• missworld

Anhörig till vuxen med ADHD

Hej! Jag har nu googlat och letat i någon timme efter något bra forum för anhöriga till vuxna med adhd men inte hittat nåt bra.
    Min sambo sedan snart 3 år tillbaka och pappan till sonen på snart 2 år har adhd. Han har inte fått diagnosen än men vi är väldigt säkra på att det är adhd. Hans syster har diagnosen och har medicinerats för det (osäker på om hon äter sin medicin men hon har i alla fall fått det). För ca ett år sen orkade jag inte med allt bråk mer och han insåg att han behövde hjälp. Han sökte hjälp via vårdcentralen och nu, nästan ett år senare, har vi fått hem ett brev från öppenvårdspsykiatrin (dit han varit två ggr och pratat med en arbetsterapeut och en gång för att prata med en läkare) att det med störst sannolikhet rör sig om adhd och att ärendet är skickat vidare och att han kommer kontaktas om minst 6-9mån.
    Jag blir så arg! Ska en hel familj behöva splittras bara för att de har så långa kötider? Kan de inte bara skriva ut en medicin som han får prova?

Han får hemska utbrott när han blir väckt på morgnarna, vilket han bli i stort sett varje dag när sonen vaknar. Han skriker, säger fula ord till mig och vid vissa tillfällen blir han fysisk och håller fast mig hårt / puttas. Detta kan även hända på dagarna då sonen ser eller hör om han har sovit. Det sker alltså alltid i samband med att han ska vakna och gå upp. Han kommer sällan ihåg vad som har hänt utan går bara och känner sig irriterad för att vi har bråkat.
    Förutom det har han väldigt kort stubin och blir otroligt arg, alltså inte bara tjurig utan skriker.
    Han är dock medveten om detta och vill ha hjälp.

Han har aldrig sagt förlåt utan att jag bett om det och jag tror inte att han har någon som helst aning om hur ledsen och sårad jag blir. Jag har själv ätit antidepressiva sen femton års ålder så jag kanske är lite känslig av mig men det ska inte behöva vara såhär.

Vi ska gifta oss om ca 4 mån och hade hoppats på att han skulle ha hunnit få medicin innan dess! Vi älskar varandra otroligt mycket och har det bra emellan dessa stunder.

Finns det fler som lever med någon med adhd som vill prata av sig?

• Svar på tråden Anhörig till vuxen med ADHD
  • Anonym (Tålamod...)

Hej!
    Jag är anhörig till vuxen person med ADHD, nämligen min flickvän/sambo sedan ett antal år.  Det är inte en lätt situation du har, det vet jag mer än väl... MEN det går att få det om inte perfekt, så i alla fall en smula lättare. Jag genomled inget mindre än ett helvete med min flickvän, så till den grad att jag en dag inte längre stod ut med alla "dumheter". Det blev ett ultimatum för henne, sök hjälp eller gör slut med mig!  Hon valde att söka hjälp då hon själv insåg att hon hade stora problem, hon hade sökt div hjälp tidigare på vårdcentralen för sitt psykiska mående utan att få någon nämnvärd hjälp mer än lite antidepp.
    Nu ringde vi direkt till vuxenpsyk och fick ganska snart hjälp. En stor och långdragen utredning tog sin början. Det är tyvärr inte så enkelt att det bara är att få lite piller, det är en mycket lång process.
    I vårt fall var det en massa tester, både psykiska och fysiska. Intervjuer med hennes föräldrar och med mig osv. Det finns dessutom en mängd olika diagnoser som gränsar lite över varandra, och där dom måste välja någon diagnos att iaf börja jobba med. När det sedan är klart börjar dom testa olika preparat och styrkor för att sedan utvärdera och ev prova ett annat preparat.
    Nu har min flickvän haft sin ADHD diagnos i några år, och det är långt ifrån klart ännu för oss. Ingen medicin har hittills fungerat för henne, men vi får hjälp att lära oss leva med den här diagnosen. Jag är fortfarande väldigt stressad då jag får sköta allt och alltid vara vuxen i vårt förhållande, och det går aldrig att lita på henne till 100%
    Men min åsikt är att det har blivit lättare att hantera allt för oss båda när vi vet lite vad vi har att jobba med och varför hon beter sig som hon gör i perioder.
    Mitt råd till dig är att vända dig till vuxenpsyk direkt för hjälp, se till att ni får reda på vilken/vilka diagnoser din kille har till att börja med. Sätt även ned foten och gör upp vissa gränser vad som inte är ok! Var medveten om att personer med vissa diagnoser inte alltid är medvetna om vad dom gör och hur dom beter sig just när dom gör det...
    Ja jag skulle kunna skriva i oändlighet i ämnet, men kan jag vara till någon hjälp så säg bara till!

