• salo

ang gravidpenning

Jag har blivit beviljad graviditetspenning för de sista 8 veckorna då jag har ett tungt arbete. Nu med beskedet fick jag också en lapp jag skulle fylla i om jag fick mer än 10% av min lön samtidigt som jag får gravidpenningen och hur stor summa per månad. 

I mitt arbete får vi ju lönen månaden efter att vi arbetat. Alltså kommer jag få ut aprils lön i maj, samma månad som gravid penningen börjar. Men det är ju också bara den månaden.

Sen när jag börjar arbeta igen efter ledigheten kommer jag ju stå utan lön den första månaden. Ska jag då verkligen skriva att jag får ut min lön? Jag kommer ju få spara en lön till när jag börjar jobba igen.

Någon som har koll på detta? 

• Svar på tråden ang gravidpenning
  • Mollan85

Men du får
    Inte 10% av din lön samtidigt, om du har gravpenning , kan inte förklara , men de är om dom betalar dig 10% varje
    Månad
    Som du kommer vara ledig och de antar jag att dom inte kommer göra?

• salo
    Mollan85 skrev 2013-04-10 17:56:26 följande:
    Men du får
    Inte 10% av din lön samtidigt, om du har gravpenning , kan inte förklara , men de är om dom betalar dig 10% varje
    Månad
    Som du kommer vara ledig och de antar jag att dom inte kommer göra?

Du menar om jag får betalt för de dagarna jag går på gravidpenning? För det får jag ju inte, jag får ju betalt för det jag arbetat INNAN gravidpenningen. Det står "Bara för dig som får lön från din arbetsgivare samtidigt som du får graviditetspenning" Sen får man fylla i "jag får behålla mer än 10% av min lön när jag får graviditetspenning" "jag får behålla ______kronor av min normala lön per månad"
  • salo

Det kanske gäller om man arbetar deltid samtidigt som man får gravid penning...ajja, sitter i kö till fk nu men tar ju en evighet att komma fram

• Mollan85

Men de är om din arbetsgivare kommer betala dig 10% av din lön under hraviditetspenningen men de kommer dom inte , för lönen du får är ju sånt du jobbat ihop INNAN! Jag har själv precis gått på gravpenning och hur som så får du inte 10% . Jag fick också en lön samtidigt som gravoenningen men de är nåt helt annat !

• salo
    Mollan85 skrev 2013-04-10 18:33:43 följande:
    Men de är om din arbetsgivare kommer betala dig 10% av din lön under hraviditetspenningen men de kommer dom inte , för lönen du får är ju sånt du jobbat ihop INNAN! Jag har själv precis gått på gravpenning och hur som så får du inte 10% . Jag fick också en lön samtidigt som gravoenningen men de är nåt helt annat !

Ja, jag kom fram och hon sa att det bara gäller om man får betalt för de dagar man får graviditetspenning.
  • Litenskit

I vissa kollektivavtal betalar arbetsgivaren 10% eller mer när du är hemma. Kolla med ditt avtal hur det ser ut

• Mälaröbo

Jag har en arbetsplats där man kan få upp till 10% av sin lön under gravpenning och fp. Det är den typen av ersättning de frågar efter.

• Busfröö

Jag har samma som dej, eller rättare sagt avvikelser som övertid å frånvaro kommer en månad senare. Fyllde i att jag inte får något.

Svar på tråden ang gravidpenning