• Kaninbarnet

    AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!

    Har en utekanin som senaste tiden varit glad för att rymma (gnagt sönder nätet). I morse hittade jag fyra kaninungar i boet!
    Har aldrig haft kaninungar förr. Jag ville inte rota för mycket bland dem, men hann se minst fyra stycken och att de hade päls. Svårt att säga hur stora de var, men läste att de är fullpälsade när de är 3 veckor.

    Vad gör jag nu?!
    Mamman är jättesmal, men det blir de kanske när de har ungar och diar?
    Behöver hon nån specialmat? Vitaminer?  

    De bor i utebur. Har en stor innebur också, och ett inglasat uterum (INTE uppvärmt!) så där är ju samma temperatur som ute, men vindstilla.
    Är det en bra idé att bädda upp i inneburen med spån och hö och flytta över boet med päls och ungarna (och mamman givetvis) och ställa buren i uterummet så man har koll på dem?       

  • Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!
  • Kaninbarnet
    FireLady skrev 2013-04-10 08:20:35 följande:
    Fråga vet? Kostar bara en telefonsamtal. Men om jag får tro, så tror jag att det behövs bara stärkande foder till Kaninmamma. Undrar vad hon har para sig med..

    Troligtvis en vildkanin... Två av ungarna är brun-gråa och två är vita med bruna/gråa fläckar. Mamman är vit.
  • ex ungue leonem

    Vad du inte skall göra är iaf att röra/flytta boet när kaninungarna ligger där


    Vill du läsa min blogg?
  • ex ungue leonem
    EllinorE skrev 2013-04-10 09:44:40 följande:
    Rör ingenting! Precis som ex ungue loenem sa här.  Och ring veterinären somFireLady sa!
    Vill du läsa min blogg?
  • Kaninbarnet

    Kaninungarna är ca 8 cm långa från nos till rumpa, och åtminstone två av dem har öppnat ögonen. 
     De är fullpälsade.

    Läser man om dem så verkar det som att de öppnar ögonen vid 8-10 dagars ålder, men att de då bara har fjun och att man endast kan ana färg och teckning, vilket inte stämmer på dessa ungar då de är fullpälsade.

    Kan det vara så att de har fått päls tidigare p.g.a att de varit i utebur?
    Försöker bara luska ut hur gamla de kan vara. Men ca 2 veckor är kanske inte helt fel?   
     

  • Kaninbarnet
    summerhunter skrev 2013-04-10 14:22:25 följande:
    Eh... Kollar du inte till fin kanin dagligen?

    Ring veterinären, istället för att vara här och fråga...

    Jo givetvis! Men hon har en sovdel i buren, en del där hon rör sig och en hörna där hon kissar och bajsar. Sovdelen gör hon ALDRIG sina behov i utan där har hela vintern varit bäddat med spån, halm och hö. Hon har liksom alltid haft ett djupt bo där i och vi har inte velat vara där och riva utan bara fyllt på med halm när det behövts. Och det var där inne, längst ner, som kaninungarna låg. Inte så att man gräver i kaninens bo varenda dag.
  • bustjejen

    Om honan är mager så borde hon nog får extra mycket pellets, utöver höet.
    Även om du inte ska flytta eller röra boet, så är det nog bra att ta upp och titta på ungarna ändå. Det är ju bra om de lär sig bli hanterade från början. 
    Har du inte sett att honan har blivit så mager innan du upptäckte ungarna?  

    Att det är kallt är nog ingen fara nu. De har ju uppenbarligen klarat sig hittills, så du verkar ha en bra kaninmamma   

  • Lilia

    Jag har haft kaninungar många gånger. Rör inte boet. Mamman blir väldigt stressad av det. Ta heller inte upp henne, hon vill ha koll på boet hela tiden. Det bästa är att låta henne och ungarna vara ifred tills ungarna lämnar boet längre stunder. Då kan du ta upp ungarna och kela med dem. Ungarna ska vara med sin mamma i minst åtta veckor. Enligt lag ska din kanin ha en kompis och det tolkar jag det som att din kanin inte har så behåll gärna en unge sen. Din kanin behöver mer fett i fodret också, en bra fröblandning t.ex.

Svar på tråden AKUT HJÄLP! Kaninen har fått ungar!