Ledsen efter tandläkarbesök - kan detta stämma?
Min tandläkare är inte direkt den... empatiska typen. Om jag har ett hål i tand t ex brukad han bli upprörd och ifrågasätta om jag verkligen ätit flourtabletterna. Jag har gått till honom i tio år eftersom jag tänkt att han nog är duktig - vilket han säkert är, men efter dagens besök tänker jag att jag måste hitta ngn annan, vill aldrig gå tillbaka dit... Jag fick en tid efter att inom loppet av tre veckor ha drabbats av två saker: en gammal amalgamfyllning som lossnat, och en... lång historia. Jag fick rotfylla en tand våren 2011 (efter att ha fått akut tandvärk). Minns att jag gick med den där tillfälliga fyllningen i flera veckor, o under tiden började ju det som vad kvar av tanden spricka, så när tandläkaren skulle fylla tanden på riktigt fick han bygga upp kronan med stift och sånt där plastmaterial. Den där uppbyggda kronan jag sedan spruckit två gånger, varpå jag har fått gå tillbaka o han har byggt på igen. Så, för några veckor sedan när jag tuggade på en smörgås lossnade hela kronan för TREDJE gången, nu med stift och allt. Alltså ingenting kvar, bara roten. När jag så kom till mottagningen i dag fick jag höra att det var osannolikt att ett stift av glasfiber bara skulle kunna bitas av så där! Jag blev förstås ledsen - jag menar, det räcker väl att det kostar tusentals kr, ska man behöva bli ifrågasatt också? Men så har jag tänkt lite på den där rotfyllda tanden - är detta verkligen det gängse sättet att ersätta en skadad tandkrona? Jag har redan lagt åtskilliga tusen på tanden, o nu måste jag bekosta rotutdragning o någon annan dyr lösning (som håller hur länge?). Dessutom måste jag stå ut med tandläkarens anklaganden ; ). Skulle vara intressant med lite synpunkter!