• missworld

Tack för ditt svar!! Han har påbörjat en utredning hos vuxenpsyk men nu verkar det som vi får vänta i minst ett halvår till nästa "steg".
    Jag har försökt hitta vägar att underlätta för alla hushållssysslor och sånt, skrivit olika slags veckoscheman så han vet vilka dagar han ska göra vad men det blir ändå inte gjort. Nu har jag tagit på mig att göra allt utom matlagning för att se vart det leder. Men hur gör du för att acceptera ojämnheten i hur "uppgifterna" fördelas?
    Det är jag som har hand om läkartider och scheman, för båda oss och sonen. Jag ser till så sonen har med det han ska till dagis osv för att jag vet att han aldrig kommer ihåg att det ska med någon lapp/fleecebyxor/nya blöjor osv. Jag har koll på räkningarna även om han betalar och lägger isf fram de som han ska betala på hans skrivbord. Jag har hand om matinköpen, håller koll på när sonen behöver bada eller få naglarna klippta, håller koll på alla inbokade saker och ska nu även sköta all disk, dammsugning, tvätt, småplock osv. Plus att han jobbar 75% och jag pluggar 100%.
    Jag har ju själv tagit på mig detta nu och vill prova och se om det får honom att bli gladare men jag har svårt att komma till ro med att jag ska slita sönder mig för det.

Jag har satt ner foten, många gånger, men jag tror inte han förstår att våra bråk grundar sig i hans adhd.

• Anonym (Tålamod...)

Det var så lite så :)

För mig blev det så att jag tog hand om precis ALLT, matinköp, matlagning, städning, tvätt, betala räkningar, jobba, och se till att allt övrigt viktigt togs omhand. Naturligtvis blev det oerhört stressande för mig att ta hand om allt ansvar och att aldrig kunna delegera en uppgift och kunna lita på att den utförs.
    Jag har fått inse att det är jag som helt enkelt måste ta hand om det mesta i vårt liv, men vår terapeut gav mig ett jättebra råd, nämligen att jag måste lämna ansvaret där det hör hemma! Rent praktiskt så innebär det att vi delar upp våra liv lite, jag sköter fortfarande hemmet till största delen, men allt som rör min sambo som tex viktiga läkartider, hämta medicin, skicka iväg viktiga papper med posten, komma ihåg allt möjligt osv, det får hon själv ta ansvar för och hon fått lära sig att inte förvänta sig hjälp av mig. Det har gjort att lite stress försvunnit från mig iaf och sambon får ta konsekvenserna av det hon gör och inte gör.
    Häromdagen var vi hos vår terapeut igen och fått lite råd. Vi ska sätta upp "spelregler" hemma på en whiteboard, det ska tydligen hjälpa en person med ADHD när saker står tydligt uppskrivna med stora bokstäver. Kanske vore nåt för er att testa med?
    Verkar sorgligt att ni inte får bättre hjälp! Mitt råd till DIG är att skriva ner vad DU orkar/klarar hemma och sen får övrigt helt enkelt vara. DU ska INTE köra ner dig fullständigt bara för din partner har en diagnos!

• Anonym (l)

Favvoritar. Kanske man kan få liv i tråden. Behöver prata om mitt liv med med min man som troligen har ADHD samt är diagnostiserad med kronisk ångest samt dep, vilket han medicinerar för. 

