• Anonym (ont i knät)

Citodon och alkohol

Innan ni börjar skälla så läs hela TS!! Tack Flört

Jag gjorde illa mitt knä, gick till dr och fick citodon & kryckor. Tar en eller ett par under dagen och två innan jag ska sova för att slippa värken. Fick tabletterna i början på veckan så jag har inte ätit dem så länge.

Min fråga är nu, hur lång tid ska man ha hållit upp med tabletterna för att kunna dricka lite alkohol? Jag har vunnit biljetter till öl och whiskymässan i Göteborg till helgen och det hade varit kul och gå och kanske kunnat smaka på några spännande sorter. Det är ju inte mängder man dricker där utan någon cl av varje sort man väljer. Jag förstår givetvis att jag inte ska ta alkohol tillsammans med tabletterna, men om jag ger sjutton i att äta dem samma dag som vi går och sedan ev tar en till natten funkar det eller blir det alldeles galet? Naturligtvis så måste jag inte dricka något alls för att gå dit förstår självklart att det är det bästa, men det hade varit trevligt och få ta något litet.

Så, någon som har en aning och kan komma med konkret information utan att fullständigt skälla ut mig för att jag är så j***a dum som inte kan avhålla mig när jag nu äter dessa tabletter?? (Ja, jag har varit med här på FL för att veta hur det fungerar med alla moraltanter).

• Svar på tråden Citodon och alkohol
  • Whitetrash86

Minst 1 dygn måste gå innan man dricker eller börjar med medicinen igen. Så du får låta bli tabletterna helt under helgen om det ska vara så.

• Anonym (ont i knät)

ok! Tack för svaret, då får jag helt enkelt se hur ont jag har om jag kan avvara dem eller inte!

• Lotusen79

Det är ju en värktablett och borde inte ligga kvar i systemet allt för länge tycker man. Tar du inga fler fr.o.m. Nu så borde det ju vara lugnt, om du kan såklart
    Om jag vore dig så skulle jag ringa upp läkaren som skrev ut citodon till dig och fråga, då vet du med säkerhet.

• LillaJag06

Tror det är 48 timmar innan och 24 timmar.
    Alltså 48 timmar innan du dricker och 24 timmar efter du druckit.
    Rätta mig om jag har fel :)

• Whitetrash86
    LillaJag06 skrev 2013-04-10 23:29:22 följande:
    Tror det är 48 timmar innan och 24 timmar.
    Alltså 48 timmar innan du dricker och 24 timmar efter du druckit.
    Rätta mig om jag har fel :)
    Hitta nu att det är 2 dygn innan man dricka så det stämmer rätt bra. Det största problemet Ts kan råka ut för är andningsproblem, annars det vanliga att medicinen verkar starkare eller svagare (olika från person till person)
  • LillaJag06

Vad bra. Har ätit citodon dagligen i höga doser i 2 år och knappt vågat lukta på sprit.
    Har hört om personer som faktiskt dött av bara 1 citodon blandat med alkohol så gör inte det TS

• Felizia

Tja, jag äter citodon 365 dagar per år... Gör leverprover ett par gånger om året och dricker vin till middagen de flesta dagar i veckan. Inga andningsproblem alls. Tala med din läkare, ts. Inte med Familjeliv!

• Anonym (ont i knät)
    Felizia skrev 2013-04-10 23:38:44 följande:
    Tja, jag äter citodon 365 dagar per år... Gör leverprover ett par gånger om året och dricker vin till middagen de flesta dagar i veckan. Inga andningsproblem alls. Tala med din läkare, ts. Inte med Familjeliv!
    Jag antar att det beror på vilken mängd alkohol man dricker också hur verkan blir på tabletterna? Jag hade ju inte tänkt att supa mig full direkt utan kanske smaka en liten mun på ett par olika whiskysorter och på någon öl! 
    Jag antar att dr kommer att säga ingen alkohol alls i samband med tabletter, vilket väl faktiskt är det enda han kan säga? 
  • Felizia

Möjligen. Jag har överlevt i 20 år utan sämre levervärden etc. Men är du orolig (om inte annat bli du det snart när FL- maffian anfaller..) så hoppa över läkemedel! :)

• IsDimma

Kan du inte som vid vinprovning spotta ut det igen? Eller måste det sväljas *okunnig*

• IsDimma

Mina läkare har sagt nolltolerans sålänge jag äter tabletterna. Apotekspersonalen upplyser mig varje gång jag hämtar nya om att inte blanda dem med alkohol. Men om man nu måste dricka så 48 timmar före 24 efter.
    Jag dricker ju ingenting så för mig inga problem.
    När jag får min huvudvärk kan jag inte leva utan citodon! Inte för allt i världen. Och då tar den ändå bara bort topparna på värken. ONT gör det ändå *jävla bihålor*

• Anonym (ont i knät)
    Felizia skrev 2013-04-10 23:49:26 följande:
    Möjligen. Jag har överlevt i 20 år utan sämre levervärden etc. Men är du orolig (om inte annat bli du det snart när FL- maffian anfaller..) så hoppa över läkemedel! :)
    Haha! Just därför så skrev jag som jag gjorde i trådstarten Flört Än så länge har ingen skällt!!!!
  • elka9110

Hmm, bara något som slår mig är att det kan vara ganska jobbigt att promenera på mässor med skadat knä? Vill du verkligen harva runt på mässa på kryckor? Tror du att du klarar av det utan smärtstillande?

• Anonym (ont i knät)

Det blev ingen mässa Rynkar på näsan med tanke på hur kaosartat det var enligt tidningen på fredagen så vågade vi inte chansa på att jag skulle fixa det. Trist men sant.

• Houdini

Tabletter som innehåller Paracetamol, alvedon, panodil osv Citodon paocod, ska man inte blanda med alkohol pga risk för alvarliga leverskador som inte kan repareras.

Är man så dålig att man behöver värktabletter bör man undvika alkohol helt och hållet.

Ja det finns folk som kan blanda tabletterna utan att få några skador alls sedan finns det folk vars lever slås ut av två alvedon och lite sprit.
    Men man vet ju inte vilken kategori man tillhör förren man har testat.

Det är levertransplantation eller döden som vänta om man har otur, så lite dumt att chansa tycker jag.

Som också äter citodon och har gjort i fem.sex år nu pga värk och inte chansar. Och har inga problem med levern            

Svar på tråden Citodon och alkohol