• Tova

Ledsen efter tandläkarbesök - kan detta stämma?

Min tandläkare är inte direkt den... empatiska typen. Om jag har ett hål i tand t ex brukad han bli upprörd och ifrågasätta om jag verkligen ätit flourtabletterna. Jag har gått till honom i tio år eftersom jag tänkt att han nog är duktig - vilket han säkert är, men efter dagens besök tänker jag att jag måste hitta ngn annan, vill aldrig gå tillbaka dit... Jag fick en tid efter att inom loppet av tre veckor ha drabbats av två saker: en gammal amalgamfyllning som lossnat, och en... lång historia. Jag fick rotfylla en tand våren 2011 (efter att ha fått akut tandvärk). Minns att jag gick med den där tillfälliga fyllningen i flera veckor, o under tiden började ju det som vad kvar av tanden spricka, så när tandläkaren skulle fylla tanden på riktigt fick han bygga upp kronan med stift och sånt där plastmaterial. Den där uppbyggda kronan jag sedan spruckit två gånger, varpå jag har fått gå tillbaka o han har byggt på igen. Så, för några veckor sedan när jag tuggade på en smörgås lossnade hela kronan för TREDJE gången, nu med stift och allt. Alltså ingenting kvar, bara roten. När jag så kom till mottagningen i dag fick jag höra att det var osannolikt att ett stift av glasfiber bara skulle kunna bitas av så där! Jag blev förstås ledsen - jag menar, det räcker väl att det kostar tusentals kr, ska man behöva bli ifrågasatt också? Men så har jag tänkt lite på den där rotfyllda tanden - är detta verkligen det gängse sättet att ersätta en skadad tandkrona? Jag har redan lagt åtskilliga tusen på tanden, o nu måste jag bekosta rotutdragning o någon annan dyr lösning (som håller hur länge?). Dessutom måste jag stå ut med tandläkarens anklaganden ; ). Skulle vara intressant med lite synpunkter!

• Svar på tråden Ledsen efter tandläkarbesök - kan detta stämma?
  • Themis

Låter som en riktig idiot. Byt.

Det finns faktiskt ingen garanti för att en person är duktig eller alltid gör ett kanonjobb bara för att de har en lång utbildning, jag är helt förvånad över vad folk står ut med bara för att nån är läkare eller tandläkare liksom.

Jag trodde att min förra tandläkare var bra och han var iofs helt okej. Men min nya tandläkare nu när vi flyttat är så lätt på hand och har en helt fantastisk ny bedövningsutrustning med en mikronål som injicerar utan att det känns ens, och bedövningen håller exakt så länge som hon jobbar och max tio minuter efteråt.

Av den andres gammaldags hästsprutor blir jag en dregglande byfåne i sex timmar som knappt kan äta eller tala för att bedövningen går in i tungan också.

Jag önskar verkligen att jag vetat om den grejen några år innan.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Tova

Tack för svar! Problemet är ju att man inte kan ett s-t om tänder, så det är ju himla svårt att veta hur det ska gå till! Om rotfyllningar tex har jag hört att de ÄR himla knepiga o att det aldrig finns några garantier osv. Men, oavsett vilket så tänker jag försöka hitta en lite mer mänsklig tandläkare...

• Tova

Och den där bedövningsgrejen låter fantastisk! Som jämförelse kan jag berätta att min tandläkare lyckades träffa en nerv (sa han) med bedövningssprutan i dag, och det kändes som en strövtåg genom halva kroppen....

• Stampan

Nej det är som Themis säger det är ingen garanti för att de är bra. Jag är tandtekniker och ser mer dåligt än bra känns det som. Ibland känns det som de bara gått nån snabb online kurs typ...

Klart det är knepigt med rotfyllningar men han borde förstått redan från början hur det skulle gå. Du fick alltså ingen riktig krona utan den är uppbyggd i plast?

• Blitz

Men har inte tandläkare garantier på sina lagningar? Det har dom där jag bor (sthlm) och på lagningar tror jag är nått år, skulle det gå sönder under garantitiden så får man det åtgärdat =)

Men jag hade bytt tandläkare, har själv tandläkarskräck och måste verkligen ha någon som inte skrämmer vettet ur mig!

• Duckan

Skulle inte gå kvar hos den tandläkaren ts.
    Tycker inte om min nuvarande då hon alltid propsar på krona (har lagningar som gått sönder osv) och sista lagningen hon gjorde i november är inte bra. Jag kan inte tugga på något hårt alls där. Det känns som att hålet inte är helt igenfyllt, men hon påstår att det är det. Jag har inte lust att gå tillbaka och betala ännu en gång för utfyllnad. Så, det är dags att hitta en ny.

• Stampan

Men Duckan, det är faktiskt mycket bättre med krona. Visst dyrare men bättre och håller i typ 25 år...

• Duckan

Stampan, visst visst, men det finns de som har sina lagningar i 10 år och priset är det skillnad på. Kanske är jag mer ovillig till priset för att jag inte gillar henne. Har helt enkelt inte lust med ingreppet och inte att sponsra henne.

• Tova

Hej igen o tack för svar! Stampan - nej precis, han har bara byggt upp med sån där plastmassa (tror jag iaf, för en riktig krona är väl specialgjord o av porslin eller liknande?

• Stampan

Ja en riktig krona gör ju en tandtekniker. Då tar man avtryck som man skickar iväg till ett labb.

Svar på tråden Ledsen efter tandläkarbesök - kan detta stämma?