var vaken, jag ansåg att jag hade vaknat och skulle resa mig från sängen men kände att halva kroppen var "gone" i sömnläge, så när jag kollade ut mot hallen så ser jag en gubbe i svart kostym med en vit mask för ansiktet som går sakta mot mig i sovrummet!
    Jag får panik och försöker resa mig från sängen och greppar i saker för att komma upp! Men jag kommer ingenstans eftersom halva hjärnan fortfarande drömmer!!

Det är HEMSKT och fruktansvärt obehagligt! Så kommer mannen med masken för ansiktet in i sovrummet och  jag kan riktigt känna hur fort mitt hjärta slår av rädsla, och så tittar han bara på mig och jag försöker få hela kroppen att bli vaken helt men det går inte!

Slutar alltid med att jag somnar bort helt igen och drömmer på riktigt, ingen vakenhetsdröm , och nu när jag vaknade på riktigt så ligger det prylar överallt på golvet som jag försökte få tag i när mannen gick gåendes mot mig!

Fler som varit med om detta?! Riktigt obehagligt är det när halva kroppen är avstängd !! 

• Svar på tråden Kan framkalla läskiga personer i lägenheten, jätteobehagligt!
  • Anonym (I)

Det där upplevde jag vid ett tillfälle då jag var liten. Var halvt i sömn / halvt vaken men kunde inte heller röra mig. Och en man eller något med svart kappa och hatt uppenbarar sig, försvinner lika fort.

Vissa säger att det är min skyddsängel som visade sig, jag väljer att tro på det :)

• Anonym

Det är din skyddsängel som vill visa att hon/han finns hos dig... omfamna känslan och var trygg

• Anonym (obehagligt!)
    Anonym (I) skrev 2013-04-09 11:00:10 följande:
    Det där upplevde jag vid ett tillfälle då jag var liten. Var halvt i sömn / halvt vaken men kunde inte heller röra mig. Och en man eller något med svart kappa och hatt uppenbarar sig, försvinner lika fort.

Vissa säger att det är min skyddsängel som visade sig, jag väljer att tro på det :)
    Kan påpeka att det var kanske över 1 år sedan jag befann mig i den situationen att halva hjärnan "sover" och halva är i vaket tillstånd = att jag kan öppna ögonen och titta i lägenheten samtidigt som jag känner en enorm trötthetskänsla eftersom att halva hjärnan sover. DÅ såg jag exakt samma kostymklädde man dock utan vit mask för ansiktet, och han satte sig då på sängkanten och tittade på mig och jag kunde inte göra ett skit eftersom att halva kroppen sov! Det är så obehagligt att jag inte vet var jag ska ta mig till ! 

Jag undrar varför det är samme man + hur jag kan framkalla en människa som jag SER som om han vore i lägenheten, har berättat för min kille och han tycker det verkar udda. Jag vet inte. Normalt brukar ju hjärnan vara helt borta i drömläge och man sover, eller så är man helt vaken, inget mellanting.  
  • Dimitra
    Agapi skrev 2013-04-09 11:08:35 följande:
    Låter som sömnparalys. Googla på de!
    Tänkte också på det.
    The Dimitra universe.
  • Anonym (obehagligt!)
    Anonym skrev 2013-04-09 11:07:20 följande:
    Det är din skyddsängel som vill visa att hon/han finns hos dig... omfamna känslan och var trygg
    Men varför hade han en vit mask för ansiktet, alltså jag kunde inte se ansiktet på honom! Och det såg ut som om hans kropp "blixtrades" fram mot mig när han "gick" fram mot mig..svårt att förklara..men som en film som hackar och han förflyttas några meter åt gången mot mig, från hallen till sovrummet. 
  • Agapi

"Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat." 

från wikipedia 

• talktothehand

Som Agapi skrev sa kallas detta för sömnparalys http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys.  Jag har själv upplevt det vid 2 tillfällen. Riktigt obehagligt när det händer, speciellt känslan av att inte kunna röra sig ur fläcken,  men inget att oroa sig för.

• Anonym

Jag har också upplevt detta, båda gångerna precis efter att jag fött barn. Jätteläskigt :(

• Anonym (obehagligt!)
    Anonym skrev 2013-04-09 11:31:20 följande:
    Jag har också upplevt detta, båda gångerna precis efter att jag fött barn. Jätteläskigt :(
    För 1 år sedan när jag hade det senast så var det tufft i mitt liv... Och nu är jag gravid i vecka 20, förstår inte varför det kommit tillbaka nu... Så obehagligt är det när det väl händer.. träffar människor som inte finns egentligen..

En gång vaknade jag upp och det låg en svart hund precis bredvid mig som morrade och visade tänderna samtidigt, jag blev skiträdd men kunde inte röra mig mycket, känns som man försöker vrida på sig och halva kroppen kan göra det medans benen är totalt förlamade!
Svar på tråden Kan framkalla läskiga personer i lägenheten, jätteobehagligt!