• anoninea

Turkiet resa i juli med barn, för varmt?

Vi har har bokat en all inclusive resa en vecka jag och mannen till Turkiet den 5 juli med våra barn på 2,4 och 6 år. Nu börjar jag fundera på om vi blivit tokiga, detta är första gången vi reser utomlands och vad jag har förstått så blir det väldigt varmt i Turkiet under sommarmånaderna. Vill ju inte att barnen skall må dåligt...

Några andra barnfamiljer som varit i Turkiet? hur klarade era barn värmen? Vad skall man tänka på?

• Svar på tråden Turkiet resa i juli med barn, för varmt?
  • Paincake

Jag åkte med min dåvarande tvååring förra sommaren i juli. Ja, det var varmt men han fixade det ok. Däremot åt han dåligt så de vällingtetrorna jag hade med var en livräddare. Vi passade på att bunkra upp med gurka och vattenmelon och bosätta oss i poolen när det var som varmast.

Ni kommer säkert få en jättefin semester. 

• Paincake

Jag hade också en luftig sjal (tunn, stor bomullssjal) som var en livräddare i många lägen. Den användes som svalka genom att göra den lite fuktig, solskydd, filt på kvällarna, bärsjal när flygbolaget slarvade bort barnvagnen, etc. 

Solskyddskläder var också bra att ha. 

• LindaB85

Vi var i Turkiet i augusti när de har sin högsommar. De var VARMT men det funka super bra. Sonen var 11månader & dottern fyllde 5år två dagar efter vi kom hem. Jag älskar Turkiet

• trollis 81

Hur varmt är där i mitten av maj? Då åker vi med vår 2 åring och vi har soldräkt som han får ha på fm och em sen e fördelen att han sover middag mitt på dagen så det löser sig säkert.

• Frontline
    trollis 81 skrev 2013-04-15 16:26:37 följande:
    Hur varmt är där i mitten av maj? Då åker vi med vår 2 åring och vi har soldräkt som han får ha på fm och em sen e fördelen att han sover middag mitt på dagen så det löser sig säkert.
    Det ligger på 24-26 grader och på natten 16-18 grader ca

Vi var i Alanya i slutet på augusti ett år och det var riktigt extremt varmt, grabben som då var ett år var den som led minst av värmen.
    Sen höll vi oss i skuggan mitt på dagen och vilade..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Adnama

Vi har varit både i juli och aug, sist var vi i aug och hade då 53 grader i solen :) Dock är det inte riktigt samma värme som vi har hemma.....Dricker man bra och badar mkt är det inga problem.

Svar på tråden Turkiet resa i juli med barn, för varmt?