När började ni ge hemmagjord mat? Bra recept?
När började ni ge hemmagjord mat till era barn? Har ni några bra tips på vad man kan göra?
När började ni ge hemmagjord mat till era barn? Har ni några bra tips på vad man kan göra?
Favoritar :)
Med dottern vid 8mån, sonen efter 1 år (var inte intresserad innan) och jag gör samma mat som jag alltid gjort :)
Jag gjorde samma mat som vi åt men kokade kött och köttbullarna istället för att steka. Gav det som mosat vid åtta månader och i bit vid ett års ålder. Detta var vid middagen som vi åt tillsammans. Lunchen gav vi fortfarande burkmat.
Från starten med vanlig mat vid ca 5.5 månader. Vi började så tidigt i samråd med bvc då dottern hade halvvägrat ammning och ersättning i över en månad och börjat dala på viktkurvan. Tack och lov älskade hon maten och magn klarade den utan problem och hon gick upp i vikt igen.
Hennes favoriter är bla;
Ugnsstekt kyckling kryddad med basilika och timjan eller curry med ugnsstekta potaisar och morötter. Detta puréas eller finfördelas sedan med lite grädde, rapsolja och en skvätt vatten.
Spaghetti med köttfärssås, puréat eller finfördelat.
Pannbiffar och potatismos och blandade kokta grönsaker
Lasagne (vår egna lasagne med mindre eller inget salt).
Allt hemlagat (utom pastan då och inga egnodlade grönsaker ) vi blandar i grädde och olja i dotterns portioner då hon inte längr går upp så bra i vikt nu vid ett års ålder (vi har alltid blandat i extra fett).
Lycka till!!
Kokt torsk med äggsås och potatis. Lättmosat!
Började smaka vid 6 månader, vid 8 månader handlade det om att byta ut ett helt mål.
Kokt potatis, kokta mixade morötter osv. Jag kollade också på barnmatsburkarna för att få tips på vad man kunde mixa ihop.
Har precis börjat med smakportioner, och gör det mesta själv. Mixern är guld värd. Hon är snart 7 månader och vill än så länge ha allt i puré-form. Igår kväll åt famlijen lax med mos, hon fick mos på Potatis, palsternacka, broccoli, rapsolja. Mosade även i lite kokt lax. Det gick rätt ok trots att laxen inte var helt i puréform.
Men ammar på som vanligt än så länge, får se när hon är redo att byta ut ett mål.
Testar att göra egen gröt också. Mixar havregryn innan jag kokar (även testat skrädmjöl) sen smaksätter jag med någon fruktpuré ( mixar frysta hallon t.ex. eller kokta och mixade äpplen) Det tar lite tid att göra saker själv men ska man ändå göra mat till övriga familjen så är det nästan bara mixer-tiden som blir extra.
Ja och ju äldre hon blir desto fastare konstistens, så har jag tänkt iallafall
Från början, vid 4 månader, med båda barnen. Med min äldsta som nu är fyra år fick man en sån bra bok på BVC när det var dags med smakportioner, och därifrån tog jag de flesta recepten. Korv Stroganoff, Persiljebiffar och Köttfärssåsen (dock lite modifierad) gör jag fortfarande efter de recepten, för de var verkligen toppengoda även för en mamma! =)
Min yngsta är nu 6 månader och även till honom har jag använt mig av recept från den boken. Den jag fick på BVC denna gången var urkass tyckte jag. Inga recept alls!
Vi började med små portioner av potatis-, majs-, palsternacks-, morotspure. Båda barnen gillade inte riktigt smakportioner, utan velat ha ordentliga portioner väldigt snabbt. Då började jag ge gröt (från barnmatstillverkarna) efter de små smakportionerna. Nu vid sex månader har minstingen smakat både sej, torsk, lax, kyckling, färs och kött, och äter en hel måltid mat om dagen.
Gör vanlig mat, men skippa salt, och kok istället för stek. Purea sen till barnet och lägg i en klick smör/olja.
Vid sex månader då barnet började äta mat. I början mosade jag frukter och grönsaker (smakpotioner) sedan blandade jag två livsmedel, därefter fick hon äta samma mat som mig. Men jag undvek honung och gröna bladväxter (det ska små barn inte äta) Barnet behöver ingen specialmat!
Vår son åt exakt det vi åt minus salt fr.om 6månader vid sidan av amning. Plus att han fick lite plockmat. Hade dock kört ett litet race med smaksensationer innan.
Det allra första jag gav, vid 4-5 månader, var potatispurée gjord på potatis och bröstmjölk. Sen ungefär som mammorna ovan :)
mina 6 månaders älskar lax, potatis, ärter o morötter i en härlig mix, kryddat med dill och timjan :)
här en en bra sida med massa recept och info, tips från första smakisen till över året :)
http://www.barnmat.net/lasa.pdf