• Detas

Blod utredning? Vad betyder alla proverna?

Hejsan!

Nu far tankarna åt höger och åt vänster så vill bara ha lite hjälp att få svar på vad de är de tar för prover på mig och Varför?
    Igår va jag till doktorn för att efter ha haft brännande sveda i munnen i fyra veckor, svårigheter att äta etc så insåg jag att det är nog inget som går över av sig självt. Doktorn sa svamp och fick Mycostation mot det.
    Men eftersom jag är frisk i övrigt så ville han kolla upp varför jag fått svamp, fick en lista som jag skulle ta med till provtagningen, det står ca 11 olika konstiga medicinska ord. Vissa har jag googlat (som man INTE SKA, för då har man alla sjukdomar i världen!). 

Vad utreder dem på mig när de tar dessa prover (stavningsfel finns säkert)
    * B-Erc EPK
    * B- Erc. Volymfrakt EVF
    * B- Hemoglobin
    * B - Leukocyter LPK
    * B - Erc - MCH 
    * B - Erc- MCV
    * B - Erc - Storleksspr. RDW
    * B - Trombocyter TPK
    * fS - Folat
    * S - Kobalaminer
    * S - Ferritin

Det jag vet är väl att de ska ta reda på blodvärdet? Men resten?

• Svar på tråden Blod utredning? Vad betyder alla proverna?
  • Detas

Jag har alltid haft dåliga värden vid provtagningar förut, och vid ett tillfälle gav de mig folsyretabletter utan resultat. 

• Detas
    Skrit skrev 2013-04-09 18:20:16 följande:
    Anemi - Blodbrist vill dom förmodligen utesluta.
    Jag har haft såhär i flera års tid, r "risken" stor att det är anemi då? Vad kommer hända? Vill inte bli beroende av medicin i resten av livet :/
  • Skrit

Är det anemi behandlas den beroende på hur det är för dig, lindrigt eller allvarligt. Från kosten, till medicinering, dropp, få blod. Jag är inte så jätte insatt :)

• Detas

Oh shit... Men bättre med anemi än med leukemi :/

• Dr Mupp
    Detas skrev 2013-04-09 18:24:54 följande:
    Jag har haft såhär i flera års tid, r "risken" stor att det är anemi då? Vad kommer hända? Vill inte bli beroende av medicin i resten av livet :/
    Anemi är blodbrist. Beror vanligen på järnbrist och det behandlas i första hand med järntabletter. Man äter 1-2 om dagen tills blodvärdet är bra. Beror anmin på B12 brist så får man äta B12 tillskott. 

Grav anemi behandlas med järninjektioner/dropp eller blodtrasfusioner. Jag är en av dessa som får det i droppform eftersom jag inte kan äta järntabbletter. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Detas
    Dr Mupp skrev 2013-04-09 18:49:14 följande:
    Anemi är blodbrist. Beror vanligen på järnbrist och det behandlas i första hand med järntabletter. Man äter 1-2 om dagen tills blodvärdet är bra. Beror anmin på B12 brist så får man äta B12 tillskott. 

Grav anemi behandlas med järninjektioner/dropp eller blodtrasfusioner. Jag är en av dessa som får det i droppform eftersom jag inte kan äta järntabbletter. 
    Jag kunde inte äta järntabletter under graviditeten och efter, har IBS och magen ville inte alls vara med... :/.
    Får vänta på provsvaren, vet du hur länge de kan tänkas ta?

• Skrit

Det vill dom förmodligen också titta på, om det skulle vara en orsak. Då är det LPK där uppe som har felvärde om dom börjar misstänka det :)

• Skrit

Jag tycker inte du ska oroa dig för det sista! Dom gör förmodligen en utredning på dig för att dom misstänker blodbrist. Inte för leukemi, men det provet "hänger med" ändå.

Svar på tråden Blod utredning? Vad betyder alla proverna?