• Tess 138

Hund i bil

Hej hej! 

Vi ska köpa ny kombibil, och har lite frågor jag hoppas någon kan svara på!

Vi har en liten dotter på 1 månad, och till henne har vi den klumpiga barnvagnen cresccent classic. Vi är jätte nöjda med vagnen då den lätt tar sig fram på dom vägar man går med vovven. Hunden är en mellanstor hund, en liten schäfer brukar jag säga. Till honom tänkte vi köpa en hundbur så han sitter säkert i bilen. Där har vi problemet.

Barnvagnen tar väldigt stor plats, och hundburen likaså. Vi funderade på en volvo v70 eller volkwsagen passat eftersom deras bakutrymme är störst, har jag för mig? Men jag tror inte ens att både bur och vagn ens får plats i dom bilarna? 

Min lösning då är hundbälte, men vi är ofta flera som åker i bilen och skulle verkligen behöva den där platsen. Går det ha hundbälte fast i bakluckan så man kan spänna fast honom där bredvid vagnen? Och självklart spänna fast vagnen med ? 

Någon som har någon lösning? Byta vagn vill jag helst inte..  

• Svar på tråden Hund i bil
  • Tess 138

Ingen som har något förslag? :( Eller vet vad som får plats i v70 och passat bilarna?

• Apopan

Jeppegrind (eller annat märke) med avskärmare kanske ger större plats till vagnen? Annars så kan en ju ha med sig en mindre smidigare resevagn när en skall någonstans. Så gör vi som oftast iaf. Annars så får hunden sitta med bälte i framsätet de gånger stora klumpiga gamla brio happyn skall med i lilla Opel astran ^^

• matildak

Vi har en ganska stor hundbur i våran V70 och vi fick precis in en emmaljunga city cross bredvid om man ställde den på högkant. Hade även en lite äldre passat innan Volvon men där fick inte bur o vagn plats utan vi fick lägga ligg eller sittdelen i baksätet o chassit i bagaget.

• vargaa

Bälte tycker jag inte att du ska ha. Den enda krocktestade på marknaden är AllSafen men den är endast till för att skydda hunden vid hastig inbromsning och krocktestad i 50km/h. I högre hastigheter kan selen gå av och hunden blir en fara för passagerare. Allsafen fäster man i bilbältesknäppet och går alltså inte att använda i bagageutrymmet.

Jag har samma dilemma som du o desdutom 2 hundar. Vi har beslutat att köpa ett lastgaller till bagageutrymmet. Då skyddas passagerarna mot att få en hund över sig och hundarna skyddas och kan inte fara fram. Då får dessutom vagnen plats, och den sätter vi dessutom fast så att den inte ska fara på hundarna (det är dock inte så stor risk).

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • hundhår

Hej, tänk också på att inte sätta hunden i framsätet om airbagen inte är bortkopplad annars kommer hunden att blir svårt skadad om den löser ut vid olycka eller om den av någon fel anledning löser ut ändå. Hundar ska aldrig sitta på en plats i bilen där airbag är inkopplad.

• Tess 138

Tack för alla tips. Vi köpte en Volvo V70 och chansade på att det skulle få plats, och det fick det! Både vagnen och stor hundbur. Dock måste vagnen stå lite snett upp på hjulen där det höjs, om ni förstår? Men det får plats och får även in lite packning upp på vagnen till och med. 

hundhår skrev 2013-04-13 07:48:32 följande:
    Hej, tänk också på att inte sätta hunden i framsätet om airbagen inte är bortkopplad annars kommer hunden att blir svårt skadad om den löser ut vid olycka eller om den av någon fel anledning löser ut ändå. Hundar ska aldrig sitta på en plats i bilen där airbag är inkopplad.
    Tack för infon, de har jag aldrig tänkt på faktiskt herregud! 

• Joico

Skönt att läsa att ni har hunden i bur Glad Dels förstås för er och hundens säkerhet men också för att den ska slippa trängas med vagnen. I en kollison "väger" vagnen väldigt mycket och kommer garanterat skada hunden, även om man tycker att man satt fast den

Svar på tråden Hund i bil