• shivas

Hur f*n tillagar man kött?

Nej! Nu blir jag trött och testar att få lite tips och råd härifrån.

Hos oss är det i det stora hela sambon som lagar all mat. Han är riktigt duktig och det blir så gott som alltid helt klockrent även om han aldrig smakar av innan...bisarrt. Skulle jag ställa mig och laga något och inte smaka av så skulle vi lika gärna kunna be katten släpa in nåt dött som går att svälja med en massa viljestyrka. Jag är usel på att laga mat, mest för att det är såå tråkigt och då antagligen för att jag inte har en aning om vad jag gör.

Det roliga är att jag vid ett tillfälle bestämde mig för att göra något lite speciellt för honom och då genom att bland annat laga lite mat som, för MIG, skulle vara rena rama heldagsprojektet. Det blev hel kyckling i ugn där jag fyllde med olika mjukostar och örter under skinnet, hasselbackspotatis och god sallad till. Efterrätt glass med rostade nötter och äpplen kokade i vin (vet inte vad det kallas). Och det blev kanon! Så jag KAN laga mat men det blir till ett helt projekt.

Så till saken (ja, jag hamnar lätt på sidospår), sambon lagar som sagt all mat men han kan INTE tillaga kött. Det blir skosula av alltihop (förutom färs). Så jag tänkte att, för att kompensera, så vill jag lära mig att tillaga just kött så att vi får den variationen. Men det blir ofta samma sak för mig när det kommer till kött. Så... hur sjutton gör man? Allt möjligt, ös gärna in med era sätt. Kotletter, karréer,  grytbitar osv osv. Vi tycker bäst om kött som blir mört och gott och som kan vara liiiite rosa utan att man dör, men alla tips på alla sorters kött mottages tacksamt. Man kan ju inte alltid hålla på och köpa dyrt kött.

Ps. osäker på om tråden hamnade rätt här men hoppas det.

• Svar på tråden Hur f*n tillagar man kött?
  • Tom Araya

Jag är ingen expert men här är några knep jag lärt mig:

Vid stekning av kött som inte behöver vara helt genomstekt (nötkött) så ska temperaturen vara hög och tiden kort.

Jag anser att även fläsk kan vara en aning rosa i mitten (på tjocka skivor) men kyckling måste vara helt genomstekt och släppa lätt från benen.

Gärna vända flera gånger vid stekning.

Skivor av filé, karré, kotlett, entrecote och liknande ska vara tjocka och gärna lite fettsprängda (små strimlor fett i köttbiten).

Undvik att sticka och skära i köttet under tillagningen.

Min mamma (som är mycket duktig på mat) köper helst färskt kött och låter det ligga i kylen tills bäst-före-datumet är på väg ut för då mörar det till sig.

Ett knep för saftigare kött (användbart i synnerhet vid kött som bör vara någorlunda genomstekt och riskerar att bli torrt) är att inte steka klart utan ställa in en form med köttbitarna/-skivorna i ugnen en stund efteråt.
    (Har ej tid och temp i huvudet).

• shivas
    Tom Araya skrev 2013-04-10 00:32:58 följande:
    Jag är ingen expert men här är några knep jag lärt mig:

Vid stekning av kött som inte behöver vara helt genomstekt (nötkött) så ska temperaturen vara hög och tiden kort.

Jag anser att även fläsk kan vara en aning rosa i mitten (på tjocka skivor) men kyckling måste vara helt genomstekt och släppa lätt från benen.

Gärna vända flera gånger vid stekning.

Skivor av filé, karré, kotlett, entrecote och liknande ska vara tjocka och gärna lite fettsprängda (små strimlor fett i köttbiten).

Undvik att sticka och skära i köttet under tillagningen.

Min mamma (som är mycket duktig på mat) köper helst färskt kött och låter det ligga i kylen tills bäst-före-datumet är på väg ut för då mörar det till sig.

Ett knep för saftigare kött (användbart i synnerhet vid kött som bör vara någorlunda genomstekt och riskerar att bli torrt) är att inte steka klart utan ställa in en form med köttbitarna/-skivorna i ugnen en stund efteråt.
    (Har ej tid och temp i huvudet).
    Kanon svar och till mycket hjälp! Ska lägga allt det på minnet till nästa tappra försök.

Och det där med att inte skära i köttet under tillagningen...jo...ja, men hur vet man då om det är klart? Skrattande

Bra tips det där med kött som får ligga i kylen. Men blir det inte grådassigt efter ett tag i kylen? Det har vi ju märkt med färs iaf om man inte orkat fördela och lägga in i frysen någorlunda omedelbart.
  • Tom Araya
    shivas skrev 2013-04-10 00:42:13 följande:
    Kanon svar och till mycket hjälp! Ska lägga allt det på minnet till nästa tappra försök.

Och det där med att inte skära i köttet under tillagningen...jo...ja, men hur vet man då om det är klart? Skrattande
    Det lär man sig att köra på känn. I värsta fall blir man tvungen att offra en bit för kontroll.
    Man kan i alla fall undvika att sticka i köttet med gaffel.
    shivas skrev 2013-04-10 00:42:13 följande:
    Bra tips det där med kött som får ligga i kylen. Men blir det inte grådassigt efter ett tag i kylen? Det har vi ju märkt med färs iaf om man inte orkat fördela och lägga in i frysen någorlunda omedelbart.
    Problemet kan föreligga för kött i inplastad cellplastlåda men inte knappast för färskt kött i vacumförpackning.

Ytterligare ett tips är när man ugnssteker kött i bit så tar man ut steken lite före den uppnått rätt temperatur då temperaturen fortsätter stiga en stund efter man tagit ut den ur ugnen.

• Lena

vakumförpackat kött mörar medan det är kvar i paketen. Kött i skyddande atmosfär blir däremot segt av den.

Du behöver inte lägga köttet i en panna och in i ugnen. Bara häll på vatten i stekpannan och låt stå på eftervärmen. Då får du god sky och gott kött.

• tessum

Tips för att känna hur köttet är tillagat, känns köttet som din
    Panna: Då är det välstekt
    Näsa: Medium (rosa)
    Kind: Blodigt

Ett ännu bättre tips är att skaffa en termometer =)
    Vi har en som man ställer in antingen hur många grader man vill ha (så piper den när man uppnått det) eller hur länge man vill tillaga det.

Perfekt om man tillagar kött i ugnen
    Kostade ca 200kr

• 040kille

När du köper kött så ska det helst ha fett insprängt i sig. Då blir det mörare när du lagar till.

Blir det segt beror det sannolikt för hög värme på stekjärnet. 

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Tom Araya
    Lena skrev 2013-04-10 06:11:28 följande:
    vakumförpackat kött mörar medan det är kvar i paketen. Kött i skyddande atmosfär blir däremot segt av den.
    Bra klargörande.
    Lena skrev 2013-04-10 06:11:28 följande:
    Du behöver inte lägga köttet i en panna och in i ugnen. Bara häll på vatten i stekpannan och låt stå på eftervärmen. Då får du god sky och gott kött.
    Fattar inte grejen med vattnet...hur mycket?
    I mina ögon sköljer man bort smak och får en vattnig sky men då tänker jag kanske på för stor mängd vatten....Drömmer

• Östlund

Det viktigaste är också vid stekning att ha hög värme i början, och steka båda sidor snabbt en stund, sedan sänker direkt ner till lägsta värme för då stänger den snabbt igen sporerna och håller då smaken kvar. Sen ska den stekas sakta.

Svar på tråden Hur f*n tillagar man kött?