• Anonym

Varför är Uska-yrket mer "wt" än andra yrkesförberedande gymnasielinjer?

Läser oftare och oftare här på fl att många tycker att Uskor är wt.
    Men varför verkar det bara vara uska yrket som är wt (och ibland barnskötare) jämfört med andra yrkesförberedande gymnasieutbildningar såom tex:
    Hotell och restaurang (kock)
    Bygg
    Frisör
    Industri
    Fordon
    mfl.

Bara undrar....          

• Svar på tråden Varför är Uska-yrket mer "wt" än andra yrkesförberedande gymnasielinjer?
  • Anonym

Hä på FL är ALLT wt.
    Varför bry sig om vad andra tycker?? 

• Anonym

WT är man när man strävar efter att tjäna så mycket som möjligt genom att göra så lite som möjligt.
    Där typ drömjobbet är att enbart sitta och vakta en datorskärm på natten... 

• LillaJag06

Ja det kan man ju undra. Det är synd att folk ser så på yrket.
    Många utav dem som tycker att det är WT kommer önska att uskorna kunde sitta med dem längre när deras tid är inne.

Hoppas de kommer ihåg detta då.
    Fy fan!

• Anonym

För att det alltid är roligare att trycka ner kvinnor än män?

• pellepelle

Antagligen för att det är det mest kvinnodominerade. WT i Sverige är ju nästan uteslutande sagt till och om kvinnor. Är det män som skulle kunna vara inom pariteten får de andra omnämningar som är mer specifika- bonde- svenne, pucko mm

(frisöryrket som också är kvinnodominerat är det ju hög status på i jämförelse eftersom det anses vara mer artistiskt och kreativt och dessutom faktiskt kräver betyg för att komma in, vilket sållar bort de som är minst stuidebegåvade).

• Anonym

Så som jag uppfattat det så är Uska wt för man inte behöver plugga på högskolan för att bli det och då är man längre ner på sämhällsstegen och ju längre ner man kommer desto mer wt.
    Men som jag skrev i ts. Undrar varför just uskorna är mer drabbade än andra yrken
    Faktiskt intressant att läsa vad folk grundar sitt tänkande påoch varför
    Och som någon skrev så är det kanske mer wt just bara för att det är ett kvinnodominant yrke   

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-09 14:22:22 följande:
    Så som jag uppfattat det så är Uska wt för man inte behöver plugga på högskolan för att bli det och då är man längre ner på sämhällsstegen och ju längre ner man kommer desto mer wt.
    Men som jag skrev i ts. Undrar varför just uskorna är mer drabbade än andra yrken
    Faktiskt intressant att läsa vad folk grundar sitt tänkande påoch varför
    Och som någon skrev så är det kanske mer wt just bara för att det är ett kvinnodominant yrke   
    Eller bara för att präktiga lattemammor bestämt att det är så.
    Precis som att någon bestämde att buffaloskor var det coolaste man kunde ha på fötterna för x antal år sedan.. 
  • Anonym

Ja självklart är det någon/några som hittat på att det är wt att vara uska.
    Men jag bara undrar VARFÖR just uska är mer wt än andra yrken och vad det baseras på egentligen 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-09 14:43:48 följande:
    Ja självklart är det någon/några som hittat på att det är wt att vara uska.
    Men jag bara undrar VARFÖR just uska är mer wt än andra yrken och vad det baseras på egentligen 
    Tror inte att du kommer att få något bättre svar än "därför" faktiskt
  • Anonym

Det misstänker jag med.
    De som går runt och tycker att just uskor är wt kanske gör det utan att veta varför.
    Inte kunna argumentera för sin åsikt.
    Lite syfte med tråden var ju att man kanske kan ta och tänka efter just innebörden och dess betydelse.
    Hade hoppats att någon som verkligen tycker det är wt och varför denne tycker så kunde svarat.

Svar på tråden Varför är Uska-yrket mer "wt" än andra yrkesförberedande gymnasielinjer?