Vad tycker ni om Theodor?
Obs, inte Theo, utan Theodor.
Är det Wt?
Är det klassiskt?
Vem döper sitt barn till Theodor?
Obs, inte Theo, utan Theodor.
Är det Wt?
Är det klassiskt?
Vem döper sitt barn till Theodor?
Jag känner flera stycken som har en son som heter Theodore, så det är ett namn som jag personligen inte hade valt.
Jag har två bekanta vars barn heter Theodor. Båda helt vanliga tjejer, vanliga Svenssons liksom. Ingen överklass, absolut inte white trash. Båda pojkarna kallas vardagligt för Theo. Så jag tycker att om man döper barnet till Theodor ska man också kalla honom Theodor. Annars är det finare att döpa till Theo direkt. Tycker bättre om namnet Theo än om Theodor.
Tycker namnet är helt OK. Men man ska kanske vara beredd på att det blir Theo av andra.
Någon mer som vill tycka till?
Min son heter Teodor och han blir kallad det, kan bero på att han alltid säger till om man säger nåt annat eller att det finns barn med
liknande namn i hans omgivning ex Theo. Fattar inte varför man ska "kategorisera" namn för namn har olika betydelse för olika människor.
Exempel: någon blivit retad/mobbad utav en som heter "namn" som liten, skulle då aldrig döpa sin son/dotter till det pga av dåliga minnen medans en annans person, säg mormor/morfar heter så och vill att namnet ska gå vidare i släkten.
Döm aldrig en person efter namnet finns oftast en historia varför/varför inte.
Tycker du om ett namn använd det då.
Dom som döper barn, som i detta fall, till Theodor är helt vanliga människor ð???
Oj då lät kanske lite hårt var inte meningen är så dålig på att formulera så det låter klokt :s
Jag tycker att Teodor är jättefint :) Skulle egentligen vilja döpa min son till det, men pappan sa nej :P Om det nu skulle ha blivit Teodor så skulle han inte kallas för Teo, utan isf endast för Teodor, Ted eller Teddy. :)
Skulle stavas som jag skrev det också :P Utan H. Jag tycker det är stiligare :) Men det är ju en smaksak.
Lotten93 håller med dig om stavningen det var därför vi valde utan H och som du säger det är en smaksak :) vad kul du nämnde Teddy som smeknamn för det hade vi när han var lite, han var vår lille Teddy-nalle :P
Men eftersom han blev äldre och själv sa "jag heter faktiskt Teodor" så har vi inget smeknamn på honom om vi bortser "lillen" eller "junior" ;P
Det är väl ok. Jag har fyra barn i umgängeskretsen som har döpts till det de senaste 2 åren, så det känns lite tråkigt och vanligt bara. Föräldrarna är inte WT, snarare wannabe-övre medelklass.
Okej men tråkigt tycker jag!
Min farfar hette Teodor.
Brist på fantasi anser jag. Det är så vanligt, låter som en tecknad figur. Och ja lika wt som kevin.
Tycker det är superfint , tveka inte men skippa gärna H:et varför krångla till det.
Gulligt namn
På väg att bli vanligt nu dock tror jag, om det är så att ni vill ha ett ovanligt.
Fint namn. Min systerson heter Theodore.
Min yngsta son heter Theodor och vi kallar honom alltid för Theodor men storebror kallar han för Theo och de gör även barnen på dagis. Det blir nog lätt så antar jag.
Sen förstår jag inte varför det låter tecknat för? Är det på grund av Alvin och gänget filmerna?
Vi har varit så fantasilösa så våra pojkar heter faktiskt just Alvin och Theodor. Det kommer dock inte bli någon Simon så treon blir inte komplett.
Jag tycker det är ganska traditionellt jag...
Och H:t av den enkla anledning att det är mer internationellt (och dessutom originalet) vilket kan vara bra i vissa sammanhang.
Det är väl ett vanligt medelklass-namn.