Anhörig till vuxen med ADHD
Hej! Jag har nu googlat och letat i någon timme efter något bra forum för anhöriga till vuxna med adhd men inte hittat nåt bra.
Min sambo sedan snart 3 år tillbaka och pappan till sonen på snart 2 år har adhd. Han har inte fått diagnosen än men vi är väldigt säkra på att det är adhd. Hans syster har diagnosen och har medicinerats för det (osäker på om hon äter sin medicin men hon har i alla fall fått det). För ca ett år sen orkade jag inte med allt bråk mer och han insåg att han behövde hjälp. Han sökte hjälp via vårdcentralen och nu, nästan ett år senare, har vi fått hem ett brev från öppenvårdspsykiatrin (dit han varit två ggr och pratat med en arbetsterapeut och en gång för att prata med en läkare) att det med störst sannolikhet rör sig om adhd och att ärendet är skickat vidare och att han kommer kontaktas om minst 6-9mån.
Jag blir så arg! Ska en hel familj behöva splittras bara för att de har så långa kötider? Kan de inte bara skriva ut en medicin som han får prova?
Han får hemska utbrott när han blir väckt på morgnarna, vilket han bli i stort sett varje dag när sonen vaknar. Han skriker, säger fula ord till mig och vid vissa tillfällen blir han fysisk och håller fast mig hårt / puttas. Detta kan även hända på dagarna då sonen ser eller hör om han har sovit. Det sker alltså alltid i samband med att han ska vakna och gå upp. Han kommer sällan ihåg vad som har hänt utan går bara och känner sig irriterad för att vi har bråkat.
Förutom det har han väldigt kort stubin och blir otroligt arg, alltså inte bara tjurig utan skriker.
Han är dock medveten om detta och vill ha hjälp.
Han har aldrig sagt förlåt utan att jag bett om det och jag tror inte att han har någon som helst aning om hur ledsen och sårad jag blir. Jag har själv ätit antidepressiva sen femton års ålder så jag kanske är lite känslig av mig men det ska inte behöva vara såhär.
Vi ska gifta oss om ca 4 mån och hade hoppats på att han skulle ha hunnit få medicin innan dess! Vi älskar varandra otroligt mycket och har det bra emellan dessa stunder.
Finns det fler som lever med någon med adhd som vill prata av sig?