• orfx

Hej har likvärdig situation lever ihop med min flickvän som har fått diagnosen adhd vi har levt ihop i många år och även isär pågrund av problem i förhällandet bla otrohet under de första åren ihop men sen några år tillbaka har min sambo fått medicin och självinsikt så hon har blivit mycket bättre även fast det aldrig blir helt bra jag får fortfarande gå som på lina för att hon inte ska få spel. Hon sköter matlagning skolan för 7åringen och dagis för 1åringen, men så kommer det dagar då jag inte orkar ha en god min i alla disskusioner som när hon plötsligt gnäller och tjatar och kallar mig egoist för att jag inte gjort frukost på rätt sätt på helgen trots att jag gått upp sju tillsammans med 1åringen och låtit henne sova. Säger jag då emot och försvarar mig så blir hon snabbt värre och kastar ur sig det ena med det andra och gapar skriker och slutligen slåss hon. Jag är en lugn person och oftast kan jag hålla tyst när hon blir arg och säger till mig att jag är en idiot och att jag ska hålla käften annars jävlar. Men ibland så tar kraften slut och jag börjar få svårt att hitta vart jag ska hämta nya krafter ifrån, för det går ytterst sällan en hel dag utan att vi bråkar.

• Anonym (ADHD?)
    Hej! 
    Jag och min fd sambo (han bor nu hos sin mamma)väntar på en utredning för ADHD. känns som allt stämmer in till 100% och tror att han har det. Lite snabbt hur vi har det. En dotter på snart 10 månader, som han älskar och busar med. Är underbar med henne. Men jag tar allt ansvar utanför de som gäller blöjbyte och bus. Han kommer inte upp på morgonen. Han har spelmissbruk spelat bort 100.000 tals kr på några månader. Har även missbrukat cannabis. (vilket han säger an inte har använt på ca 2mån)Allt detta drar med sig lögner och lögner. som han döljer med andra lögner. Jag känner mig totalt förstöd. detta är det enda jag kan tänka på och detta rubbar min vardag och jag känner att jag inte vet vem jag själv är längre. Hoppas på en diagnos snart (kan ta upp till 6mån innan utredningen ens påbörjas)Hur länge ska men orka detta?Jag älskar honom men ibland känns det som jag inte känner honom. han är även rastlös, humöret är enberg och dalbana. vänder kappan efter vinden och är väldigt känslig!
  • Anonym (liknande)
    Anonym (ADHD?) skrev 2013-10-17 20:54:16 följande:
    Hej! 
    Jag och min fd sambo (han bor nu hos sin mamma)väntar på en utredning för ADHD. känns som allt stämmer in till 100% och tror att han har det. Lite snabbt hur vi har det. En dotter på snart 10 månader, som han älskar och busar med. Är underbar med henne. Men jag tar allt ansvar utanför de som gäller blöjbyte och bus. Han kommer inte upp på morgonen. Han har spelmissbruk spelat bort 100.000 tals kr på några månader. Har även missbrukat cannabis. (vilket han säger an inte har använt på ca 2mån)Allt detta drar med sig lögner och lögner. som han döljer med andra lögner. Jag känner mig totalt förstöd. detta är det enda jag kan tänka på och detta rubbar min vardag och jag känner att jag inte vet vem jag själv är längre. Hoppas på en diagnos snart (kan ta upp till 6mån innan utredningen ens påbörjas)Hur länge ska men orka detta?Jag älskar honom men ibland känns det som jag inte känner honom. han är även rastlös, humöret är enberg och dalbana. vänder kappan efter vinden och är väldigt känslig!

hur gammal är du? jag är 37, min sambo 38 har asberger fick veta det för ett halvår sen, d åhade vi redan varit tillsammans i 3 år. tycker han blivit mer o mer som ett barn  i vår relation, han va mkt vuxnare i början när vi träffades.. har svårt att stå ut med att han ljuger mkt  o ödslar tid på oviktiga sker som dataspel, mobil, vi är ändå snar 40. han är också mkt rastlös, sover länge o ofta, lättstressad. jag vet inte hur jag ska orka, det svåraste är att han blvit så barnslig o han tar inte ansvar för sitt beteende värsta är nog alla lögner . o sen han fick diagnosen skyllar han sitt beteende på den o tar ännu mindre ansvar..

• Omogen citron

Du ska inte acceptera att bli puttad och kallad en massa saker oavsett om han har ADHD eller ej. Det är inte okej någonstans!

Svar på tråden Anhörig till vuxen med ADHD