• sanna84

Ständig amning nattetid 5 månaders, råd!

Hejsan!

Alltså, ibland är väl BVC inte till ngn nytta alls. Jag har försökt få reda på hur jag får min bebis att sluta snutta nätterna igenom. Lägger henne vid 20:30 ammar och ger 90 ml ersättning på det för att få henne sova längre. Vaknar 00:00 och då tar jag henne till vår säng. För en månad sedan räckte det med 2-3 amningar / natt.. Men sedan fyra veckor tillbaka ska hon snutta 4-5 ggr / natt. Ska väl gå åt andra hållet? Är så trött.

Min bebis hade dygnet runt kolik sina första 2,5 mån ( inget jag önskar min värsta fiende). Jag har väl känt att jag inte ska klaga nurå men usch e så trött. Hon e van att få sina behov tillfredsställda omedelbart och i och med koliken har hon anmmat väldigt mkt som smärtlindring. Hon väger 8 kg och är 5 mån om en vecka.. BVC ger inget råd alls och jag är rädd att ge mer ersättning då hon har så känslig mage.

Hon blir ledsen och skriker om jag inte ger bröstet och nappen duger verkligen inte då.

Finns nog mer kunskap här av duktiga mammor än BVC där man inte får ngr tips alls..

• Svar på tråden Ständig amning nattetid 5 månaders, råd!
  • Lena

Låt pappan ta henne på helgen under snutttiden de kan gå upp om hon inte somnar om så du får sova.

• sanna84
    Lena skrev 2013-04-11 08:33:44 följande:
    Låt pappan ta henne på helgen under snutttiden de kan gå upp om hon inte somnar om så du får sova.

Vi tänkte börja en omställning och göra en gemensam insats till helgen. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp det. Hon kan ju omöjligt vara hungrig så ofta? Tror hon tycker det gossigt.. Och ibland har hon gaser och vill trösta sig.
  • BELLAm2

Ammar hon av hunger eller närhetsbehov tror du? Det är naturligt att vilja vara nära och att småsnutta. Prova samsov?

• Ida1987

Hade någon sådan period med min son också. Har de inte ett utvecklingssprång i den åldern? Under de perioderna så kan de ju ha ett större behov av närhet och trygghet, och då går det ju över så småningom. Glad Vet att det är ett irriterande svar, man vill ju att det ska bli bra NU! Men för att du ska få sova kanske du kan pumpa inför natten och sen sova på soffan/i gästrummet och så sover pappan med henne (förutsatt att ni lever ihop förstås). Det är inte ens säkert att han skulle bli tvungen att mata mer än någon enstaka gång, har en känsla av att det är svårare för oss mammor att erbjuda närhet utan mat med tanke på att de förknippar oss så med maten...

• sanna84

Tack för svar! Ja jag tror hon är hungrig 1 eller 2 ggr av de där 5. Snuttar inte så länge innan hon somnar igen. Så man ska inte vänja av detta? Har en känsla av att detta blir jätte svårt så småningom. Bar henne i bärsjal i 3 mån och vi byttes av i pass.. Tror ni det kommer gå över alltså?

• Ida1987

Jag ammade när han ville och det gick över av sig själv, helt plötsligt vaknade han 1-2 ggr/natt istället. :)

• Lena

Jag behövde sova så hon fick närhet av pappan istället och lärde sig att man kan ha det tryggt och gosigt utan tutte i munnen.

• enlitenbitkaka

När vi hade problem med nattmat (förvisso flaska men ändå) fick vi tipset om att inte ge mycket precis vid läggning. Många barn vaknar till när de kissar. Och när min dotter väl vaknat kunde hon ju lika gärna äta lite...verkade det som ;)

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • BELLAm2

Lagom tills du lyckats "vänja av" med det har fasen redan gått över av sig själv-enda skillnaden är att du antagligen får ett ledset barn som inte får behoven tillgodosedda och att både du och barnet därmed får ännu svårare att somna om..

• Chridhe

När mitt andra barn var runt halvåret började han att vakna varannan timme. Jag testade att flytta in honom till storasysters rum (intill vårt), och då sov han hela nätterna! Antar att det berodde på att maten inte längre var inom dofthåll..

Svar på tråden Ständig amning nattetid 5 månaders, råd!