• duntoss

Torka frukter?

Har börjat så smått att torka egna frukter till att knapra på. Testade med äpple men fick den bara seg, vill ju ha den knaprig.
    Nått tips på det.

Vill prova fler frukter men vill ha dem knapriga inte sega- Hur gör man egentligen, någon som vet   

• Svar på tråden Torka frukter?
  • Lena

De blir sega pga sockerhalten. Vill du ha dem knapriga får du fritera

• Caysa

Köp en frukt/svamptork finns i hemelektronikaffärer!

• duntoss
    Lena skrev 2013-04-10 14:01:43 följande:
    De blir sega pga sockerhalten. Vill du ha dem knapriga får du fritera
    Blir dom inte oljiga/feta då??
  • duntoss
    Caysa skrev 2013-04-10 14:02:39 följande:
    Köp en frukt/svamptork finns i hemelektronikaffärer!

Skall googla lite :) är dom bättre, ger de bättre resultat
  • Petrol

Jag brukar ta och köa dem i ugn på låg temp med en handduk i glipan av ugnsluckan så den står på glänt över natten. Brukar inte bli jättesegt, men heller inte superknaprigt. Slänger man dem i frysen en stund blir de däremot knapriga så det räcker:)

• Lena
    duntoss skrev 2013-04-10 14:06:31 följande:
    Blir dom inte oljiga/feta då??
    De får torkas efter på något sätt.
  • duntoss
    Petrol skrev 2013-04-10 14:11:41 följande:
    Jag brukar ta och köa dem i ugn på låg temp med en handduk i glipan av ugnsluckan så den står på glänt över natten. Brukar inte bli jättesegt, men heller inte superknaprigt. Slänger man dem i frysen en stund blir de däremot knapriga så det räcker:)

Skall prova detta i morgon, är det 12 timmar eller 8 timmar i ugnen, har dubbelugn så jag kan torka under dagen utan att störas i matlagningen. Eller kan man köra med en vanlig ugn utan varmluft? då skulle jag kunna ta ugnen i lägenheten över min :)

Funkar det med alla frukter eller är det bara vissa man kan torka

Tänkte mig Kiwi, jordgubb, hallon, banan, äpple, päron, plommon, annanas

Vilka mer är goda?? Morötter? apelsiner?      
  • duntoss
    Lena skrev 2013-04-10 15:50:05 följande:
    De får torkas efter på något sätt.

Kanske fritera först och torka i ugnen sedan?? Eller vad tror du??

Frysa efter var också bra förslag-man kan prova det också. Men jag vill helst ha torra man kan ta med i bilen utan frys o knapra på. Äslakr torkade frukter och nötter, men det är ju så dyrt   
  • Petrol
    duntoss skrev 2013-04-10 17:23:22 följande:

Skall prova detta i morgon, är det 12 timmar eller 8 timmar i ugnen, har dubbelugn så jag kan torka under dagen utan att störas i matlagningen. Eller kan man köra med en vanlig ugn utan varmluft? då skulle jag kunna ta ugnen i lägenheten över min :)

Jag vet inte riktigt hur lång tid de brukar få köras, jag petar på dem och känner om jag är nöjd, men det är en vanlig ugn jag använder.

Annanas kan vara svå att få riktigt torr, men blir kanon i grytor. Annar är bananchips skitgott om man kyler dem och de blir frasiga, samma grej med äpple. meloner blir förvisso jäkligt sega, men ur godissynpunkt skitgott.

Brukar annars göra soltorkade tomater, paprika och liknande för att spara och ha i matlagning.
  • Nape

Inte torka men frysa: gröna vindruvor som legat i frysen är gudomligt gott! Måste testas!

• Regnig måndag

Allt du torkar får en seg konsistens därför att det blir aldrig torrare än omgivningen.
    Som någon säger, det mesta som är knaprigt är friterat innan.

Det knaprigaste jag kunnat åstadkomma är äpple jag skivat med osthyvel och sedan torkat i svamptork va 8 timmar.
    Det blir nästan som chips.

Sen tycker jag inte att det blir riktigt bra i ugnen, temperaturen är oftast för hög och det blir kokt eller halvkokt. Man torkar eg inte genom värmen utan med luftcirkulationen. En svamptork kostar ca 300kr och det är väl investerade pengar om du torkar mer än en gång om året.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    duntoss skrev 2013-04-10 17:23:22 följande:

Du kan eg torka allt, det enda man ska tänka på är att fisk blir som skosulor och kött kräver hög temperatur.

Plommon och russin blir segt hur du än gör, det ligger i frukternas natur. Torkad kiwi får en mycket koncentrerad smak alla inte gillar. Torkad mango är gudagott liksom sharon.

Torkade morötter finns eg ingen anledning om du inte behöver det för de blir precis som färska.

Apelsiner dock var inte lyckat. Jag antar att det beror på att de innehåller lika mycket vatten som gurka, det blir inget kvar. Torkad gurka btw smakar absolut ingenting men är gott om man kryddar det och äter som chips.

Purjolök är gott som pålägg.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • duntoss

testat lite nu och fritera banan och sen torka med sal på var en skum men jisses vilken god sak.... hehe min man gillade det dock inte. Men rabarberna gillade han som jag kokade o torkade i ugnen o sen sockrade, blev som tunna vingummin i remsor....mums

Svar på tråden Torka frukter?